Pemanfaatan Perpustakaan Sebagai Sumber Belajar Siswa di MTs Ma’arif Sukoharjo

Authors

  • Siti Lailiyah Universitas Sains Al Qur’an

DOI:

https://doi.org/10.61132/ikhlas.v1i4.176

Keywords:

Utilization, Library, Learning Resources

Abstract

This research aims to describe the library as a learning resource at MTs Ma’arif Sukoharjo. This type of research uses a qualitative descriptive method, namely research that is intended to understand the phenomenon of what is experienced by research subjects, producing descriptive data in the form of written or spoken words from people and observed behavior to find out how students use the library as a learning resource. . Data sources for data collection techniques are observation, interviews and documentation. The data sources in this research consist of two types, namely primary and secondary. The results of this research show that: (1) General description of Takhassus Al-Qur'an High School in Mojotengah Wonosobo (2). Condition of the school library at Takhassuss Al-Quran High School in Mojotengah, Wonosobo.

References

Ardani, S. (2004). Peran sumber belajar dalam pendidikan. Jakarta: Penerbit Gramedia.

Darmono. (2004). Perpustakaan sekolah sebagai pendukung kegiatan belajar. Jakarta: PT RajaGrafindo Persada.

Fathurrohman, M., & Sulistyorini, M. F. (2012). Belajar dan pembelajaran. Yogyakarta: Teras.

Fatimah. (2018). Manajemen perpustakaan sekolah: Pusat sumber belajar dan rekreasi. Yogyakarta: Pustaka Ilmu.

Hafa, M. F., Suwignyo, H., & Mudiono, A. (2017). Penerapan model inkuiri untuk meningkatkan aktivitas dan hasil belajar IPA pada siswa kelas V. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian dan Pengembangan, 2(1), 1–7.

Juwariyah. (n.d.). Pentingnya perpustakaan sekolah di MTs Ma’arif Sukoharjo. Jurnal Pendidikan.

Rohmad, A. (2004). Kapita selekta pendidikan. PT. Bina Ilmu.

Sinaga. (2005). Pengelolaan koleksi perpustakaan. Bandung: Alfabeta.

Sofyan, S., Setiyadi, B., & Rahmawati, S. (2021). Pelatihan pemberdayaan perpustakaan sekolah sebagai upaya meningkatkan proses pembelajaran di SMP Negeri 25 Kabupaten Kerinci. Jurnal Abdimas Berdaya: Jurnal Pembelajaran, Pemberdayaan dan Pengabdian Masyarakat, 3(2), 1–10.

Sutarno. (2003). Pedoman manajemen perpustakaan sekolah. Jakarta: Penerbit Erlangga.

Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 2 Tahun 1989 tentang sistem pendidikan nasional.

Warsita, B. (2008). Teknologi pembelajaran: Landasan dan aplikasinya. Jakarta: Penerbit RajaGrafindo.

Yusuf. (2005). Aspek-aspek manajemen perpustakaan. Surabaya: Pustaka Cendekia.

Downloads

Published

2024-10-30

How to Cite

Siti Lailiyah. (2024). Pemanfaatan Perpustakaan Sebagai Sumber Belajar Siswa di MTs Ma’arif Sukoharjo. Ikhlas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Islam, 1(4), 238–246. https://doi.org/10.61132/ikhlas.v1i4.176

Similar Articles

<< < 1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.