Metode Demonstrasi Tayamum; pada Mata Pelajaran Fiqih Ibadah Praktis

Authors

  • Annisa Athiyah Fitri Universitas Muhammadiyah Riau
  • Mona Putri Universitas Muhammadiyah Riau
  • Shoqibah Wijaya Kusuma Universitas Muhammadiyah Riau
  • Asep Taufik Hidayat Universitas Muhammadiyah Riau
  • Wismanto Wismanto Universitas Muhammadiyah Riau

DOI:

https://doi.org/10.61132/akhlak.v2i1.280

Keywords:

Method, Learning, Fiqh, Tayamum

Abstract

This research is motivated by the researcher's concern for the continuity of the teaching and learning process in the use of the fiqh subject learning method, especially in the practical learning material, according to the researcher's observations attached. The purpose of this study is to describe the implementation of the demonstration learning method for tayammum practice in class IV-B students of Madrasah Diniyah Awaliyah 1 Pekanbaru. The method used in this study is a qualitative descriptive method, namely a method that aims to describe or explain events that occur in the field. Data collection techniques consist of observation, interviews, and documentation. Data analysis used in this study consists of data reduction, data representation, and drawing Fiqh related to the practice of Tayammum Class IV-B Madrasah Diniah Awaliyah 1 Pekanbaru can motivate students to practice Tayammum properly. The results of this study indicate that the application of the demonstration method in the subject Many students of Class IV-B Madrasah Diniah Awaliyah 1 Pekanbaru seem to still be lacking in the ability to understand the practice of Tayammum. Therefore, you need to apply a direct learning method. After enrichment, many students understand how to tayammum.

References

Alhamida, A., & Kusuma, A. D. W. (2024). Analisis metode pendidikan Islam dalam sudut pandang Al-Qur’an. Jurnal Pendidikan Islam, 5(2), 58–69.

Asmarika, A. H., Syukri, W., & Wismanto, R. (2022). Mengasah kemampuan softskills dan hardskills calon guru SD/MI pada metode microteaching melalui pengembangan media visual mahasiswa PGMI UMRI. Jurnal Hikmah: Jurnal Pendidikan Islam, 11, 282–300.

Asy’ari. (2012). Implementasi pembelajaran kooperatif tipe Student Facilitator and Explaining (SFAE) untuk meningkatkan hasil belajar biologi dan menumbuhkan karakter profetik siswa SMA Muhammadiyah 3 Surabaya. Jurnal Pendidikan Islam, 66–67.

Dewanda, A. A., Lubis, C. A., Zahara, H., & Putri, R. E. W. (2024). Analisis kaidah metode pembelajaran Al-Qur’an dalam pendidikan Islam. Jurnal Pendidikan Islam, 2(3).

Di, K., Rinjani, D., & Wotu, K. (2023). Pascasarjana Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Palopo tahun 2023. Jurnal Pendidikan Islam.

Eliyanti, M. (2016). Meningkatkan prestasi belajar matematika materi pengukuran waktu dengan menerapkan model pembelajaran PAKEM siswa kelas II SD Negeri 1 Subang tahun 2013/2014. Pedagogi: Jurnal Penelitian Pendidikan, 04(01), 59–69.

Enalya, W., Husni, Z. T., Ramadhani, W. A., & Marronis, R. P. (2024). Hadits-hadits tentang metode pendidikan. Jurnal Pendidikan Islam, 2(2), 42–55.

Gafur, A. (2018). Peningkatan hasil belajar IPA terpadu melalui metode demonstrasi pada siswa kelas VIII SMP Negeri 2 Sano Nggoang Manggarai Barat tahun pelajaran 2017/2018. JISIP (Jurnal Ilmu Sosial dan Pendidikan), 2(1), 144–161. https://doi.org/10.58258/jisip.v2i1.249

Hasan, W. A. (2016). Fiqih ibadah. Jurnal Energi dan Manufaktur, 9(2). https://doi.org/10.22219/.v2i2.4219

Hasan, W. A. (2018). Fiqih muamalah (1st ed.). Cahaya Firdaus.

Hasan, W. A., Ibadah, F., & Muamalah, A. (n.d.). AL-ISLAM.

Hatim, M. (2018). Kurikulum pendidikan agama Islam di sekolah umum. EL-HIKMAH: Jurnal Kajian dan Penelitian Pendidikan Islam, 12(2), 140–163. https://doi.org/10.20414/elhikmah.v12i2.265

Hidayati, N. (2021). Teori pembelajaran Al-Qur’an. Al Furqan: Jurnal Ilmu Al Quran dan Tafsir, 4(1), 29–40. https://doi.org/10.58518/alfurqon.v4i1.635

Honest, K. (2017). Pemanfaatan alat peraga edukatif sebagai media pembelajaran bahasa Inggris sekolah dasar. Urecol, 19–24.

