Keharmonisan dalam Munakahat dan Nilai-Nilai dalam Perkawinan
DOI:
https://doi.org/10.61132/hikmah.v1i4.253Keywords:
Harmony, Munakahat, Values in marriageAbstract
Harmony in munakahat is an important foundation in building a happy and prosperous household life. This study aims to identify values that support harmony in marriage and understand their impact on couples' relationships. Using qualitative methods through in-depth interviews and surveys of 50 married couples, this study explores various aspects that contribute to harmony. The results show that values such as mutual respect, effective communication, and honesty have a significant impact on harmony. In addition, understanding each other's roles in the household and spiritual values were also found to be important factors in creating a harmonious relationship. This study reveals the challenges faced by couples, such as differences in background and economic pressures, which can disrupt harmony. These findings are expected to provide insight for couples in managing their relationships better.
References
Abdurrahman, U. I. N. K. H., Pekalongan, W., Abdurrahman, U. I. N. K. H., & Pekalongan, W. (n.d.). Upaya mewujudkan keluarga sakinah dalam Susi Sulistyoningsih Widodo Hami pendahuluan keluarga berarti unit terkecil dalam sistem masyarakat sosial bukan hanya kedamaian dan cinta lahir dan batin, tetapi juga perjanjian ikatan yang kuat dan kukuh. 96–109.
Al Mustaqim, D. (2024). Peran perempuan sebagai pencari nafkah keluarga perspektif Qira’ah Mubadalah dan Maqashid Syariah: Peran istri sebagai pencari nafkah dalam kesejahteraan ekonomi keluarga perspektif Qira’ah Mubadalah dan Maqashid Syariah. SETARA: Jurnal Studi Gender Dan Anak, 6(01), 114–132.
Hasan, W. A., Ibadah, F., & Muamalah, A. (n.d.). Al-Islam.
Hermanto, A., & Nisa’, I. S. (2024). Ekologi rumah tangga harmonis: Konsep mubadalah sebagai kunci utama. The Indonesian Journal of Islamic Law and Civil Law, 5(1), 92–108. https://doi.org/10.51675/jaksya.v5i1.734
Hidayah, S. N., Muzkiyah, N., Hami, W., Abdurrahman, U. K. H., & Pekalongan, W. (2023). Marital jurnal hukum keluarga Islam interfaith marriage in achieving household harmony. 2(1), 29–39.
Ii, B. A. B., & Pustaka, T. (2020). Studi penelitian terdahulu yang berkaitan dengan penelitian yang akan dilakukan, sebagai bahan acuan dalam mengembangkan dan perbandingan untuk penelitian. Dalam hal ini, penulis mencari penelitian terdahulu yang sesuai dan berhubungan dengan penelitian. 12–55.
Junaidi, Andisyah Putra, Asmarika, Wismanto, R. Syafitri. (n.d.). Pola komunikasi guru dengan peserta didik dalam. 4(3), 1162–1168.
Lubis, W. G., & Muktarruddin, M. (2023). Peran konseling pranikah dalam menurunkan angka perceraian di kota Tanjung Balai. Jurnal EDUCATIO: Jurnal Pendidikan Indonesia, 9(2), 995. https://doi.org/10.29210/1202323413
Mahessa, A., Pratama, R. A., Sagara, B., & Ardinata, Fardan, W. (2024). Pandangan Islam tentang riba dalam muamalah. 340–346.
Minnuril Jannah, R. N., & Halim, A. (2022). Edukasi pra nikah sebagai upaya pencegahan perceraian perspektif hukum Islam dan hukum positif. Amalee: Indonesian Journal of Community Research and Engagement, 3(1), 167–178. https://doi.org/10.37680/amalee.v3i1.1308
Neriani, S. I., Dea Avrilia, D. N. A., Safitri, E. (2024). Analisis tentang pentingnya meningkatkan kualitas pendidikan dalam shalat komunikasi langsung untuk mendekatkan diri kepada Tuhan Yang Maha Esa. Shalat permasalahan manusia, 2(3), 10–22.
Nur’ Adilla Asfi, F. R., & M. Iqbal Ramadhan, R. P., & W. (2024). Masjid Asy Syakirin sebagai sumber informasi dan pusat komunikasi pendidikan Islam pada masyarakat. 7, 230–239.
Pokhrel, S. (2024). No title. ΕΛΕΝΗ, 15(1), 37–48.
Putra, D. S., Fauzya, N., Ikram, M. A. W., Sultan, M., & Andrean, R. (2024). Munakahat. 404–409.
Rahman, K. I. (2024). Book chapter of proceedings journey-liaison academia and society moderasi beragama sebagai dasar pendidikan anak bangsa untuk menciptakan kerukunan. Religious Moderation as the Basis for Education of the Nation’s Children to Create Harmony, 3(1), 258–274.
Rahmayanty, D., Simar, S., Thohiroh, N. S., & Permadi, K. (2023). Pentingnya komunikasi untuk mengatasi problematika yang ada dalam keluarga. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 5(6), 28–35. https://doi.org/10.31004/jpdk.v5i6.20180
Sebagai, D., Satu, S., Memperoleh, U., & Magister, G. (2022). Program studi hukum Islam (HI) Universitas Islam Negeri Fatmawati Sukarno.
Septiani, C., Binti, F. A., Amri, I., & Syakira, S. W. (2024). Pengembangan kecerdasan spiritual anak melalui amalan ibadah puasa Ramadhan sejak masa dini. 2(1).
Siti Rahmah. (2021). Akhlak dalam keluarga. Alhadharah: Jurnal Ilmu Dakwah, 20(2), 27–42.
Sudarta. (2022). No title. 16(1), 1–23.
Tendean, J. J., Sinaga, J., Nainggolan, S., & Sinambela, J. L. (2023). Strategi adaptif dalam meredakan konflik keluarga. Mutiara: Jurnal Ilmiah Multidisiplin Indonesia, 1(2), 31–45. https://doi.org/10.61404/jimi.v1i2.33
Wahidin. (2019). Peran orang tua dalam menumbuhkan motivasi belajar anak sekolah dasar. Pancar, 3(1), 232–245.
Wismanto, A. H. (2018). Fiqih muamalah (1st ed.). Cahaya Firdaus.
Wismanto, A. S., Afdal, D., & Deprizon, A. F. (n.d.). Peran manajemen teknologi informasi dan komunikasi dalam dunia pendidikan di era disrupsi. 4(3), 1290–1297.