Pendekatan Cepat Memahami Kitab Ikhtisor Nahwiyyah : Dari Menghafal Menuju Pemahaman di Madrasah Diniyyah Al-Amiriyyah
DOI:
https://doi.org/10.61132/akhlak.v2i1.314Keywords:
Comprehension, Book, Initiative, Nahwiyyah, LearningAbstract
This research is based on the existence of problems in Arabic grammar which are often considered complicated by many students in general and especially in Madrasah Diniyyah Al-Amiriyyah. This research aims to improve students' understanding of the book of Ikhtisor Nahwiyyah (Nahwu) through an active approach of memorization without memorization. This approach is designed so that students can not only remember the term or rule, but also understand the meaning and context of the lesson. The method used in this study is qualitative descriptive by using data collection methods, observations, interviews, and questionnaires that function to evaluate students' understanding of the material. The study involved 35 students for 40 days. The results of the study show that students have experienced a significant increase in understanding the basic concepts of Nahwu science, as well as being able to apply them in daily learning. This approach facilitates students to be actively involved in the learning process, so that they not only memorize but also understand the contents of the book in depth. This method is expected to be a reference for educators to develop more effective learning strategies in religious education, so that it can improve the quality of education and experience at Madrasah Diniyyah Al-Amiriyyah and thus, this study proves that the memorization method without memorization can be an effective strategy.
References
Alwi, A., & Novianti, N. (2022). Efektivitas Penggunaan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi dalam Meningkatkan Pemahaman Siswa. Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 7(2), 45-58.
Arikunto, S. (2021). Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.
Ardiansyah, A. A. (2020). Peningkatan Kemampuan Nahwu Melalui Inovasi Pembelajaran "Kitab Kuning" di Pesantren. Jurnal Pendidikan Islam, 11(1), 1-15.
Dimyati dan Mudjiono. (2019). Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: PT. Rineka Cipta. (Buku ini membahas berbagai teori dan model pembelajaran, termasuk pembelajaran aktif).
Hasanuddin, A., Fauziah, N., & Rahmatullah, M. (2024). Penerapan Metode Pembelajaran Aktif dalam Pembelajaran Kitab Ikhtishor Nahwiyyah di Madrasah Diniyyah Al-Amiriyyah. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 15(1), 1-15.
Hamidah, S. (2022). Pengaruh Penerapan Metode Pembelajaran Aktif Berbasis Masalah terhadap Peningkatan Kemampuan Pemahaman Konsep Matematika Siswa SMP. Jurnal Pendidikan Matematika, 10(2), 115-125.
Hidayat, A., & Nugroho, B. S. (2023). Membangun Suasana Belajar Kolaboratif melalui Pembelajaran Aktif. Jurnal Inovasi Pendidikan, 11(3), 78-87.
Mahfudz, A., & Arina, F. (2020). Meningkatkan Kepercayaan Diri Siswa dalam Berbahasa Arab melalui Pendekatan Komunikatif. Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 5(2), 23-34.
Makruf, I. (2020). Pemanfaatan Teknologi Informasi dan Komunikasi dalam Pembelajaran Bahasa Arab di Madrasah Aliyah Kabupaten Sukoharjo. Arabi: Journal of Arabic Studies, 5(1), 79-90.
Nasution, S. A., & Zulheddi, Z. (2019). Pengembangan Model Pembelajaran Bahasa Arab Berbasis Teori Konstruktivisme di Perguruan Tinggi. Arabi: Journal of Arabic Studies, 3(2), 121-144.
Nurhidayah, S., & Aini, Q. (2023). Perancangan Kegiatan Pembelajaran Bahasa Arab yang Variatif dan Menarik. Jurnal Pendidikan Guru, 9(1), 45-58.
Nufus, H., Ismail, M. S., & Mujiburrahman, M. (2023). Pembelajaran Aktif dalam Meningkatkan Kemampuan Membaca Teks Arab: Studi Kasus di Madrasah Aliyah. Al-Ta'rib: Jurnal Ilmiah Program Studi Pendidikan Bahasa Arab IAIN Palangka Raya, 11(1), 41-54.
Saifuddin, M. (2021). Pengaruh Pembelajaran Aktif terhadap Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Psikologi Pendidikan, 12(3), 67-78.
Supriyanto, A. (2020). Implementasi Pembelajaran Aktif dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Madrasah Ibtidaiyah. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Islam. Yogyakarta: Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga.
Syarifuddin, S., Febrian, F., & Anwar, K. (2022). Implementasi Metode Active Learning dalam Pembelajaran Bahasa Arab di Madrasah Tsanawiyah. An Nabighoh, 24(1), 109-124.
Wahab, L. A. (2021). Problematika Pembelajaran Nahwu pada Perguruan Tinggi Keagamaan Islam (PTKI). Shaut Al Arabiyyah, 9(1), 1-12.