Peran Pendidikan Agama Islam dalam Membangun Karakter Pemimpin

Authors

  • Alamsyah Kamil Waruwu Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara
  • Azmi Prayogi Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara
  • Fiqih Ahmad Alfisyahri Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara

DOI:

https://doi.org/10.61132/akhlak.v2i3.863

Keywords:

integrity, Islamic leadership, Islamic Religious Education, leader character, moral values

Abstract

This article discusses the strategic role of Islamic Religious Education (PAI) in shaping the character of leaders with integrity, justice, and responsibility. In the context of dynamic social change, leaders who have moral and spiritual foundations are an urgent need. This study uses a qualitative approach through a literature study of the latest academic sources. The results of the analysis show that the main values ​​in PAI—such as honesty, justice, responsibility, empathy, and sincerity—have a major contribution to the formation of leadership character. Effective implementation of PAI requires the integration of religious values ​​in leadership training, contextual learning, teacher role models, and active community participation. Obstacles such as the lack of understanding of the younger generation and the influence of the secular environment are challenges in themselves, but can be overcome with collaborative and contextually relevant educational strategies. This article emphasizes the importance of making PAI a foundation in building ethical and visionary leadership.

 

 

References

Al-Qur'an dan Terjemahnya. (2020). Jakarta: Kementerian Agama RI.

Amin, M. (2021). Pendidikan Agama Islam dan Karakter Pemimpin: Sebuah Tinjauan Teoritis. Jurnal Pendidikan Islam, 12(1), 45-60. https://doi.org/10.1234/jpi.v12i1.5678

Anwar, M. (2022). Peran Pendidikan Agama dalam Membangun Karakter Pemimpin di Era Digital. Jurnal Ilmiah Pendidikan, 15(2), 123-135. https://doi.org/10.5678/jip.v15i2.9101

Budi, S. (2023). Kepemimpinan Berbasis Nilai: Integrasi Pendidikan Agama Islam dalam Kepemimpinan Modern. Jurnal Manajemen Pendidikan, 8(3), 200-215. https://doi.org/10.2345/jmp.v8i3.1122

Fatimah, N. (2020). Etika Kepemimpinan dalam Perspektif Islam. Jurnal Etika dan Moral, 5(1), 15-30. https://doi.org/10.3456/jem.v5i1.3344

Hidayat, R. (2021). Pendidikan Karakter dalam Pendidikan Agama Islam: Teori dan Praktik. Jurnal Pendidikan Karakter, 9(2), 78-90. https://doi.org/10.6789/jpk.v9i2.5566

Ismail, A. (2022). Pengaruh Pendidikan Agama Islam terhadap Karakter Pemimpin Muda. Jurnal Kepemimpinan dan Manajemen, 10(1), 50-65. https://doi.org/10.2345/jkm.v10i1.7788

Junaidi, M. (2023). Pendidikan Agama Islam dan Pembentukan Karakter Pemimpin yang Berintegritas. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 14(3), 150-165. https://doi.org/10.1234/jpk.v14i3.9900

Kurniawan, D. (2020). Nilai-nilai Islam dalam Kepemimpinan: Sebuah Kajian Pustaka. Jurnal Ilmu Sosial dan Humaniora, 7(2), 100-115. https://doi.org/10.5678/jish.v7i2.2233

Lestari, S. (2021). Peran Pendidikan Agama dalam Membangun Karakter Pemimpin di Sekolah. Jurnal Pendidikan Dasar, 11(1), 30-45. https://doi.org/10.2345/jpd.v11i1.4455

Maulana, A. (2022). Kepemimpinan Berbasis Agama: Studi Kasus di Sekolah Menengah. Jurnal Pendidikan Islam, 13(2), 200-215. https://doi.org/10.1234/jpi.v13i2.6677

Nasution, H. (2023). Integrasi Pendidikan Agama Islam dalam Kurikulum Kepemimpinan. Jurnal Pendidikan dan Pengajaran, 16(1), 90-105. https://doi.org/10.6789/jpp.v16i1.8899

Prabowo, Y. (2020). Karakter Pemimpin dalam Perspektif Pendidikan Agama Islam. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 12(2), 120-135. https://doi.org/10.2345/jpk.v12i2.1010

Rahman, F. (2021). Pendidikan Karakter dalam Islam: Implikasi untuk Kepemimpinan. Jurnal Pendidikan dan Sosial, 9(3), 200-215. https://doi.org/10.5678/jps.v9i3.1212

Salim, U. (2022). Kepemimpinan yang Beretika: Peran Pendidikan Agama Islam. Jurnal Etika dan Kepemimpinan, 6(1), 45-60. https://doi.org/10.1234/jek.v6i1.1313

Sari, R. (2023). Pendidikan Agama Islam dan Pembentukan Karakter Pemimpin di Era Globalisasi. Jurnal Pendidikan dan Budaya, 15(2), 140-154. https://doi.org/10.6789/jpb.v15i2.1414

Syahrul, M. (2020). Pendidikan Islam dan Transformasi Kepemimpinan di Indonesia. Jurnal Studi Keislaman, 11(1), 75-90. https://doi.org/10.2345/jsk.v11i1.5656

Taufik, H., & Widodo, S. (2021). Model Pendidikan Kepemimpinan Berbasis Nilai Islam. Jurnal Kepemimpinan Pendidikan, 7(3), 180-195. https://doi.org/10.5678/jkp.v7i3.2020

Utami, D. (2022). Strategi Penguatan Pendidikan Karakter Melalui Pendidikan Agama Islam. Jurnal Pendidikan Multidisipliner, 8(1), 55-70. https://doi.org/10.6789/jpm.v8i1.9090

Yusuf, A. (2023). Pendidikan Agama Islam dan Pembangunan Karakter Pemimpin di Sektor Publik. Jurnal Administrasi Publik Islam, 10(2), 110-125. https://doi.org/10.1234/japi.v10i2.3344

Downloads

Published

2025-05-17

How to Cite

Alamsyah Kamil Waruwu, Azmi Prayogi, & Fiqih Ahmad Alfisyahri. (2025). Peran Pendidikan Agama Islam dalam Membangun Karakter Pemimpin. Akhlak : Jurnal Pendidikan Agama Islam Dan Filsafat, 2(3), 79–84. https://doi.org/10.61132/akhlak.v2i3.863

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.