Peran Mesjid dalam Meningkatkan Akses Pendidikan bagi Masyarakat : Solusi untuk Tantangan Zaman
DOI:
https://doi.org/10.61132/akhlak.v2i1.211Keywords:
Role of Mosques, Access to Education, Community EducationAbstract
This study examines the role of mosques in improving access to education for the community, focusing on the solutions offered in facing the challenges of the times. Mosques, which have been known as places of worship, also function as vital education centers, both for religious education and practical skills. The research method used is descriptive qualitative, with data collection through in-depth interviews, observation, and documentation studies in several mosques in urban and rural areas. The results show that mosques play an active role in providing inclusive education and empowering communities, especially vulnerable groups. The educational programs implemented in mosques not only improve people's literacy and skills, but also strengthen positive social and cultural values. The findings are expected to provide insights into the contribution of mosques in creating sustainable solutions for access to education, as well as educating future generations who are competitive and characterized.
References
Amadi, A. S. M., Hasan, S., Rifanto, N. A., Wildan, M., Afifah, N. Q., & Nisak, N. M. (2023). Upaya pemerintah dalam menjamin hak pendidikan untuk seluruh masyarakat di Indonesia: Sebuah fakta yang signifikan. Educatio, 18(1), 161–171. https://doi.org/10.29408/edc.v18i1.14798
Amir Husin, Asmarika, Aulia Fitri, & Wismanto, S. (2023). Pelatihan penyelenggaraan jenazah di Masjid Nurul Haq Kecamatan Marpoyan Damai Kelurahan Tangkerang Barat Kota Pekanbaru. 4(3), 5656–5660.
Andriani, M., & Aminah, Siti, W. (2023). Nilai-nilai pendidikan. 6(3), 1087–1091.
Angel, A., Mutiara, A., Arya, A., Polem, A., & Nugraha, B. Satria, W. (2024). Nilai-nilai puasa dan implikasinya terhadap pendidikan karakter. 723–731.
Anggraini Dewi, N. S. (2024). Menuju pendidikan berkelanjutan: Implementasi tujuan pembangunan berkelanjutan (SDGs) dalam mewujudkan. Jurnal Penelitian Pendidikan Indonesia, 1(3), 189–197.
Ariana, R. (2016). Efektivitas manajemen masjid yang kondusif terhadap peningkatan kemakmuran masjid. 2(2), 1–23.
Darmawan, D., & Marlin, S. (2021). Peran masjid bagi generasi milenial. Jurnal Kajian Agama Hukum dan Pendidikan Islam (KAHPI), 2(1), 52. https://doi.org/10.32493/kahpi.v2i1.p52-64.9372
Fadhly, M., Alif, M., Aziz, A., & Sagara, Bayu, W. (2024). Implementasi media pembelajaran sederhana berbasis digital pada mata pelajaran bahasa Arab. 1(3).
Fitri Meliani, Andewi Suhartini, & Hasan Basri. (2022). Dinamika dan tipologi pondok pesantren di Cirebon. Jurnal Pendidikan Agama Islam Al-Thariqah, 7(2), 297–312. https://doi.org/10.25299/al-thariqah.2022.vol7(2).10629
Fitri, A., Nursikin, M., & Amin, Khairul, W. (2023). Peran ganda guru pendidikan agama Islam dalam membimbing siswa bermasalah di SD Islam Al-Rasyid Pekanbaru. Journal on Education, 5(3), 9710–9717. https://jonedu.org/index.php/joe/article/view/1786
Haidi, A. (2020). Peran masjid dalam dakwah menurut pandangan Mohammad Natsir. Jurnal Bina Ummat: Membina dan Membentengi Ummat, 2(02), 45–58. https://doi.org/10.38214/jurnalbinaummatstidnatsir.v2i02.50
Hamid, A. R. T. (2022). Studi kasus model pendidikan masjid integratif di Masjid Istiqlal. Ta’dibuna: Jurnal Pendidikan Islam, 11(4), 471. https://doi.org/10.32832/tadibuna.v11i4.7992
Hildayanti, A., & Wasilah. (2023). Studi transfigurasi masjid melalui periodisasi pembangunan masjid di Indonesia. Jurnal Lingkungan Binaan Indonesia, 12(2), 72–84. https://doi.org/10.32315/jlbi.v12i2.76
Junaidi, Z., Yusnimar Yusri, Khairul Amin, W. (2021). Pengembangan manajemen sumber daya manusia di lembaga pendidikan Islam. AL-FAHIM: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 3(2), 131–146. https://doi.org/10.54396/alfahim.v3i2.183
Khairul Amin, Imam Subaweh, Taupik Prihatin, Yusnimar Yusri, W. (2022). Kemampuan sumber daya manusia dalam meningkatkan kualitas manajemen lembaga pendidikan Islam di era disrupsi. 11, 204–226.
