Pelaksanaan HIJAS di Pondok Pesantren MUS Candung
DOI:
https://doi.org/10.61132/akhlak.v1i4.135Keywords:
HIJAS Implementation, HIJAS Value, Religious ValuesAbstract
HIJAS is a school support program at the MUS Candung Islamic Boarding School. This research aims to determine the implementation of HIJAS and the values that are instilled. Using qualitative methods, the key informant is the HIJAS coach as the implementer. Supporting informants: students and OSMUS as participants. Based on the results of observations and interviews, it is true that the HIJAS program instills religious values such as: congregational morning prayers, discipline values, diligent recitation of the Koran and social.
References
Asri, R. W., Ilmi, D., Mulia, E., Simbolon, A. M. Y., Syafitri, A., & Pilbahri, S. (2024). Implementasi program pendidikan karakter model AIA KAWA di kelas VI SDS Al-Azhar Bukittinggi. Al-Qalam: Jurnal Kajian Islam dan Pendidikan, 16(1), 33–46. https://doi.org/10.47435/al-qalam.v16i1.2377
Aziz, R. A., Fitriyanti, Y., Darnoto, D., & Rohman, F. (2023). Tantangan pendidikan karakter Islami di era teknologi artificial intelligence. Tarbawi: Jurnal Pendidikan Islam, 20(1).
Hakim, L. (2020). NU rahmatan lil 'alamin. Zahir Publishing.
Melani, M., & Junaidi, J. (2023). Peran guru pendidikan agama Islam dalam penerapan pendidikan karakter pada peserta didik di SMP N 1 Bonjol. Ta'rim: Jurnal Pendidikan dan Anak Usia Dini, 4(4), 235–241. https://doi.org/10.59059/tarim.v4i4.566
Muawwanah, S., & Darmiyanti, A. (2022). Internalisasi pendidikan karakter Islam di Madrasah Ibtidaiyah. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(1), 909–916. https://doi.org/10.31004/edukatif.v4i1.2007
Mustafa, M. (2011). Agama dan bayang-bayang etis Syaikh Yusuf al-Makassari. Lkis Pelangi Aksara.
Prayogi, A., & Hidayat, A. (2023). Pelatihan membaca Al-Qur'an dengan metode WAFA di Desa Sawangan Kecamatan Kebasen. Solidaritas: Jurnal Pengabdian, 3(2), 171–178. https://doi.org/10.24090/sjp.v3i2.5262
Purnomo, H., Mansir, F., Tumin, T., & Suliswiyadi, S. (2020). Pendidikan karakter Islami pada online class management di SMA Muhammadiyah 7 Yogyakarta selama pandemi Covid-19. Jurnal Tarbiyatuna, 11(1), 91–100. https://doi.org/10.31603/tarbiyatuna.v11i1.3456
Rizal, R. F. R. (2024). Pelatihan seni baca Al-Qur'an (tilawah) untuk semua usia sebagai upaya mencetak kader qori qori'ah di Kabupaten Trenggalek. Madani: Jurnal Pengabdian Ilmiah, 7(1), 59–67.
Sadri, M., Supriadi, S., Januar, J., & Khairuddin, K. (2024). Hubungan metode Qudwah (keteladanan) dengan pembentukan karakter siswa pada pembelajaran PAI di SMP N 7 Bukittinggi. Educational Journal: General and Specific Research, 4(1), 29–37.
Sari, M., Rachman, H., Astuti, N. J., Afgani, M. W., & Siroj, R. A. (2023). Explanatory survey dalam metode penelitian deskriptif kuantitatif. Jurnal Pendidikan Sains Dan Komputer, 3(1), 10–16. https://doi.org/10.47709/jpsk.v3i01.1953
Waruwu, M. (2023). Pendekatan penelitian pendidikan: Metode penelitian kualitatif, metode penelitian kuantitatif dan metode penelitian kombinasi (Mixed Method). Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(1), 2896–2910.
Zulkifli, Z. (2022). Garis perjuangan perjuangan Tarbiyah Islamiyah.