Menggali Makna dan Pentingnya Pembelajaran Sejarah Kebudayaan Islam Dalam Membangun Karakter Generasi Muda di Era Modern
DOI:
https://doi.org/10.61132/akhlak.v2i1.285Keywords:
History Learning, Character young generation, Education in the Modern EraAbstract
This study explores the significance of Islamic cultural history education in shaping the character of the youth in the modern era. It emphasizes that Islamic cultural history is not merely a record of the past but a source of moral values that can guide individual character development. The research utilizes a literature review approach, collecting data from various sources, including journals and books, to highlight the relevance of historical lessons in contemporary life. Findings indicate that integrating innovative teaching methods and technology enhances student engagement and understanding. Furthermore, the study underscores the need for character education within the curriculum, promoting values such as tolerance, social responsibility, and ethical behavior. Ultimately, this article argues that a holistic approach to teaching Islamic cultural history can significantly contribute to the formation of a well-rounded, morally grounded generation capable of facing global challenges.
References
Afifah, U., & Sulaeman, A. (2022). Implementasi pembelajaran sejarah kebudayaan Islam menggunakan question card. Alhamra Jurnal Studi Islam, 3(2), 139. https://doi.org/10.30595/ajsi.v3i2.14946
Anis, A. (2023). Analisis materi pembelajaran sejarah kebudayaan Islam MTs kelas VIII semester 1 bab I dan bab II. Al-Hasanah Islamic Religious Education Journal, 8(1), 85-101. https://doi.org/10.51729/81150
Asmunandar, A., Bahri, B., & Khaeruddin, K. (2022). Belajar melalui pengalaman historis (BMPH) pada siswa SMA Muhammadiyah 1 Unismuh Makassar. Panrita Inovasi Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(1), 12. https://doi.org/10.56680/pijpm.v1i1.36558
Azizeh, S. (2021). Metode kisah dalam meningkatkan motivasi belajar dan kemampuan bercerita pada pembelajaran sejarah kebudayaan Islam di madrasah ibtidaiyah. Al-Insyiroh Jurnal Studi Keislaman, 7(1), 88-114. https://doi.org/10.35309/alinsyiroh.v7i1.4237
Daulay, M. (2023). Implementasi pendidikan multikultural dalam pembelajaran sejarah dengan materi Islam pada peserta didik SMA Negeri 11 Medan. Islamic Education, 3(1), 15-19. https://doi.org/10.57251/ie.v3i1.1005
Dewanto, R. (2023). Menumbuhkan sikap karakter kebangsaan melalui pendidikan sejarah pada era disrupsi abad-21. Ideas Jurnal Pendidikan Sosial Dan Budaya, 9(2), 343. https://doi.org/10.32884/ideas.v9i2.1307
Fitriani, D., & Dewi, D. (2021). Pembelajaran pendidikan kewarganegaraan dalam pengimplementasian pendidikan karakter. Jurnal Kewarganegaraan, 5(2), 489-499. https://doi.org/10.31316/jk.v5i2.1840
Harah, S. (2019). Peranan pembelajaran sejarah dalam penanaman nilai karakter religius dan nasionalisme di MA NW Toya Lombok Timur. Jurnal Humanitas Katalisator Perubahan Dan Inovator Pendidikan, 6(1), 55-75. https://doi.org/10.32580/jhkpp.v6i1.2157
Hardiana, Y. (2017). Pembelajaran sejarah Indonesia berbasis peristiwa-peristiwa lokal di Tasikmalaya untuk meningkatkan kemampuan berpikir kritis. Historia Jurnal Pendidik Dan Peneliti Sejarah, 1(1), 41. https://doi.org/10.17509/historia.v1i1.7008
Hayati, E. (2023). Islamisasi ajaran Islam di Nusantara. Al-Manar, 12(1). https://doi.org/10.36668/jal.v12i1.417
Hendra, R., Yahya, M., Ruyani, N., Bachtiar, A., & Julaeha, E. (2022). Desain pembelajaran sejarah kebudayaan Islam melalui model ADDIE. Sustainable Jurnal Kajian Mutu Pendidikan, 5(2), 416-420. https://doi.org/10.32923/kjmp.v5i2.3008