Lannuria, Unita Karinah, Muhammad Yusuf, Muhammad Syamsi Shuha, W. (2023). Masjid sebagai pusat pendidikan Islam masa klasik. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran, 6(3), 1101–1109.
Mansyuri, A. H., Patrisia, B. A., Karimah, B., Sari, D. V. F., & Huda, W. N. (2023). Optimalisasi peran pesantren dalam lembaga pendidikan Islam di era modern. MA’ALIM: Jurnal Pendidikan Islam, 4(1), 101–112. https://doi.org/10.21154/maalim.v4i1.6376
Mualif, A., Fitri, A., Tauhid, Z., & Wismanto, W. (2024a). Pengembangan masyarakat Muslim yang harmonis melalui pendidikan berbasis sunnah di era disrupsi. Journal of Education Research, 5(2), 2450–2457. https://doi.org/10.37985/jer.v5i2.1260
Mualif, A., Fitri, A., Tauhid, Z., & Wismanto, W. (2024b). Pengembangan masyarakat Muslim yang harmonis melalui pendidikan berbasis sunnah di era disrupsi. Journal of Education Research, 5(2), 2450–2457. https://doi.org/10.37985/jer.v5i2.1260
Mualif, A., Fitri, A., Tauhid, Z., & Wismanto, W. (2024c). Pengembangan masyarakat Muslim yang harmonis melalui pendidikan berbasis sunnah di era disrupsi. Journal of Education Research, 5(2), 2450–2457. https://doi.org/10.37985/jer.v5i2.1260
Mustain, M. (2023). Dinamika fungsi masjid di Indonesia: Dari lokus pengajaran Islam ke pemberdayaan sosial ekonomi umat. EL-HIKMAH: Jurnal Kajian dan Penelitian Pendidikan Islam, 17(2), 109–121. https://doi.org/10.20414/elhikmah.v17i2.8998
Rusmiati, E. T. (2023a). Transformasi peran masjid pada zaman modern: Studi kasus pada Masjid Agung dan Masjid Al-Azhom Kota Tangerang. PETANDA: Jurnal Ilmu Komunikasi dan Humaniora, 4(2), 54–60. https://doi.org/10.32509/petanda.v4i2.2991
Rusmiati, E. T. (2023b). Transformasi peran masjid pada zaman modern: Studi kasus pada Masjid Agung dan Masjid Al-Azhom Kota Tangerang. PETANDA: Jurnal Ilmu Komunikasi dan Humaniora, 4(2), 54–60. https://doi.org/10.32509/petanda.v4i2.2991
Tamrin, M. I. (2018). Pendidikan non formal berbasis masjid sebagai bentuk tanggung jawab umat dalam perspektif pendidikan seumur hidup. MENARA Ilmu, XII(1), 70–79.
Thaha, A. (2023). Problematika pendidikan agama Islam di era disrupsi: Perspektif epistemologi. Ar-Rusyd: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 2(1), 70–87. https://doi.org/10.61094/arrusyd.2830-2281.58
Windusancono, B. A. (2021). Upaya percepatan pertumbuhan usaha mikro kecil dan menengah (UMKM) di Indonesia. MIMBAR ADMINISTRASI FISIP UNTAG Semarang, 18(2), 32. https://doi.org/10.56444/mia.v18i2.2528
Wismanto, A., Salim, A., Afdal, D., & Deprizon, A. F. (n.d.). Peran manajemen teknologi informasi dan komunikasi dalam dunia pendidikan di era disrupsi. 4(3), 1290–1297.
Wismanto, W., Marni, S., Azhari, M. W., & Sukmawati, E. (2024). Penguatan bahasa cinta dalam proses pendidikan karakter bagi anak usia dini. Mitra Ash-Shibyan: Jurnal Pendidikan dan Konseling, 2(2), 91–95. https://doi.org/10.54396/mitraashshibyan.v2i2.1010
Wismanto. (2021). Pembentukan awal generasi mukmin dalam Al-Qur'an, hadits, dan implikasinya pada siswa Sekolah Dasar Islam Terpadu Imam Asy-Syafii Pekanbaru. 12(1).
Yusuf, M., & Aditya, Y. (2024). Pendidikan karakter berbasis pengajaran Islam di masjid sebagai media dakwah. Jurnal Pendidikan Islam, 1(3), 12–24. https://doi.org/10.32010/jpi.v1i3.1325