Peran Metode Pembelajaran Aktif dalam Pendidikan Islam : Meningkatkan Keterlibatan Siswa di SMP IT Yaspida

Authors

  • Muhamad Wisnu Institut Madani Nusantara
  • Muhamad Rafli Institut Madani Nusantara
  • Ari Rahmatullah Fauzi Institut Madani Nusantara

DOI:

https://doi.org/10.61132/akhlak.v2i2.677

Keywords:

active, Learning, Islamic, Education, Student

Abstract

In an increasingly competitive era of education, student engagement in the learning process is very important. Active learning methods, which prioritize active student participation, have been proven to improve motivation and learning outcomes. This study aims to explore various active learning methods in the context of Islamic education and their impact on student engagement. Through data analysis from various case studies, this study found that the application of active learning methods can significantly increase student engagement.

References

Abidin, Z. Z., & Hussin, S. (2013). The effects of active learning on students’ academic achievement. Asian Social Science, 9(10), 73-81. https://doi.org/10.5539/ass.v9n10p73

Alhamid, S. M. (2017). Pendidikan berbasis aktif learning di sekolah Islam. Jurnal Pendidikan Islam, 9(2), 140-150.

Ali, N., & Fadilah, F. (2020). Implementasi metode pembelajaran aktif dalam pendidikan agama Islam. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 13(1), 60-71.

Arends, R. I. (2014). Learning to teach (10th ed.). McGraw-Hill Education.

Aslam, M. (2019). Active learning strategies in Islamic education: A review. Journal of Islamic Studies, 10(4), 65-75.

Huda, M. (2013). Model-model pembelajaran aktif. Pustaka Pelajar.

Mulyasa, E. (2013). Manajemen pembelajaran (edisi revisi). PT Remaja Rosdakarya.

Prasetyo, S. (2019). Strategi pembelajaran aktif dalam pendidikan Islam: Meningkatkan keterlibatan siswa. Jurnal Pendidikan dan Pengajaran, 12(3), 112-121.

Pratama, I. (2018). Pengaruh metode pembelajaran aktif terhadap hasil belajar siswa pada mata pelajaran pendidikan agama Islam. Jurnal Pendidikan Islam, 7(1), 81-90.

Rusman. (2013). Model-model pembelajaran (Rev. ed.). RajaGrafindo Persada.

Siregar, M. (2016). Pembelajaran aktif dan inovatif dalam pendidikan Islam. Jurnal Pendidikan Islam, 5(1), 35-45.

Supriyono, I., & Wulandari, S. (2015). Pembelajaran aktif untuk meningkatkan keterampilan berpikir kritis. Jurnal Pendidikan, 6(2), 101-110.

Triyanto, T., & Fitriani, F. (2017). Implementasi pembelajaran aktif dalam pendidikan agama Islam. Jurnal Penelitian Pendidikan, 8(2), 112-124.

Yusuf, M. (2017). Pembelajaran aktif dalam pendidikan Islam. Jurnal Pendidikan Islam, 6(2), 199-210.

Zulkarnain, D. (2021). Penerapan pembelajaran aktif berbasis teknologi dalam pendidikan agama Islam. Jurnal Teknologi Pendidikan, 8(2), 100-109.

Downloads

Published

2025-01-24

How to Cite

Muhamad Wisnu, Muhamad Rafli, & Ari Rahmatullah Fauzi. (2025). Peran Metode Pembelajaran Aktif dalam Pendidikan Islam : Meningkatkan Keterlibatan Siswa di SMP IT Yaspida . Akhlak : Jurnal Pendidikan Agama Islam Dan Filsafat, 2(2), 300–315. https://doi.org/10.61132/akhlak.v2i2.677

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.