Pengaruh Kualitas Pelayanan Kantor Pengelola Ibadah Haji Pekanbaru Terhadap Kepuasan Jamaah

Authors

  • Chodijah Aliya Universitas Muhammadiyah Riau
  • Rifqa Zahara Putri Universitas Muhammadiyah Riau
  • Aminah Aminah Universitas Muhammadiyah Riau
  • Muhammad Afrizal Universitas Muhammadiyah Riau
  • Wismanto Wismanto Universitas Muhammadiyah Riau

DOI:

https://doi.org/10.61132/akhlak.v2i1.281

Keywords:

Service, Quality, Satisfaction, Congregation

Abstract

This study aims to examine the influence of service quality provided by the Hajj Management Office in Pekanbaru on the satisfaction level of pilgrims. Service quality is a crucial factor in ensuring a satisfying Hajj experience, considering the complexity of the processes and services received by the pilgrims. Utilizing a quantitative approach, the research involved 100 respondents who are Hajj pilgrims from Pekanbaru. Data analysis was conducted through processing questionnaires that measured various dimensions of service quality, such as reliability, responsiveness, and empathy. The results indicate a significant positive relationship between service quality and pilgrim satisfaction. The dimensions of reliability and responsiveness had the most substantial impact on satisfaction, showing that pilgrims highly value timeliness and quick responses from the management office. The findings of this study are expected to provide insights for Hajj management in enhancing the quality of services offered. By paying attention to the aspects contributing to pilgrim satisfaction, it is hoped that the Hajj experience can be improved, leading to higher levels of satisfaction and greater value for the pilgrims’ spiritual journey.

References

Abu Yazid Adnan Quthny. (2021). Akad kerjasama dalam bimbingan pelaksanaan ibadah haji perspektif hukum Islam. Asy-Syari’ah: Jurnal Hukum Islam, 7(1), 1–18. https://doi.org/10.55210/assyariah.v7i1.389

Adillah, H., Umami, A., Khairinnisa, R., Prayoga, I., & Wismanto. (2024). Kemampuan guru dalam membuat media pembelajaran sederhana. CENDEKIA: Jurnal Ilmu Sosial, Bahasa dan Pendidikan, 4(2), 46–51. https://doi.org/10.55606/cendikia.v4i2.2860

Ahsan, P. H., Istiqomah, K., Hafiz, A. P., & Saputra, A. H. (2024). Pengaruh kualitas pelayanan customer service dan kepuasan nasabah terhadap loyalitas nasabah pada Bank Syariah Indonesia Kantor Kas IAIN Sulthan Thaha Saifuddin Kota Jambi. Jurnal Manajemen dan Ekonomi Syariah, 2(1), 268–286.

Aprilliani, A. (2024). Peran bidang penyelenggara haji dan umrah Kementerian Agama Kabupaten Sumedang dalam pelayanan pendaftaran jemaah haji tahun 2023. Jurnal Penyelenggara Haji dan Umrah, 3, 23–38.

Aswad, N., Marzuki, M., & Affan, I. (2021). Pengaturan hukum dan tanggung jawab Kementerian Agama dalam melakukan pengawasan dan pembinaan terhadap penyelenggaraan pendidikan diniyah di wilayah Kabupaten Asahan. Jurnal Ilmiah METADATA, 3(1), 234–255.

Dwi Ananda, H., Khotimah, H., Ibni, N. P., Utari, R. N., & Wismanto. (2024). Analisis tentang permasalahan kekinian yang timbul dalam penyelenggaraan ibadah haji bentuk pengabdian tertinggi pada Allah dalam agama Islam. Jurnal Manajemen Haji dan Umrah, 2(3), 52–60.

Dwi Yuliana. (2023). Manajemen pelayanan pendaftaran haji pada Kantor Kementerian Agama Kabupaten Manggarai Timur-NTT. Mudabbir: Jurnal Manajemen Dakwah, 4(1), 449–473. https://doi.org/10.20414/mudabbir.v4i1.7778

Fadhly, M., Al Aziz, M. A., Masdar, A. K. C., Nadira, L., & Wismanto. (2024). Pendidikan tata cara pelaksanaan haji dan umrah bagi mahasiswa PGMI pada mata kuliah fiqih ibadah. ALFIHRIS: Jurnal Inspirasi Pendidikan, 2(2), 152–162. https://doi.org/10.59246/alfihris.v2i2.778

Hafidh, B. A., & Romli, S. (2021). Implementasi pelayanan calon jamaah haji pada Kelompok Bimbingan Ibadah Haji Haramain Kota Pekanbaru. Jurnal Riset Mahasiswa Dakwah dan Komunikasi, 3(2), 102. https://doi.org/10.24014/jrmdk.v3i2.13174

Haji, J. (2024). Pengaruh bimbingan manasik haji terhadap kemandirian. Jurnal Kajian Ibadah Haji, 3, 39–56.

