Penggunaan Media Visual Berupa Powerpoint untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Pembelajaran Pendidikan Agama Islam di Kelas IV SD N 54/IV Danau Teluk Kota Jambi

Authors

  • Muhammad Apriansa Universitas Islam Negeri Sulthan Thaha Saifuddin Jambi
  • Saidah Saidah Universitas Islam Negeri Sulthan Thaha Saifuddin Jambi

DOI:

https://doi.org/10.61132/akhlak.v2i2.695

Keywords:

Learning, Outcomes, Visual, Media, Islamic

Abstract

This study aims to improve student learning outcomes using visual media in the form of power points in islamic religious education learning in class IV SD N 54/IV Danau Teluk Jambi City. This type of search is claccroom action research (PTK) which is carried out in 2 cycles with the stages of planning, observation, evalution, and reflection. The subjects of this study were grade IV students at SD N 54/IV Danau Teluk, Jambi City, totaling 20 students.while the object of this research is the use of visual media in the form of power points to improve student learning outcomes. The results of this study indicate that there is an increase instudent learning outcomes with a percentage of the average value of the student learning outcomes in the pree-cycle of 25%, cycle I of 50%, and cycle II of 95% with a very good learning outcome category. In addition, there are results of the percentage of succes of student observations in cycle I of 62% and in cycle II of 94% with very good categories and an increase in teacher activities in cycle I of 74% and cycle II of 97% with very good categories.

References

Aditya, N., Ramadani, I., Nabillah, W., & Nasution, A. R. (2023). Penggunaan media software PowerPoint dalam meningkatkan motivasi belajar. Jurnal Informatika Dan Teknologi Pendidikan, 3(1), 14–20. https://doi.org/10.25008/jitp.v3i1.42

Anggraini, F. S. (2018). Pengembangan pendidikan agama Islam dalam masyarakat multikultural. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 4(2), 106–121. https://doi.org/10.33650/edureligia.v1i2.46

Batubara, H. H. (2020). Media pembelajaran efektif. Semarang: Fatwa Publishing.

Daryanto. (2011). Penelitian tindakan kelas dan penelitian tindakan sekolah. Yogyakarta: Gava Media.

Hafis, A. (2024). Penerapan model pembelajaran projek based learning (PJBL) untuk meningkatkan hasil belajar pendidikan agama Islam siswa kelas 4 SD Negeri 050726 Tanjung Pura. Journal Of Community Devation, 2(1), 1–10.

Ilarmin, I., Amus, S., Misnah, M., Juraid, J., Ratu, B., & Elfira, N. (2024). Media visual untuk meningkatkan prestasi belajar pada pembelajaran IPS di kelas VI SDN Bahoea Reko-Reko. Jurnal Ilmiah Dikdaya, 14(1), 77. https://doi.org/10.33087/dikdaya.v14i1.606

Ismail, Sa’adah, & Muttaqin, Z. (2024). Hukum attakhattî (melangkahi pundak jamaah) ketika khutbah hari Jumat menurut perspektif mazhab Hanafi dan mazhab Syafi'i. Indonesian Journal of Islamic Jurisprudence, Economic and Legal Theory, 2(4), 1701–1723.

Marfiyanti, & Marlinda, L. (2022). Efektivitas penerapan media gambar dalam meningkatkan hasil belajar peserta didik pada mata pelajaran pendidikan agama Islam di SDN 02 Patamuan Kabupaten Padang Pariaman. Mauizhah: Jurnal Kajian Keislaman, 12(2), 21–35.

Mayasari, A., Pujasari, W., Ulfah, & Arifudin, O. (2023). Pengaruh media visual pada materi pembelajaran. Jurnal Tahsinia, 2(2), 173–179.

Miftah, M., & Rokhman, N. (2022). Kriteria pemilihan dan prinsip pemanfaatan media pembelajaran berbasis TIK sesuai kebutuhan peserta didik. Educenter: Jurnal Ilmiah Pendidikan, 1(4), 412–420. https://doi.org/10.55904/educenter.v1i9.92

Mutiara, Anugrawati, & Hasmiati. (2023). Penggunaan media visual untuk meningkatkan hasil belajar siswa pada pembelajaran IPS kelas III di SDN 36 Biring Ere. JKP: Jurnal Khasanah Pendidikan, 1(2), 82–86. https://doi.org/10.58738/jkp.v1i2.79

Nurfadhillah, S., Nurfalah, K., Amanda, M., Kauniyah, N., Anggraeni, R. W., & Tangerang, U. M. (2021). Penerapan media visual untuk siswa kelas V di SDN Muncul 1. Edisi: Jurnal Edukasi Dan Sains, 3(2), 227. https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/edisi

Puspitasari, S., Hayati, K. N., & Purwaningsih, A. (2022). Efektivitas penggunaan model blended learning terhadap motivasi belajar dan hasil belajar IPS. Jurnal Basicedu, 6(1), 1252–1262. https://journal.uii.ac.id/ajie/article/view/971

Ramli, M. (2012). Media teknologi pembelajaran. IAIN Antasari Press, 1–3.

Ridwan, M., & Iksan, M. (2024). Penggunaan media gambar untuk meningkatkan pemahaman peserta didik tentang materi shalat pada siswa sekolah menengah pertama. Jurnal Ilmiah Universitas Muhammadiyah Buton, 10(1), 136–148. https://id.wikipedia.org/wiki/Sang_Pencerah#/media/Berkas:Sang_Pencerah.jpg

Susilowati, E. (2022). Implementasi kurikulum merdeka belajar pada mata pelajaran pendidikan agama Islam. Al-Miskawaih: Journal of Science Education, 1(1), 115–132. https://doi.org/10.56436/mijose.v1i1.85

Ulfah, & Arifudin, O. (2021). Pengaruh aspek kognitif, afektif, dan psikomotor terhadap hasil belajar peserta didik. Jurnal Al-Amar (JAA), 2(1), 1–9.

Wahid, S. (2022). Peningkatan hasil belajar siswa dengan menggunakan media gambar pada mata pelajaran PAI dan Budi Pekerti di kelas III SDN 181 Bengkulu Utara. Jurnal Pendidikan Profesi Guru Agama Islam, 2(9), 213–220.

Wahyujati, B. B. (2020). Peningkatan kemampuan guru sekolah dasar melalui pelatihan pembuatan media video pembelajaran interaktif menggunakan MS Power Point. Journal Geej, 7(2), 94–99.

Wulandari, E. (2022). Pemanfaatan PowerPoint interaktif sebagai media pembelajaran dalam hybrid learning. Jupies: Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 1(2), 26–32. https://doi.org/10.55784/jupeis.vol1.iss2.34

Yandi, A., Putri, A. N. K., & Putri, Y. S. K. (2023). Faktor-faktor yang mempengaruhi hasil belajar peserta didik (literature review). Jurnal Pendidikan Siber Nusantara, 1(1), 13–24. https://doi.org/10.38035/jpsn.v1i1.14

Downloads

Published

2025-02-03

How to Cite

Muhammad Apriansa, & Saidah Saidah. (2025). Penggunaan Media Visual Berupa Powerpoint untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Pembelajaran Pendidikan Agama Islam di Kelas IV SD N 54/IV Danau Teluk Kota Jambi. Akhlak : Jurnal Pendidikan Agama Islam Dan Filsafat, 2(2), 359–388. https://doi.org/10.61132/akhlak.v2i2.695

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.