Keyakinan Beriman Kepada Hari Akhir Dalam Perspektif Islam

Authors

  • Hanifah Dzakirah Universitas Muhammadiyah Riau
  • Nurul Fadhilah Universitas Muhammadiyah Riau
  • Hayatul Falah Universitas Muhammadiyah Riau
  • Lisa Lisa Universitas Muhammadiyah Riau
  • Wismanto Wismanto Universitas Muhammadiyah Riau

DOI:

https://doi.org/10.61132/ikhlas.v2i1.226

Keywords:

Last Day, Pillars of Faith, Islam, Ethics, Faith, Daily Life, Materialism

Abstract

This research discusses the belief in the Last Day from an Islamic perspective, which is one of the important pillars of faith. The background of this research is based on the importance of understanding the Last Days in shaping the behavior and morals of Muslims. The aim of the research is to explore how belief in the Last Day affects the daily lives of Muslims in spiritual and social aspects. The research method used is qualitative with a literature study approach, analyzing various sources of religious texts and related Islamic literature. The research results show that belief in the Last Day encourages Muslims to increase morality, justice and social responsibility, as well as providing a deep understanding of divine justice and life after death.

References

Abbel, M., Nugraha, S., Mashuri, M. M., Zainuddin, A., & Mufid, A. (n.d.). PENAFSIRAN DZIKIR DALAM SURAT AL-BAQARAH AYAT 152 MENURUT SYEKH IBNU AJIBAH (STUDI ANALISIS KITAB TAFSIR BAHRUL MADID). Jurnal Kajian Agama Dan Dakwah, 6(2). https://doi.org/10.3783/tashdiqv2i9.2461

Alfan Nugroho, M. (2022). KONSEP PENDIDIKAN LINGKUNGAN HIDUP: Upaya Penanaman Kesadaran Lingkungan. In Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah (Vol. 1, Issue 2). http://urj.uin-malang.ac.id/index.php/ijpgmi

Amaral, M. A. L., & Watu, E. G. Ch. (2021). PENGARUH PERFORMANCE EXPECTANCY, EFFORT EXPECTANCY, SOCIAL INFLUENCE DAN TRUST TERHADAP NIAT BERKELANJUTAN MENGGUNAKAN FDAS PADA MASA PANDEMI COVID-19. Sebatik, 25(2), 562–570. https://doi.org/10.46984/sebatik.v25i2.1510 aqidah. (n.d.).

Erni Suherni SMA Negeri, O. (2019). PENINGKATAN PRESTASI BELAJAR PESERTA DIDIK MELALUI PEMBELAJARAN KONTEKSTUAL PADA MATERI IMAN KEPADA HARI AKHIR. In Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran (PIJAR) (Vol. 17, Issue 3).

Ismatu Aqidah Buku Pengayaan Agama Islam di SMP dan SMA. (n.d.).

Kamal, N. A., & Taufiq, W. (2022). Telaah Penafsiran Maqasidi Badiuzzaman Said Nursi terhadap Tema Eskatologi dalam al-Qur’an. Jurnal Iman Dan Spiritualitas, 2(3), 349–360. https://doi.org/10.15575/jis.v2i3.18615

Karim, B. A. (2020). Teori Kepribadian dan Perbedaan Individu. In Education and Learning Journal ISSN xxxx-xxxx (Vol. 1, Issue 1). http://[email protected]

Mohammad Zaini. (2021). Manajemen Kepemimpinan Profetik Upaya Meningkatkan Kinerja dan Tanggung Jawab Guru di Lembaga Pendidikan Islam. Southeast Asian Journal of Islamic Education Management, 2(1), 74–85. https://doi.org/10.21154/sajiem.v2i1.45

Muhammad, A., Stai, A., Bulukumba, A.-G., & Setiawan, A. (n.d.). NILAI AQIDAH, IBADAH, SYARIAH DAN AL-DHARURIYAT AL-SITTAH SEBAGAI DASAR NORMATIF PENDIDIKAN ISLAM. https://doi.org/10.21092/a.ajie.v1i1.xxxx

