Pelaksanaan HIJAS di Pondok Pesantren MUS Candung

Authors

  • Sari Dewi Universitas Islam Negeri Sjech M. Djamil Djambek Bukittinggi
  • Deswalantri Deswalantri Universitas Islam Negeri Sjech M. Djamil Djambek Bukittinggi
  • Wedra Aprison Universitas Islam Negeri Sjech M. Djamil Djambek Bukittinggi
  • Fauzan Fauzan Universitas Islam Negeri Sjech M. Djamil Djambek Bukittinggi

DOI:

https://doi.org/10.61132/akhlak.v1i4.135

Keywords:

HIJAS Implementation, HIJAS Value, Religious Values

Abstract

HIJAS is a school support program at the MUS Candung Islamic Boarding School. This research aims to determine the implementation of HIJAS and the values ​​that are instilled. Using qualitative methods, the key informant is the HIJAS coach as the implementer. Supporting informants: students and OSMUS as participants. Based on the results of observations and interviews, it is true that the HIJAS program instills religious values ​​such as: congregational morning prayers, discipline values, diligent recitation of the Koran and social.

References

Asri, R. W., Ilmi, D., Mulia, E., Simbolon, A. M. Y., Syafitri, A., & Pilbahri, S. (2024). Implementasi program pendidikan karakter model AIA KAWA di kelas VI SDS Al-Azhar Bukittinggi. Al-Qalam: Jurnal Kajian Islam dan Pendidikan, 16(1), 33–46. https://doi.org/10.47435/al-qalam.v16i1.2377

Aziz, R. A., Fitriyanti, Y., Darnoto, D., & Rohman, F. (2023). Tantangan pendidikan karakter Islami di era teknologi artificial intelligence. Tarbawi: Jurnal Pendidikan Islam, 20(1).

Hakim, L. (2020). NU rahmatan lil 'alamin. Zahir Publishing.

Melani, M., & Junaidi, J. (2023). Peran guru pendidikan agama Islam dalam penerapan pendidikan karakter pada peserta didik di SMP N 1 Bonjol. Ta'rim: Jurnal Pendidikan dan Anak Usia Dini, 4(4), 235–241. https://doi.org/10.59059/tarim.v4i4.566

Muawwanah, S., & Darmiyanti, A. (2022). Internalisasi pendidikan karakter Islam di Madrasah Ibtidaiyah. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(1), 909–916. https://doi.org/10.31004/edukatif.v4i1.2007

Mustafa, M. (2011). Agama dan bayang-bayang etis Syaikh Yusuf al-Makassari. Lkis Pelangi Aksara.

Prayogi, A., & Hidayat, A. (2023). Pelatihan membaca Al-Qur'an dengan metode WAFA di Desa Sawangan Kecamatan Kebasen. Solidaritas: Jurnal Pengabdian, 3(2), 171–178. https://doi.org/10.24090/sjp.v3i2.5262

Purnomo, H., Mansir, F., Tumin, T., & Suliswiyadi, S. (2020). Pendidikan karakter Islami pada online class management di SMA Muhammadiyah 7 Yogyakarta selama pandemi Covid-19. Jurnal Tarbiyatuna, 11(1), 91–100. https://doi.org/10.31603/tarbiyatuna.v11i1.3456

Rizal, R. F. R. (2024). Pelatihan seni baca Al-Qur'an (tilawah) untuk semua usia sebagai upaya mencetak kader qori qori'ah di Kabupaten Trenggalek. Madani: Jurnal Pengabdian Ilmiah, 7(1), 59–67.

Sadri, M., Supriadi, S., Januar, J., & Khairuddin, K. (2024). Hubungan metode Qudwah (keteladanan) dengan pembentukan karakter siswa pada pembelajaran PAI di SMP N 7 Bukittinggi. Educational Journal: General and Specific Research, 4(1), 29–37.

Sari, M., Rachman, H., Astuti, N. J., Afgani, M. W., & Siroj, R. A. (2023). Explanatory survey dalam metode penelitian deskriptif kuantitatif. Jurnal Pendidikan Sains Dan Komputer, 3(1), 10–16. https://doi.org/10.47709/jpsk.v3i01.1953

Waruwu, M. (2023). Pendekatan penelitian pendidikan: Metode penelitian kualitatif, metode penelitian kuantitatif dan metode penelitian kombinasi (Mixed Method). Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(1), 2896–2910.

Zulkifli, Z. (2022). Garis perjuangan perjuangan Tarbiyah Islamiyah.

Published

2024-10-11

How to Cite

Sari Dewi, Deswalantri Deswalantri, Wedra Aprison, & Fauzan Fauzan. (2024). Pelaksanaan HIJAS di Pondok Pesantren MUS Candung. Akhlak : Jurnal Pendidikan Agama Islam Dan Filsafat, 1(4), 263–272. https://doi.org/10.61132/akhlak.v1i4.135

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.