Ikhwan, A., Febriansyah, F. I., Syam, A. R., & Heriadi. (2022). Metode demonstrasi dalam peningkatan motivasi belajar tilawatil Qur’an. Jurnal Pendidikan Nusantara, 1(2), 100–110. https://doi.org/10.55080/jpn.v1i2.16

Kelas, P. T., Kelas, S., SMP, V., & Selatan, K. T. (2014). Ikfi Mubarokah.

Ma, K. X., Ulum, R., & Arif, M. A. (2021). Pengaruh strategi pembelajaran guru terhadap hasil belajar siswa mata pelajaran Fiqih. Institut Agama Islam Negeri (IAIN).

Mubarok, R. (2015). Pendidikan humanis John Dewey dalam perspektif pendidikan Islam. J-PAI: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 2(1). https://doi.org/10.18860/jpai.v2i1.3760

Ni’mah, Z. A. (2014). Pemikiran pendidikan Islam perspektif KH. Ahmad Dahlan dan KH. Hasyim Asy’ari. Didaktika Religia, 2(1), 135–174. https://doi.org/10.30762/didaktika.v2i1.136

Parnawi, A., & Ahmed Ar Ridho, D. (2023). Peran guru pendidikan agama Islam dalam menanamkan nilai-nilai moral dan etika siswa di SMK Negeri 4 Batam. Berajah Journal, 3(1), 167–178. https://doi.org/10.47353/bj.v3i1.209

Purnama, F. S. (2022). Pengaruh penggunaan media video tutorial terhadap keterampilan dasar dalam melakukan praktikum fisika pada materi pipa organa tertutup siswa kelas XI IPA. Fakultas Tarbiyah dan Keguruan UIN Alauddin Makassar.

Putra, Y. A., & Suyadi, S. (2020). Penerapan metode demonstrasi pada materi Sholat kelas 3 SDN Dayuharjo Kecamatan Ngaglik Kabupaten Sleman Yogyakarta. AL-ISHLAH: Jurnal Pendidikan Islam, 17(2), 181–200. https://doi.org/10.35905/alishlah.v17i2.1097

Putri, S. A., Julita, F. F., Sari, R. R., Yana, D., & Fitri, A. W. (2024). Metode pengajaran kreatif dalam pendidikan inklusi di tingkat Madrasah Ibtidaiyah. Jurnal Pendidikan Islam, 1(2).

Saetban, O. R., & Izaak, M. P. (2023). Penerapan model direct instruction learning dengan integrasi teknologi untuk membangun minat belajar peserta didik kelas X pada pelajaran fisika. Jurnal Pengembangan Pembelajaran, 2(2), 32–39.

Salma, R., Septi, W. A. D., & Hayati, R. (2020). Pengembangan kognitif anak usia dini. Jurnal Pendidikan Islam, 1.

Sidiq, U., & Choiri, M. M. (2019). Metode penelitian kualitatif di bidang pendidikan. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9).

Sulaiman, H., & Amelia, R. (2022). Metode demonstrasi mata pelajaran Fiqih praktik Tayamum. Masagi, 01(c), 1–9. https://doi.org/10.37968/masagi.v1i1.155

Syahrizal, H., & Jailani, M. S. (2023). Jenis-jenis penelitian dalam penelitian kuantitatif dan kualitatif. Jurnal QOSIM Jurnal Pendidikan Sosial & Humaniora, 1(1), 13–23. https://doi.org/10.61104/jq.v1i1.49

Tulfauziah, A., Ardana, A. P., Khairunnisya, K., Wati, M., Wismanto, W., & Sakban, S. (2024). Peningkatan kemampuan siswa dengan metode pembelajaran peer teaching materi perkalian matematika siswa kelas III SD. MARAS: Jurnal Penelitian Multidisiplin, 2(2), 1084–1091.

Downloads

Published

2024-12-02

How to Cite

Annisa Athiyah Fitri, Mona Putri, Shoqibah Wijaya Kusuma, Asep Taufik Hidayat, & Wismanto Wismanto. (2024). Metode Demonstrasi Tayamum; pada Mata Pelajaran Fiqih Ibadah Praktis. Akhlak : Jurnal Pendidikan Agama Islam Dan Filsafat, 2(1), 65–74. https://doi.org/10.61132/akhlak.v2i1.280

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>