Peran Metode Pembelajaran Aktif dalam Pendidikan Islam : Meningkatkan Keterlibatan Siswa di SMP IT Yaspida
DOI:
https://doi.org/10.61132/akhlak.v2i2.677Keywords:
active, Learning, Islamic, Education, StudentAbstract
In an increasingly competitive era of education, student engagement in the learning process is very important. Active learning methods, which prioritize active student participation, have been proven to improve motivation and learning outcomes. This study aims to explore various active learning methods in the context of Islamic education and their impact on student engagement. Through data analysis from various case studies, this study found that the application of active learning methods can significantly increase student engagement.
References
Abidin, Z. Z., & Hussin, S. (2013). The effects of active learning on students’ academic achievement. Asian Social Science, 9(10), 73-81. https://doi.org/10.5539/ass.v9n10p73
Alhamid, S. M. (2017). Pendidikan berbasis aktif learning di sekolah Islam. Jurnal Pendidikan Islam, 9(2), 140-150.
Ali, N., & Fadilah, F. (2020). Implementasi metode pembelajaran aktif dalam pendidikan agama Islam. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 13(1), 60-71.
Arends, R. I. (2014). Learning to teach (10th ed.). McGraw-Hill Education.
Aslam, M. (2019). Active learning strategies in Islamic education: A review. Journal of Islamic Studies, 10(4), 65-75.
Huda, M. (2013). Model-model pembelajaran aktif. Pustaka Pelajar.
Mulyasa, E. (2013). Manajemen pembelajaran (edisi revisi). PT Remaja Rosdakarya.
Prasetyo, S. (2019). Strategi pembelajaran aktif dalam pendidikan Islam: Meningkatkan keterlibatan siswa. Jurnal Pendidikan dan Pengajaran, 12(3), 112-121.
Pratama, I. (2018). Pengaruh metode pembelajaran aktif terhadap hasil belajar siswa pada mata pelajaran pendidikan agama Islam. Jurnal Pendidikan Islam, 7(1), 81-90.
Rusman. (2013). Model-model pembelajaran (Rev. ed.). RajaGrafindo Persada.
Siregar, M. (2016). Pembelajaran aktif dan inovatif dalam pendidikan Islam. Jurnal Pendidikan Islam, 5(1), 35-45.
Supriyono, I., & Wulandari, S. (2015). Pembelajaran aktif untuk meningkatkan keterampilan berpikir kritis. Jurnal Pendidikan, 6(2), 101-110.
Triyanto, T., & Fitriani, F. (2017). Implementasi pembelajaran aktif dalam pendidikan agama Islam. Jurnal Penelitian Pendidikan, 8(2), 112-124.
Yusuf, M. (2017). Pembelajaran aktif dalam pendidikan Islam. Jurnal Pendidikan Islam, 6(2), 199-210.
Zulkarnain, D. (2021). Penerapan pembelajaran aktif berbasis teknologi dalam pendidikan agama Islam. Jurnal Teknologi Pendidikan, 8(2), 100-109.