Membangun Minat Siswa dalam Pembelajaran Sejarah Kebudayaan Islam Melalui Strategi dan Metode Modul Ajar yang Kreatif

Authors

  • M. Khair IAIN Palangka Raya Indonesia
  • Noor Azmah Hidayati IAIN Palangka Raya Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.61132/akhlak.v2i1.278

Keywords:

Interests, Learning, History, Culture

Abstract

This article discusses the importance of building students' interest in learning Islamic Cultural History (SKI), which is often considered less interesting due to monotonous conventional methods. The research aims to explore creative and innovative learning strategies that can increase students' interest in SKI. Using qualitative descriptive methods and literature studies, researchers analyzed the relevance of learning interests and the development of interesting teaching modules. The findings show that teaching modules that integrate visual media and interactive technology can increase the attractiveness of learning, creating active and relevant learning experiences for students. Apart from that, the teacher's role is very crucial in using a variety of methods and providing constructive feedback. The implications of this research emphasize the need for a more creative approach in education to not only convey historical knowledge, but also shape students' character and identity. In this way, it is hoped that SKI learning will be more meaningful and help students understand cultural heritage in the context of modern life.

References

Achadah, A. (2019). Evaluasi dalam pendidikan sebagai alat ukur hasil belajar. An-Nuha, 93.

Anitah. (2007). Strategi pembelajaran. Jakarta: Universitas Terbuka.

Azizeh, S. N. (2021). Metode kisah dalam meningkatkan motivasi belajar dan kemampuan bercerita pada pembelajaran sejarah kebudayaan Islam di madrasah ibtidaiyah. Al-Insyiroh: Jurnal Studi Keislaman, 88.

Cahyadi, R. A. H. (2019). Pengembangan bahan ajar berbasis ADDIE model. HALAQA: Islamic Education Journal, 36.

Eryandi. (2023). Integrasi nilai-nilai keislaman dalam pendidikan karakter di era digital. KAIPI: Kumpulan Artikel Ilmiah Pendidikan Islam, 14.

Fanani, A. (2014). Mengurai kerancuan istilah strategi dan metode pembelajaran. Nadwa: Jurnal Pendidikan Islam, 8(2), 171.

Harisnur. (2022). Pendekatan, strategi, metode, dan teknik dalam pembelajaran PAI di sekolah dasar. Genderang Asa Journal of Primary Education, 20.

Heri, T. (2019). Meningkatkan motivasi minat belajar siswa. Rausyan Fikr, 15(N), 59.

Kaviza, M. (2020). Kesan penggunaan sumber-sumber sejarah berdasarkan model motivasi ARCS terhadap peningkatan motivasi dalam kalangan murid tingkatan. Malaysian Journal of Social Sciences and Humanities (MJSSH), 5(1), 136.

Kaviza, M., Abdul Rahim, F., & Bukhari, N. (2019). Aplikasi kemahiran pemikiran sejarah dalam mata pelajaran sejarah dan hubungannya dengan motivasi intrinsik: Satu kajian korelasi. Asia Pacific Journal of Educators and Education, 95.

Lubis, D. M. R. (2021). Strategi pembelajaran sejarah kebudayaan Islam. Islamic Education, 68.

Maulida, U. (2022). Pengembangan modul ajar berbasis kurikulum merdeka. Tarbawi, 131.

Maylitha, E., Parameswara, M. C., Iskandar, M. F., Nurdiansyah, M. F., Hikmah, S. N., & Prihantini. (2023). Peran keterampilan mengelola kelas dalam meningkatkan minat belajar siswa. Journal on Education.

Munir, S. (2009). Sejarah peradaban Islam. Jakarta: Sinar Grafika Ofsite.

Rahayu, S. I., & Abbas, N. (2024). Analisis efektivitas pembelajaran sejarah kebudayaan Islam terhadap belajar siswa di Madrasah Tsanawiyah Negeri 6 Sragen. CV. Creative Tugu Pena, 586.

Risa, U., Sesmiarni, Z., Kamal, M., & Aprison, W. (2023). Pengaruh penggunaan media audio visual terhadap hasil belajar siswa pada pembelajaran pendidikan agama Islam kelas X ISMKN 2 Bukittinggi tahun ajaran 2021/2022. Jurnal Riset Sosial Humaniora dan Ilmu Pendidikan, 121.

Riyanto. (2014). Paradigma baru pembelajaran: Sebagai referensi bagi pendidik dalam implementasi pembelajaran yang efektif dan berkualitas. Prenada Media.

Sholeh, N. E., & Muh, I. (2023). Manajemen pendidikan dalam meningkatkan mutu pembelajaran. Academicus: Journal of Teaching and Learning.

Suhari, A. (2018). Pembelajaran sejarah kebudayaan Islam. Kalimantan Barat: CV Razka Pustaka.

Wahyuni, A., & Andhika. (2020). Kreativitas guru dalam menumbuhkan minat belajar siswa di MIN 8 Aceh Barat. Edu Science, 30.

Wibowo, H. S. (2023). Pengembangan teknologi media pembelajaran: Merancang pengalaman pembelajaran yang inovatif dan kreatif. Semarang: Tiram Media.

Zuana, T. Y., & Aziz, H. (2023). Pengaruh media augmented reality terhadap hasil belajar sejarah kebudayaan Islam. Jurnal Riset Pendidikan Agama Islam, 149.

Zuriah, N., Sunaryo, H., & Yusuf, N. (2016). IbM guru dalam pengembangan bahan ajar kreatif inovatif berbasis potensi lokal. Jurnal Dedikasi, 40.

Downloads

Published

2024-12-02

How to Cite

M. Khair, & Noor Azmah Hidayati. (2024). Membangun Minat Siswa dalam Pembelajaran Sejarah Kebudayaan Islam Melalui Strategi dan Metode Modul Ajar yang Kreatif. Akhlak : Jurnal Pendidikan Agama Islam Dan Filsafat, 2(1), 47–56. https://doi.org/10.61132/akhlak.v2i1.278

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.