Peran Kualitas Kepemimpinan Kepala Sekolah terhadap Peningkatan Profesionalisme Guru

Authors

  • Nur Indah Mufarrohatul A’yun Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang
  • M Imamul Muttaqin Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang

DOI:

https://doi.org/10.61132/akhlak.v2i1.334

Keywords:

Principal Leadership, Competency Development, Education Quality, Management Strategy, Teacher Professionalism.

Abstract

The role of school principals holds crucial significance in enhancing educational quality of education, especially through strengthening and empowering the professionalism of educators. This article discusses the diverse aspects of principal leadership and its effect on teacher performance within the school setting. The principal not only functions as an administrative manager, but also acts as an educator, innovator, as well as a motivator who can guide teachers in realizing educational goals. In their capacity as leaders, school principals have the responsibility to create a positive work culture, provide professional support, and formulate policies and strategies to improve teacher competence. Various efforts to develop teacher professionalism, such as training, certification programs, and advanced studies, are key for improving the quality of teaching in schools. The article also identifies the role of school principals in managing changes and challenges in the world of education, as well as the importance of support from various parties to create an environment that supports teacher development. The results of the study indicate that effective leadership of school principals is able to improve teacher performance, which is further a determinant factor in the success of the education system as a whole.

References

Abdullah, M. (2021). Manajemen mutu pendidikan di sekolah peran kepemimpinan kepala sekolah. Jurnal Penelitian Pendidikan, 5, 143.

Abrori, M., Muali, C., Universitas Nurul, & Paiton, J. (2020). Peningkatan kualitas sumber daya manusia melalui peran. 1(1).

Ariyani, R. (2017). Kepemimpinan kepala sekolah dalam pengembangan profesionalisme guru. Jurnal Al-Afkar, 5, 119–120.

Ekosiswoyo, R. (n.d.). Kepemimpinan kepala sekolah yang efektif kunci pencapaian kualitas pendidikan. 76–82.

Hanim, Z., et al. (2022). Implementasi supervisi akademik kepala sekolah dalam peningkatan profesionalisme guru di SMK Katolik Kota Samarinda. Attractive: Innovative Education Journal, 4(2).

Hanim, Z., Kota Samarinda, Kalimantan Timur, Universitas Mulawarman, & Kalimantan Timur. (2022). Implementasi supervisi akademik kepala sekolah dalam peningkatan profesionalisme guru di SMK Katolik Kota Samarinda. Attractive: Innovative Education Journal, 4(2).

Haudi, H., Fitria, H., & Wahidy, A. (2022). Pengaruh kepemimpinan kepala sekolah dan disiplin kerja terhadap kompetensi profesional guru. 7(1), 118–123.

Haudi, H., Fitria, H., & Wahidy, A. (2022). Pengaruh kepemimpinan kepala sekolah dan disiplin kerja terhadap kompetensi profesional guru. 7(1), 118–123.

Irawati, E. (2021). Peran kepemimpinan kepala sekolah dan profesionalisme guru dalam peningkatan mutu pendidikan di sekolah. Seminar Nasional Magister Manajemen Pendidikan, 1, 269–279.

Iskandar, U. (2020). Kepemimpinan kepala sekolah dalam meningkatkan profesionalisme guru. Jurnal Visi Ilmu Pendidikan, 1018–1027.

Iskandar, U. (2020). Kepemimpinan kepala sekolah dalam meningkatkan profesionalisme guru. Jurnal Visi Ilmu Pendidikan, 1018–1027.

Multazam, U. (2020). Pengembangan kualitas kepala sekolah menuju sekolah yang lebih berkualitas. Ta’dibi: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 8, 126–146.

Mulyana, A. (2021). Manajemen mutu pendidikan di sekolah peran kepemimpinan kepala sekolah. Jurnal Penelitian Pendidikan, 5, 143.

Muttaqin, M. I., Bawon, J., Tsaqila, Q., & Nisa, A. A. (2023). Kualitas kinerja kepemimpinan kepala sekolah. 4, 194–201.

Priyambodo, P. (2023). Strategi kepemimpinan kepala sekolah dalam pengembangan profesionalisme guru. TIRAI: Jurnal Program Studi Manajemen Pendidikan Islam, 2(1), 34–58.

Priyambodo, P. (2023). Strategi kepemimpinan kepala sekolah dalam pengembangan profesionalisme guru. TIRAI: Jurnal Program Studi Manajemen Pendidikan Islam, 2(1), 34–58.

Tarhid. (2017). Kepemimpinan kepala sekolah dalam meningkatkan profesionalisme guru. Jurnal Kependidikan, 5(2), 141–155.

Tarhid. (2017). Kepemimpinan kepala sekolah dalam meningkatkan profesionalisme guru. Jurnal Kependidikan, 5(2), 141–155.

Timor, H., et al. (2018). Mutu sekolah: Antara kepemimpinan kepala sekolah dan kinerja guru. 1, 21–30.

Timor, H., Syaefudin, U., Saud, D., Suhardan, K., & Universitas Pendidikan Indonesia. (2018). Mutu sekolah: Antara kepemimpinan kepala sekolah dan kinerja guru. 1, 21–30.

Windasari, D. H. (2017). Gaya kepemimpinan kepala sekolah dalam meningkatkan kompetensi profesional guru di SD N Jarakan Kabupaten Bantul tahun ajaran 2016/2017. 196.

Zulaikah, S. (2020). Kepemimpinan kepala sekolah dalam meningkatkan profesionalisme guru di SMP Negeri 40 Purworejo. 4(2), 193–218.

Downloads

Published

2024-12-07

How to Cite

Nur Indah Mufarrohatul A’yun, & M Imamul Muttaqin. (2024). Peran Kualitas Kepemimpinan Kepala Sekolah terhadap Peningkatan Profesionalisme Guru . Akhlak : Jurnal Pendidikan Agama Islam Dan Filsafat, 2(1), 206–217. https://doi.org/10.61132/akhlak.v2i1.334