Masjid sebagai Pusat Inovasi Pendidikan dan Pelatihan untuk Peningkatan Kualitas Masyarakat

Authors

  • Rifka Andriani Universitas Muhammadiyah Riau
  • Putri Adillah Universitas Muhammadiyah Riau
  • Winda Sugiarti Universitas Muhammadiyah Riau
  • Rima Junita Putri Universitas Muhammadiyah Riau
  • Wismanto Wismanto Universitas Muhammadiyah Riau

DOI:

https://doi.org/10.61132/akhlak.v2i1.212

Keywords:

Mosque, Training to Improve, Community Capacity

Abstract

This article discusses the potential role of mosques as centers for educational innovation and training to improve community capacity. Through a literature review and case study, this article aims to explore how mosques can transform from simple places of worship into comprehensive learning centers. The method used in this study is a qualitative method, by making books, magazines, articles and journals related to the research theme, focusing on innovative education and training models that can be applied in mosques, the challenges that may be faced, and their potential benefits for the community. The results of the analysis show that with the right approach, mosques can become important buildings in human resource development and community empowerment in two innovations, namely Educational Innovation; (1) Establishing non-formal educational institutions such as TPA and MDA, (2) Routine syllabus studies, (3) Arabic language course institutions. Training Innovation; (1) funeral prayer training, (2) Youth mosque leadership training, (3) Preaching training.

References

Akhlak, P., Anak, P., Tahun, U., Kegiatan, M., Sebawi, K., Sambas, K., & Nurhaliza, S. (2024). Peran remaja masjid dalam meningkatkan nilai-nilai taman pendidikan Al-Qur'an (TPQ) di Desa Tebing Batu. Jurnal Pendidikan, 1(3), 102–118.

Amir Husin, A., Asmarika, A., & Wismanto, S. (2023). Pelatihan penyelenggaraan jenazah di Masjid Nurul Haq Kecamatan Marpoyan Damai Kelurahan Tangkerang Barat Kota Pekanbaru. Jurnal Pendidikan, 4(3), 5656–5660.

Az, M. R. A., Ghozali, S., Darmawan, D., Majid, A. B. A., Wibowo, A. S., & Khayru, R. K. (2024). Peran masjid sebagai pusat kegiatan sosial dan keagamaan. ARDHI: Jurnal Pengabdian Dalam Negri, 2(2), 57–67.

Deprizon, D., Fithri, R., Wismanto, W., Baidarus, B., & Refika, R. (2023). Sistem perencanaan manajemen pendidikan di Madrasah Ibtidaiyah Negeri 2 (MIN 2) Pekanbaru. Mitra PGMI: Jurnal Kependidikan MI, 9(1), 1–15. https://doi.org/10.46963/mpgmi.v9i1.800

Deprizon, R., Fithri, R., Wismanto, W., Baidarus, B., & Refika, R. (2022). Sistem perencanaan manajemen pendidikan di Madrasah Ibtidaiyah Negeri 2 (MIN 2) Pekanbaru. Mitra PGMI: Jurnal Kependidikan MI, 8, 100–110.

Dewi, R. S., & Daerah, K. P. P. (2018). Pemberdayaan masjid di Indonesia dalam perspektif pembangunan lembaga. Universitas Brawijaya Malang.

Fitri, A., Nursikin, M., & Amin, K. W. (2023). Peran ganda guru pendidikan agama Islam dalam membimbing siswa bermasalah di SD Islam Al-Rasyid Pekanbaru. Journal on Education, 5(3), 9710–9717. https://jonedu.org/index.php/joe/article/view/1786

Frasetia, N., Herni, A., Zhafirah, A., Aminah, S., Kusuma, G., & Dewi. (2024). Peran Masjid Amaliah Pekanbaru dalam pembentukan akhlak dan mengatasi krisis spiritual remaja milenial. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran, 7(1), 263–268.

Hamid, A. R. (2022). Konsep masjid integratif: Studi kasus Masjid Istiqlal. Al-Ishlah: Jurnal Pendidikan Islam, 20(2), 133–148. https://doi.org/10.35905/alishlah.v21i2.3084

Hamzah, T. S., Susanto, B. W., Wismanto, & Adilah, R. T. (2022). Peran kepala sekolah dalam meningkatkan manajemen mutu pendidikan di Sekolah Dasar Islam Al-Rasyid Pekanbaru. Jurnal Pendidikan, 4(6), 1734–10351.

Hamzah, T. S., Susanto, B. W., Wismanto, & Adilah, R. T. (2023). Peran kepala sekolah dalam meningkatkan manajemen mutu pendidikan di Sekolah Dasar Islam Al-Rasyid Pekanbaru. Journal on Education, 6(1), 4652–4663.

Hanafi, Y., Ikhsan, M. A., Saefi, M., Diyana, T. N., & Arifianto, M. L. (2021). Pendidikan agama Islam di masa pandemi Covid-19: Tantangan dan respon. Delta Pijar Khatulistiwa.