Nanda, R., & Azizah, N. (2024). Hadist Pentingnya Menuntut Ilmu: Motivasi dan Manfaatnya. Jurnal Dakwah Dan Sosial Humaniora, 5(3), 34–42. https://doi.org/10.59059/tabsyir.v5i3.1562

Nasrullah, Y. M., Fauzan Wakila, Y., & Fatonah, N. (n.d.). Peneguhan Karakter Islam Peserta Didik Melalui Rukun Iman Dengan Metode 3P (Pemahaman Pengamalan Pembiasaan). www.journal.uniga.ac.id

PENDIDIKAN MORAL DALAM PERSFEKTIF ISLAM Rubini. (n.d.).

Qutub, S. (n.d.). SUMBER-SUMBER ILMU PENGETAHUAN DALAM AL QUR’AN DAN HADITS.

Rahmayeni Zulhizni, E., Tasifah, S., Triyanti, N., Auliah, D., Laila, I., & Patimah, S. (2019). PENDIDIKAN ANAK DALAM ISLAM.

Sartika, D., Ridwan Hasbi, M., & Munir, A. A. (n.d.). Volume 3 Nomor 2 (Desember 2023) El-Mizzi: Jurnal Ilmu Hadis.

Shalahuddin, M., Tansah, L., Hasanah, A., & Arifin, B. S. (2024). PENANAMAN NILAI AKHLAK BERBASIS PENDIDIKAN ISLAM SEBAGAI LANDASAN TEORI PENDIDIKAN KARAKTER DI SEKOLAH. In Jurnal Pusat Penelitian & Pengabdian Masyarakat (Vol. 3, Issue 1). https://journal.albadar.ac.id/index.php/burangrang

Sholihan, S., & Muawanah, A. (2024). Konsep Pendidikan Karakter Berbasis Masyarakat dalam Perspektif Hadis Nabi. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Indonesia (JPPI), 4(1), 305–316. https://doi.org/10.53299/jppi.v4i1.475

Takdir, M. (2017). Kekuatan Terapi Syukur dalam Membentuk Pribadi yang Altruis: Perspektif Psikologi Qur’ani dan Psikologi Positif. Jurnal Studia Insania, 5(2), 175. https://doi.org/10.18592/jsi.v5i2.1493

Tinggi, S., Ebenhaezer, T., Enim, T., & Toding, Y. (2023). SCRIPTA: Jurnal Teologi & Pelayanan Kontekstual Pentingnya Memahami Kitab Wahyu Dalam Kehidupan Jemaat. 16(2), 212–224. https://doi.org/10.47154/scripta.v10i2

Tohari, M., Fatkurrochman Ariansyah, A., & Rahmani, Z. (n.d.). IMPLEMENTASI AKHLAK AL KARIMAH DI DALAM EKONOMI ISLAM. https://doi.org/10.51672/jbpi.v5i2.363

Wismanto Abu Hasan. (2017). Huru Hara Kiamat. Cahaya Firdaus Pekanbaru.

Wismanto Abu Hasan. (2018). Iman Kepada Hari Akhir. In Pendidikan Agama Islam. Cahaya Firdaus Pekanbaru.

Yahya1, M., & Novira2, R. (2022). SPIRITUALITAS DALAM PENDIDIKAN ISLAM. 7(1).

Downloads

Published

2024-11-21

How to Cite

Hanifah Dzakirah, Nurul Fadhilah, Hayatul Falah, Lisa Lisa, & Wismanto Wismanto. (2024). Keyakinan Beriman Kepada Hari Akhir Dalam Perspektif Islam. Ikhlas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Islam, 2(1), 35–43. https://doi.org/10.61132/ikhlas.v2i1.226

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>