Pembentukan Karakter Kristiani melalui Pendidikan Holistik di Sekolah Katolik

Authors

  • Yusril Firdaus Sekolah Tinggi Alkitab Jember
  • Geraldy Calvin Sekolah Tinggi Alkitab Jember
  • Febri Kurniawan Sekolah Tinggi Alkitab Jember

Keywords:

Holistic Education, Catholic Schools, Christian Character, Gospel Values, Personal Development

Abstract

This article discusses holistic education in Catholic schools as a means of forming Christian character. Holistic education integrates spiritual, moral, intellectual, and social dimensions to build a whole person according to the values ​​of the Gospel. Case studies in several Catholic schools show that holistic education encourages students to actively participate in church and community life. This article also discusses challenges in its implementation, such as differences in student backgrounds, and strategies to overcome them.

References

Dewi, S. (2020). "Pendekatan Pembelajaran Berbasis Proyek dalam Pendidikan Karakter." Jurnal Pendidikan Karakter.

Gardner, H. (1993). Multiple Intelligences: The Theory in Practice. Basic Books.

Goleman, D. (1995). Emotional Intelligence: Why It Can Matter More Than IQ. Bantam Books.

Halim, M. (2021). "Peran Orang Tua dalam Pendidikan Moral Anak." Jurnal Pendidikan dan Keluarga.

Hendrawan, R. (2020). "Membangun Lingkungan Inklusif di Sekolah." Jurnal Pendidikan Inklusif.

Kusnadi, A. (2020). "Pendidikan Karakter dalam Konteks Sekolah Katolik." Jurnal Pendidikan Katolik.

Lickona, T. (1991). Educating for Character: How Our Schools Can Teach Respect and Responsibility. Bantam Books.

Noddings, N. (2013). Education and Democracy in the 21st Century. Teachers College Press.

Pramono, B. (2021). "Dukungan Akademis untuk Siswa Berprestasi Rendah." Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran.

Prasetyo, E. (2020). "Keterlibatan Orang Tua dalam Pendidikan Anak." Jurnal Pendidikan Keluarga.

Rahman, F., & Ahmad, Z. (2022). "Pengaruh Kegiatan Spiritual terhadap Sikap Siswa." Jurnal Psikologi Pendidikan.

Santoso, J. (2022). "Metode Pembelajaran Berbasis Masalah dalam Pendidikan Sains." Jurnal Pendidikan Sains.

Sari, R., & Hidayati, N. (2021). "Pendidikan Holistik dan Empati Siswa." Jurnal Pendidikan Karakter.

Sutrisno, Y. (2021). "Dialog Antaragama di Sekolah Katolik." Jurnal Pendidikan Multikultural.

Vatican II. (1965). Gravissimum Educationis. Vatican Press.

Widodo, S. (2020). "Peran Siswa dalam Kegiatan Spiritual." Jurnal Pendidikan Agama.

Widyastuti, R. (2021). "Kerjasama dalam Pembelajaran Kelompok." Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran.

Yusuf, M. (2021). "Pendidikan Inklusif di Sekolah Katolik." Jurnal Pendidikan Inklusif.

Downloads

Published

2024-04-30

How to Cite

Yusril Firdaus, Geraldy Calvin, & Febri Kurniawan. (2024). Pembentukan Karakter Kristiani melalui Pendidikan Holistik di Sekolah Katolik. Sabar : Jurnal Pendidikan Agama Kristen Dan Katolik, 1(2), 08–14. Retrieved from https://ejournal.aripafi.or.id/index.php/Sabar/article/view/259

Similar Articles

1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.