Haniru, R., Yahya, S., Djalia, S., & Yasin, M. (2024). Memberikan pemahaman tentang tatacara ibadah haji bagi calon jamaah haji se-Kecamatan Batauga, Kabupaten Buton Selatan. Jurnal Kajian Haji dan Umrah, 5(5), 8823–8829.

Hasan, W. A. (2016). Fiqih ibadah. Jurnal Energi dan Manufaktur, 9(2). https://doi.org/10.22219/.v2i2.4219

Hasan, W. A. (2018). Fiqih Muamalah (1st ed.). Pekanbaru: Cahaya Firdaus.

Junaidi, Z., Yusri, Y., Amin, K., & Wismanto. (2021). Pengembangan manajemen sumber daya manusia di lembaga pendidikan Islam. AL-FAHIM: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 3(2), 131–146. https://doi.org/10.54396/alfahim.v3i2.183

Lubis, M., Yanti, N., & Jannah, N. (2023). Analisis strategi penerapan sumber dana pada produk pembiayaan dana talangan haji di Bank Sumut Syariah KC Sibolga. EKOMBIS REVIEW: Jurnal Ilmiah Ekonomi dan Bisnis, 11(2), 2047–2056. https://doi.org/10.37676/ekombis.v11i2.6846

Marlina, A., Rasna, R., Rahman, A., & Suci, P. (2024). Akses keadilan yang tidak sampai: Studi kajian bantuan hukum bagi masyarakat miskin. Jurnal Usm Law Review, 7(2), 540. https://doi.org/10.26623/julr.v7i2.8668

Nazila, W. I., & Affandi, Y. (2024). Manasik haji dan ramah lansia di Kota Semarang. Jurnal Kajian Lanjut, 18(5), 3752–3766.

Nur, D. (2020). Manajemen penyelenggaraan ibadah haji. Yonetim: Jurnal Manajemen Dakwah, 3(1), 17–36. https://doi.org/10.19109/yonetim.v3i01.6120

Refenza, R. (2022). Implementasi Undang-Undang Nomor 13 Tahun 2008 tentang penyelenggaraan ibadah haji. Qiyas: Jurnal Hukum Islam dan Peradilan, 7(1), 39–51. https://doi.org/10.29300/qys.v7i1.6614

Rinah, R. (2023). Peningkatan kemampuan peserta didik terhadap baca tulis Al-Qur’an melalui guru pendidikan agama Islam. Journal on Education, 5(3), 7210–7220. https://doi.org/10.31004/joe.v5i3.1450

Sulfa, R. H., & Chandra, P. S. (2023). Efektivitas sistem informasi dan komputerisasi haji terpadu (Siskohat) dalam meningkatkan pelayanan haji di Kantor Kementerian Agama Kota Pekanbaru. Jurnal Administrasi Karya Dharma, 2(September).

Syallu, S., & Hamzah, A. A. (2020). Implementasi sistem informasi manajemen (SIM) dalam pengelolaan haji di Kementerian Agama Kota Makassar. Jurnal AL-MIZAB: Jurnal Kajian …, 1(1), 51–69.

Zahroh, A. F., & Asyhari, M. S. (2024). Internalisasi nilai pendidikan agama Islam melalui pendidikan karakter. Journal on Education, 6(3), 17101–17111.

Zulkifli, M. A., & Hamzah, Z. (2022). Analisis pelayanan ibadah umroh pada perusahaan jasa. Jurnal Rumpun Ekonomi Syariah, 5(1), 62–71.

Downloads

Published

2024-12-02

How to Cite

Chodijah Aliya, Rifqa Zahara Putri, Aminah Aminah, Muhammad Afrizal, & Wismanto Wismanto. (2024). Pengaruh Kualitas Pelayanan Kantor Pengelola Ibadah Haji Pekanbaru Terhadap Kepuasan Jamaah. Akhlak : Jurnal Pendidikan Agama Islam Dan Filsafat, 2(1), 75–84. https://doi.org/10.61132/akhlak.v2i1.281

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>