Analisis Keterkaitan Antara Empati dan Kemandirian Emosional Siswa di Lingkungan Pendidikan
Studi di SMP Sejahtera Koja Jakarta Utara
DOI:
https://doi.org/10.61132/akhlak.v2i1.389Keywords:
empathy, emotional, independence, students, educationAbstract
This study aims to examine the relationship between empathy and emotional independence in 9th grade students of SMP Sejahtera Koja, North Jakarta. The background of this study is the importance of empathy as an aspect of emotional intelligence in social interaction, which is increasingly fading among adolescents, as well as the role of emotional independence as an indicator of individual emotional maturity. The study used a quantitative approach with 69 respondents, through data collection using a Likert scale-based questionnaire. The results of simple linear regression analysis showed that the effect of empathy on emotional independence is very small (R value = 0.194 and coefficient of determination of 3.8%). This finding suggests that other factors, such as parenting, environment and social interaction, are more dominant in influencing emotional independence. This study is expected to contribute to the development of a holistic education program in improving students' empathy and emotional independence.
References
Ennysah, T. (2021). Tingkat kontrol diri siswa di SMP Negeri 4 Kota Jambi (Doctoral dissertation, Universitas Jambi). https://repository.unja.ac.id/16565/
Faliyandra, F. (2019). Konsep kecerdasan sosial Goleman dalam perspektif Islam (Sebuah kajian analisis psikologi Islam). Faisal Faliyandra. https://shorturl.at/Tpl28
Hartati, A., & Astriningsih, N. (2020). Hubungan antara sikap kemandirian belajar dengan empati siswa. Realita: Jurnal Bimbingan dan Konseling, 5(1). https://e-journal.undikma.ac.id/index.php/realita/article/view/2901
Husna, A. N., & Wungu, E. (2018). Kemandirian emosional pada remaja awal: Studi di SMPN 1 Margaasih Kabupaten Bandung. Journal of Psychological Science and Profession, 2(3), 222.
Hutagalung, M. (2021). Hubungan antara empati dengan altruisme pada remaja di SMP Yayasan Pendidikan Citra Harapan Percut dimasa pandemi Covid-19 (Doctoral dissertation, Universitas Medan Area). https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/15567
Kompas. (n.d.). Perundungan anak. Retrieved from https://www.kompas.com/tag/perundungan-anak
Lestari, F. A., Sagala, H. H., & Nurrohman, W. (2023). Literature review: Pengaruh kecerdasan emosional terhadap akhlak siswa. Edu Society: Jurnal Pendidikan, Ilmu Sosial dan Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(3), 392–399.
Nasution, D. S., & Yusuf, A. M. (2023). Hubungan empati dan kontrol diri dengan perilaku agresif pada siswa SMA Negeri 5 Padang. Jurnal Pendidikan dan Konseling (JPDK), 5(1), 2855-2860. https://journal.universitaspahlawan.ac.id/index.php/jpdk/article/view/11343
Odelia, N., & Putri, D. R. (2024). Keterkaitan antara kontrol diri dengan empati pada siswa kelas VII SMP Negeri 2 Sragen. Khatulistiwa: Jurnal Pendidikan dan Sosial Humaniora, 4(1), 49-55. https://journal.amikveteran.ac.id/index.php/Khatulistiwa/article/view/2705
Paradita, C. T., & Sawitri, D. R. (2023). Hubungan kecerdasan emosional dan adaptabilitas karier pada siswa kelas XII SMA Santa Ursula Jakarta. Jurnal EMPATI, 12(3), 201-206. https://ejournal3.undip.ac.id/index.php/empati/article/view/28330
Siska, A., Mujib, A., & Putri, D. A. P. (2022). Pengaruh motivasi dan kecerdasan emosional terhadap kemandirian belajar siswa pada pembelajaran daring sekolah Batam (Studi pada SDN 005 Sekupang Batam). Jurnal Dedikasi Pendidikan, 6(1), 93-106. http://jurnal.abulyatama.ac.id/index.php/dedikasi/article/view/2407
Suprayogi, M., & Rachmawati, M. (2022). Hubungan antara kontrol diri dengan empati pada siswa SMP Global Islamic School. Journal Al-Wijdan, 7(1), 101-109. https://ejournal.uniramalang.ac.id/index.php/alwijdan/article/view/1513
Syafi'i, A., Marfiyanto, T., & Rodiyah, S. K. (2018). Studi tentang prestasi belajar siswa dalam berbagai aspek dan faktor yang mempengaruhi. Jurnal Komunikasi Pendidikan, 2(2), 115-123. http://journal.univetbantara.ac.id/index.php/komdik/article/view/114
Widiatmoko, A. (2017). Pengaruh kemampuan empati terhadap perilaku prososial siswa sekolah dasar. Basic Education, 6(10), 906-916. https://journal.student.uny.ac.id/index.php/pgsd/article/view/8136
Zain, U. A. (2023). Hubungan empati dengan perilaku agresif pada siswa SMA Swasta Muhammadiyah 10 Rantauprapat (Doctoral dissertation, Universitas Medan Area). https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/19647