Kontribusi Guru Pendidikan Agama Kristen dalam Menanamkan Teladan Religius Kepada Siswa Kelas VIII di SMP Negeri 1 Pangaribuan
DOI:
https://doi.org/10.61132/sukacita.v2i2.750Keywords:
Teacher, Christian Religious Education, Religious Role ModelAbstract
There is a decline in student morality and the intention of student independence in carrying out worship. Christian Religious Education (PAK) teachers are very important in directing moral understanding and producing independence in worship. This study explores PAK teachers’ roles in facing moral challenges in the digital era. With a qualitative paradigm and a literature review approach, this study describes the roles of PAK teachers in shaping morals and spirituality as a form of interactive and contextual learning. The study results show that PAK teachers’ role is significant in shaping moral awareness and independence of worship. The role of PAK teachers is key to building a generation with a solid moral foundation and can carry out worship according to Christian teachings.
References
Ambarwati, A., Suarni, S., & Kholida, L. (2023). Dampak perceraian orang tua terhadap pendidikan agama anak. RELIGI: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 1(2). https://doi.org/10.51454/religi.v1i2.614
Darmawan, I. P. A., Simamora, E. S. B., & Purnamawati, Y. (2023). Peran guru pendidikan agama Kristen dalam penguatan profil pelajar Pancasila dalam konteks kurikulum merdeka. Proceeding National Conference of Christian Education and Theology, 1(1), 31–38. https://doi.org/10.46445/nccet.v1i1.697
Hanaris, F. (2023). Peran guru dalam meningkatkan motivasi belajar siswa: Strategi dan pendekatan yang efektif. Jurnal Kajian Pendidikan dan Psikologi, 1(1), 1–11. https://doi.org/10.61397/jkpp.v1i1.9
Hardie, J. H., Pearce, L. D., & Denton, M. L. (2016). The dynamics and correlates of religious service attendance in adolescence. Youth & Society, 48(2), 151–175. https://doi.org/10.1177/0044118X13483777
Herlina, H., & Harahap, M. Y. (2024). Strategi penguatan nilai agama dan moral peserta didik di SMP Muhammadiyah 47 Sunggal. TANJAK: Journal of Education and Teaching, 5(1), 46–63. https://doi.org/10.35961/tanjak.v5i1.1418
Kasingku, J. D., & Lotulung, M. S. D. (2024). Peran guru pendidikan agama Kristen dalam membentuk karakter peserta didik. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 10(1), 331–339. https://doi.org/10.31949/educatio.v10i1.7839
Khamid, F., & Adib, H. (2021). Pembentukan karakter siswa melalui pengembangan kurikulum muatan lokal Aswaja. Jurnal Bilqolam Pendidikan Islam, 3(2), 66–82. https://doi.org/10.51672/jbpi.v3i2.64
Kusumawati, I. T., Soebagyo, J., & Nuriadin, I. (2022). Studi kepustakaan kemampuan berpikir kritis dengan penerapan model PBL pada pendekatan teori konstruktivisme. Jurnal MathEdu (Mathematic Education Journal, 5(1), 13–18. https://doi.org/10.37081/mathedu.v5i1.3415
Lessy, Z. (2024). Moral degradation in an educational milieu: Roles of guardian in fixing morality of students. Al-Ishlah: Jurnal Pendidikan, 16, 273–283.
Nadeem, R. (2022). How U.S. religious composition has changed in recent decades. Pew Research Center. Retrieved March 23, 2025, from https://www.pewresearch.org/religion/2022/09/13/how-u-s-religious-composition-has-changed-in-recent-decades
Napratilora, M., Mardiah, M., & Lisa, H. (2021). Peran guru sebagai teladan dalam implementasi nilai pendidikan karakter. Al-Liqo: Jurnal Pendidikan Islam, 6(1), 34–47. https://doi.org/10.46963/alliqo.v6i1.349
Panggabean, J. Z. Z. (2022a). Pendidikan Kristiani berbasis berpikir kritis: Sebuah tawaran model pembelajaran demokratis berdasarkan pemikiran pendidikan membebaskan menurut Paulo Freire. Harati: Jurnal Pendidikan Kristen, 2(2), 127–145.
Panggabean, J. Z. Z. (2022b). Toleransi sebagai model relasi kerukunan umat beragama dalam pendidikan Kristiani. Jurnal Teruna Bhakti, 4(2), 205–216. https://doi.org/10.47131/jtb.v4i2.92
Panggabean, J. Z. Z. (2022c). Virtue dalam pendidikan karakter Kristiani. DUNAMIS: Jurnal Teologi dan Pendidikan Kristiani, 6(2), 691–707. https://doi.org/10.30648/dun.v6i2.671
Parnawi, A., & Ridho, D. A. (2023). Peran guru pendidikan agama Islam dalam menanamkan nilai-nilai moral dan etika siswa di SMK Negeri 4 Batam. Berajah Journal, 3(1), 167–178. https://doi.org/10.47353/bj.v3i1.209
Pasaribu, F. T. (2017). Pembinaan rohani Kristen untuk membentuk karakter peserta didik (Studi kualitatif di SMP Negeri 139 Jakarta). [Undergraduate Thesis, Universitas Negeri Jakarta].
Pertiwi, H. (2020). Menumbuhkan sikap sopan santun dalam kehidupan sehari-hari melalui layanan klasikal bimbingan dan konseling kelas XI SMA Negeri 3 Sukadana. Jurnal Inovasi Bimbingan dan Konseling, 2(2), 65–69. https://doi.org/10.30872/ibk.v2i2.652
Pratiwi, B., Budiharto, I., & Fauzan, S. (2020). Hubungan kecerdasan emosional dengan kenakalan remaja pada remaja madya: Literature review. Tanjungpura Journal of Nursing Practice and Education, 2(2). https://doi.org/10.26418/tjnpe.v2i2.46145
Ritonga, J., Fadhillah, A., Pelawi, D., Naibaho, E., Nasha, M., Ginting, S., & Yunita, S. (2022). Meningkatkan rasa cinta tanah air terhadap Indonesia melalui pemahaman identitas nasional bangsa dan penanaman sikap nasionalisme pada siswa SMP Negeri 39 Medan. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan, 12(2), 16–24. https://doi.org/10.20527/kewarganegaraan.v12i2.14881
Saefullah, A. S. (2024). Ragam penelitian kualitatif berbasis kepustakaan pada studi agama dan keberagamaan dalam Islam. Al-Tarbiyah: Jurnal Ilmu Pendidikan Islam, 2(4), 195–211. https://doi.org/10.59059/al-tarbiyah.v2i4.1428
Sari, Y., Ansya, Y. A., Alfianita, A., & Putri, P. A. (2023). Studi literatur: Upaya dan strategi meningkatkan motivasi belajar siswa kelas V sekolah dasar dalam pembelajaran bahasa dan sastra Indonesia. JGK (Jurnal Guru Kita, 8(1), 9–26. https://doi.org/10.24114/jgk.v8i1.53931
Siagian, A. P. (2025). Efektivitas lingkungan pembelajaran berbasis psikologi pendidikan Kristen di STIKES PGI Cikini. Edukris: Jurnal Pendidikan Agama Kristen, 1(1), 35–54. https://doi.org/10.54793/ek.v1i01.179
Sianturi, D. D. E., Sinaga, A. A., & Naibaho, D. (2023). Peran kode etik guru untuk meningkatkan profesional guru pendidikan agama Kristen. Jurnal Pendidikan Sosial dan Humaniora, 2(2), 11254–66.