Hascan, M. A. (2019). Peranan masjid dalam mewujudkan pendidikan nonformal (kasus pada Masjid Al-Jihad Jalan Abdullah Lubis Medan). Universitas Islam Negeri Sumatera Utara Medan. http://repository.uinsu.ac.id/11514/1/SKRIPSI%20MUHAMMAD%20ALPIN%20HASCAN.pdf

Humaysah, H., Zarah, J. A., Harianto, A., Luthfiyyah, S., & Wismanto, W. (2023). Pusat pendidikan Islam berbasis masjid. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran (JRPP), 6(3), 1079–1086.

Jannah, M., & Aini, N. (2023). Hakikat dan fungsi masjid sebagai fasilitas ibadah dalam pembinaan akhlak. Jurnal Pendidikan, 6(3), 1092–1100.

Junaidi, Z., Yusnimar, Y., & Khairul Amin, W. (2021). Pengembangan manajemen sumber daya manusia di lembaga pendidikan Islam. AL-FAHIM: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 3(2), 131–146. https://doi.org/10.54396/alfahim.v3i2.183

Khamim, S., Iswantir, I., Siregar, N., & Yaldi, Y. (2024). Pengaruh dan tantangan pendidikan agama Islam dalam dinamika politik di Indonesia. Innovative: Journal Of Social Science Research, 4(2), 2027–2042.

Khozin, N., Pd, M. I., Lauselang, H., & Ag, M. (2021). Kontribusi masjid Amalbakti Muslim Pancasila (YAMP) dalam pembangunan masyarakat Muslim di Kota Ambon (Vol. 6, Issue 1).

Lannuria, L., Karinah, U., Yusuf, M., Dhuha, M. S., & Wismanto, W. (2023). Masjid sebagai pusat pendidikan Islam masa klasik. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran (JRPP), 6(3), 1101–1109.

Majelis, P., & Masjid, T. I. (2024). Dalam meningkatkan nilai-nilai keislaman paripurna Al-Hidayah Pekanbaru. Jurnal Pendidikan, 7, 254–262.

Mardhiah, A. H., Masjunaidi, M. I., & Wismanto, S. (2022). Ikhtiar Kepala Mis Raudhatul Mushallin Tanjung Unggat dalam meningkatkan eksistensi madrasah yang dipimpinnya melalui perbaikan manajemen. Jurnal Pendidikan, 11(2), 285–294.

Miskun, M., Asmarika, A., Fitri, Y., Deprizon, D., & Wismanto, W. (2022). Manajemen pembiayaan pendidikan berbasis swadaya masyarakat sebagai upaya peningkatan sumberdaya manusia. Jurnal Pendidikan, 11(2), 274–284.

Muslim, Y., Syafaruddin, S., & Wismanto, W. (2023a). Manajemen kepala sekolah dasar Islam dalam mengembangkan pendidikan karakter religius di era disrupsi (studi kasus di SD Islam Al Rasyid Kota Pekanbaru). Journal of Education, 5(3), 10192–10204.

Muslim, Y., Syafaruddin, S., & Wismanto, W. (2023b). Manajemen kepala sekolah dasar Islam dalam mengembangkan pendidikan karakter religius di era disrupsi (studi kasus di SD Islam Al Rasyid Kota Pekanbaru). Journal of Education, 5(3), 10192–10204.

Nur, M. H., & Zamroni, Z. (2023). Keterampilan berpikir kritis dalam pendidikan agama Islam: Pendekatan berbasis pengembangan masyarakat. Maktabah Borneo, 2(2), 1–18.

Nur’ Adilla Asfi, F. R., & Ramadhan, M. I., Parifia, R. (2024). Masjid Asy Syakirin sebagai sumber informasi dan pusat komunikasi pendidikan Islam pada masyarakat. Jurnal Pendidikan, 7, 230–239.

Pebriani, D., Az-, U. K., Asfi, N. A., Aprillia, R., & Azizah, S. N. (2024). Kualitas pendidikan berbasis masjid (studi kasus Masjid Al-Ma’Ruf Kota Pekanbaru). Jurnal Pendidikan, 7, 248–253.

Rifa, A. (2014). Pemberdayaan masyarakat berbasis masjid studi kasus di Masjid Al-Ikhlash Jatipadang Pasar Minggu, Jakarta Selatan.

Rizki, U., Mubin, B., Citra, L., & Ramadan, I. F. (2024). Studi tentang pengaruh pendidikan agama Islam dalam pengembangan kepribadian generasi muda. Jurnal Ilmiah Pendidikan Islam, 3(2), 193–201.

Sari, A., & Munir, A. (2024). Program pemberdayaan masjid sebagai sarana dakwah sosial dalam membangun kesadaran pendidikan. Jurnal Pendidikan, 7, 190–196.

Downloads

Published

2024-11-20

How to Cite

Rifka Andriani, Putri Adillah, Winda Sugiarti, Rima Junita Putri, & Wismanto Wismanto. (2024). Masjid sebagai Pusat Inovasi Pendidikan dan Pelatihan untuk Peningkatan Kualitas Masyarakat. Akhlak : Jurnal Pendidikan Agama Islam Dan Filsafat, 2(1), 11–19. https://doi.org/10.61132/akhlak.v2i1.212

Similar Articles

1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>