Etika Bisnis Islami dalam Perspektif Fiqih Muamalah Antara Hukum, Moral, dan Spiritualitas

Authors

  • Rudi Hartono I Universitas Islam Negeri Imam Bonjol Padang
  • Maisarah Maisarah Universitas Islam Negeri Imam Bonjol Padang
  • Pira Yulisman Universitas Islam Negeri Imam Bonjol Padang
  • Recy Fitrya Murni Universitas Islam Negeri Imam Bonjol Padang

DOI:

https://doi.org/10.61132/moral.v2i2.995

Keywords:

Islamic Business Ethics, Fiqh Muamalah, Moral

Abstract

This article aims to examine in depth the foundations of business ethics in Islam through the view of Fiqh Muamalah. Islamic business ethics is not only limited to the formal legal aspects of transactions, but also includes moral and spiritual dimensions derived from the Qur'an and Sunnah. Fiqh Muamalah is defined as a branch of jurisprudence that regulates social and economic interactions, offering a comprehensive framework for understanding and implementing ethical principles in business activities. The discussion in this article covers the fundamental principles of Islamic business ethics, its implementation in various aspects of business, and its relevance in the context of modern economics. Through an in-depth analysis, this article seeks to provide a comprehensive understanding of how Islamic values can be a solid foundation for fair, transparent, and responsible business practices.

References

A’yun, Q. A. N., Chusma, N. M., Putri, C. N. A., & Latifah, F. N. (2021). Implementasi etika bisnis Islam dalam transaksi jual beli online pada e-commerce popular di Indonesia. JPSDa: Jurnal Perbankan Syariah Darussalam, 1(2), 166–180.

Abidin, Z., & Kadarsih, S. (2024). Pasar Islami: Penerapan etika bisnis Islam bagi pedagang sembako. Zabags Qu Publish.

Akhyar, M., & Zukdi, I. (2025). Ahmad Dahlan’s thoughts on education as a means of empowering the people. World Journal of Islamic Learning and Teaching, 2(1), 1–12.

Akhyar, M., Sesmiarni, Z., Gusli, R. A., & Al Faruq, M. A. (2025). Pendekatan inovatif dalam meningkatkan manajemen mutu berbasis sekolah. Tadbir: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 13(1), 133–153.

Akhyar, M., Zukdi, I., & Deliani, N. (2024). Value-based leadership of Islamic education teachers and its role in disciplinary religious practice formation: A qualitative case study in an Indonesian public school. Jurnal Pendidikan Islam, 13(2), 97–105.

Alkurnia, R., & Anggraini, A. (2017). Pengelolaan manajemen keuangan pada lembaga pendidikan (Studi pada sekolah Al-Islam dan Muhammadiyah di Surakarta). Prosiding Seminar Pendidikan Ekonomi dan Bisnis, 3(1).

Amalia, F. (2014). Etika bisnis Islam: Konsep dan implementasi pada pelaku usaha kecil. Al-Iqtishad: Jurnal Ilmu Ekonomi Syariah, 6(1), 133–142.

Haitam, I. (2014). Etika bisnis Islam kejujuran menurut persepsi At-Thabary dan Al-Qurtuby. Mukaddimah: Jurnal Studi Islam, 3(2), 315–334.

Hiplunudin, A. (2022). Etika administrasi negara: Kajian moral penyelenggaraan pemerintahan dan tata kelola pemerintahan yang baik. Penerbit Andi.

Lestari, P. S., & Jubaedah, D. (2023). Prinsip-prinsip umum etika bisnis Islam. Jalif: Jurnal Penelitian Hukum Ekonomi Syariah dan Budaya Islam, 8(2), 220–232.

Nurhaliza, S., & Rohman, A. (2024). Analisis penerapan prinsip etika bisnis Islam pada UMKM. IQTISODINA, 7(2), 129–135.

Samad, M. (2018). Etika bisnis syariah: Berbisnis sesuai dengan moral Islam. Sunrise Book Store.

Saprida, Q., & Zuul, F. U. (2024). Sejarah pemikiran ekonomi Islam. Kencana.

Silviyah, N. M., & Lestari, N. D. (2022). Pengaruh etika bisnis Islam dalam meningkatkan UMKM. Al Iqtishod: Jurnal Pemikiran dan Penelitian Ekonomi Islam, 10(1), 96–112.

Wati, A., Paramansyah, A., & Damayanthi, D. (2020). Penerapan etika bisnis Islam dalam transaksi jual beli. El-Mal: Jurnal Kajian Ekonomi & Bisnis Islam, 1(2), 184–200.

Yunia, N. (2018). Implementasi etika bisnis Islam dalam menjalankan usaha kecil. Aksioma Al-Musaqoh, 1(1).

Za, T. A. (2024). Etika transaksi bisnis perspektif Islam (Penerapan di lembaga keuangan syari’ah). ISTIKHLAF: Jurnal Ekonomi, Perbankan dan Manajemen Syariah, 6(1), 1–13.

Downloads

Published

2025-06-09

How to Cite

Rudi Hartono I, Maisarah Maisarah, Pira Yulisman, & Recy Fitrya Murni. (2025). Etika Bisnis Islami dalam Perspektif Fiqih Muamalah Antara Hukum, Moral, dan Spiritualitas. Moral : Jurnal Kajian Pendidikan Islam, 2(2), 241–250. https://doi.org/10.61132/moral.v2i2.995

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.