Hibatullah, F. (2022). Pengaruh globalisasi terhadap pembangunan karakter generasi muda bangsa Indonesia. Jurnal Pesona Dasar, 10(1), 1-9. https://doi.org/10.24815/pear.v10i1.24283
Idris, M., Chairunisa, E., & Saputro, R. (2020). Akulturasi budaya Hindu-Budha dan Islam dalam sejarah kebudayaan Palembang. Kalpataru Jurnal Sejarah Dan Pembelajaran Sejarah, 5(2), 103-111. https://doi.org/10.31851/kalpataru.v5i2.3552
Irenewaty, T. (2015). Kesulitan-kesulitan guru dalam implementasi KTSP mata pelajaran sejarah sekolah menengah atas (Penelitian di SMA N I Prambanan Klaten). Istoria Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Sejarah, 11(1). https://doi.org/10.21831/istoria.v11i1.5770
Kamal, K. (2022). Implikasi pendidikan karakter dalam pembelajaran sejarah kebudayaan Islam pada siswa madrasah ibtidaiyah. CBJIS Cross-Border Journal of Islamic Studies, 3(2), 114-119. https://doi.org/10.37567/cbjis.v3i2.1104
Krismayana, K. (2022). Perancangan media pembelajaran sejarah berbasis android di SMK Negeri 1 Koto Besar. Intellect Indonesian Journal of Learning and Technological Innovation, 1(1), 41-49. https://doi.org/10.57255/intellect.v1i1.22
Kurniawan, G. (2020). Problematika pembelajaran sejarah dengan sistem daring. Diakronika, 20(2), 76. https://doi.org/10.24036/diakronika/vol20-iss2/148
Muna, A. (2020). Analisis materi buku siswa sejarah kebudayaan Islam MA kelas XI terbitan Kemenag Kurikulum 2013. Fajar Historia Jurnal Ilm Sejarah Dan Pendidikan, 4(1), 1-13. https://doi.org/10.29408/fhs.v4i1.2188
Musadad, A. (2012). Model pelatihan IPS – sejarah berbasis pendidikan multikultural untuk guru SMP. Paramita Historical Studies Journal, 22(2). https://doi.org/10.15294/paramita.v22i2.2123
Novayani, W. (2022). Learning impact role playing game edukasi terhadap motivasi belajar sejarah siswa. Jurnal Komputer Terapan, 8(1), 94-102. https://doi.org/10.35143/jkt.v8i1.5365
Nurgiansah, T. (2021). Petuah pendidikan kewarganegaraan dalam kontestasi politik. Academy of Education Journal, 12(1), 39-47. https://doi.org/10.47200/aoej.v12i1.423
Nursobah, A. (2021). Pemanfaatan media sosial YouTube pada pembelajaran sejarah kebudayaan Islam di madrasah ibtidaiyah. El Midad, 13(2), 76-85. https://doi.org/10.20414/elmidad.v13i2.4122
P, D. (2023). Pentingnya pendidikan agama Islam dalam meningkatkan nilai karakter dan moral anak di masa pandemi. Journal of Islamic Education, 9(1), 43-63. https://doi.org/10.18860/jie.v9i1.22808
Purwaningrum, S. (2023). Pengembangan buku sejarah kebudayaan Islam kelas VIII berbasis higher order thinking skills. Edudeena, 7(1), 43-57. https://doi.org/10.30762/ed.v7i1.867
Rulianto, R. (2019). Pendidikan sejarah sebagai penguat pendidikan karakter. Jurnal Ilmiah Ilmu Sosial, 4(2). https://doi.org/10.23887/jiis.v4i2.16527
Salsabila, U. (2023). Pemanfaatan Google Street View dalam pembelajaran sejarah kebudayaan Islam materi manasik haji. Al-Mutharahah Jurnal Penelitian Dan Kajian Sosial Keagamaan, 20(2), 291-305. https://doi.org/10.46781/al-mutharahah.v20i2.831
Santosa, Y., & Irawan, H. (2020). Pembelajaran sejarah dan kebebasan berpikir. Chronologia, 2(2), 28-38. https://doi.org/10.22236/jhe.v2i2.6102
Sirnayatin, T. (2017). Membangun karakter bangsa melalui pembelajaran sejarah. SAP (Susunan Artikel Pendidikan), 1(3). https://doi.org/10.30998/sap.v1i3.1171
Zuana, T. (2023). Pengaruh media augmented reality terhadap hasil belajar sejarah kebudayaan Islam. Jurnal Riset Pendidikan Agama Islam, 149-154. https://doi.org/10.29313/jrpai.v3i2.3059