Peran Pendidikan Islam dalam Konteks Penanaman Nilai-Nilai Demokrasi

Authors

  • Martoyo Martoyo Pascasarjan IAIN Metro
  • Akla Akla Pascasarjan IAIN Metro
  • Zainal Abidin

DOI:

https://doi.org/10.61132/ikhlas.v2i2.772

Keywords:

character, deliberation, Islamic education, tolerance

Abstract

Islamic education has a strategic role in shaping the character and morals of students in line with the principles of democracy. This article aims to examine how democratic values ​​such as equality, justice, deliberation, and tolerance can be instilled through the process of Islamic education, both formally in educational institutions and in non-formal contexts such as religious studies and socio-religious activities. With a qualitative descriptive approach and literature study, this study shows that Islamic education can be an effective instrument in instilling democratic values ​​through the integration of religious teachings, teacher role models, and strengthening the curriculum that encourages dialogue, freedom of thought, and respect for differences. Instilling democratic values ​​in Islamic education is not only relevant to the development of national character, but also becomes an important foundation in forming a civilized civil society.

References

Aswandi, B., & Roisah, K. (2019). Negara hukum dan demokrasi Pancasila dalam kaitannya dengan hak asasi manusia (HAM). Jurnal Pembangunan Hukum Indonesia, 1(1), 128–145. https://doi.org/10.14710/jphi.v1i1.128-145

Dera Nugraha. (2021). Nilai-nilai moderasi beragama di pondok pesantren. Jurnal Al Amar, 2(1), 43–51.

Fatimah, S., Eliyanto, E., & Huda, A. N. (2022). Internalisasi nilai-nilai religius melalui blended learning. Alhamra Jurnal Studi Islam, 3(2), 169. https://doi.org/10.30595/ajsi.v3i2.14569

Gruchy, M. J. W. De. (2019). Visi profetis kehidupan sosial umat Kristen dalam demokrasi. Jurnal Teologi dan Pelayanan Kristiani, 3(2), 118–132.

Haslita, R., Samin, R., Kurnianingsih, F., Okparizan, O., Subiyakto, R., Elyta, R., Anggraini, R., Muhazinar, M., & Ardiansya, A. (2021). Implementasi kebijakan pada kesetaraan gender dalam bidang pendidikan. Takzim: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(1), 81–86. https://doi.org/10.31629/takzimjpm.v1i1.3845

Hujaimah, S., Fadhilah, A. A., Fiqri, R., Sasmita, P., Salsabila, N., Mariani, M., Nugraha, D. M., & Santoso, G. (2023). Faktor, penyebab, dan solusi kesenjangan sosial dalam pendidikan. Jurnal Pendidikan Transformatif (JPT), 2(6), 142–148.

Ilham. (2019). Model sinergisitas lembaga pendidikan Islam di Indonesia. Jurnal Pemikiran Keislaman dan Kemanusiaan, 3(2), 236–258. https://doi.org/10.52266/tadjid.v3i2.298

Ledang, I. (2019). Tradisi Islam dan pendidikan humanisme: Upaya transinternalisasi nilai karakter dan multikultural dalam resolusi konflik sosial masyarakat di Indonesia. Jurnal Kajian Islam Interdisipliner, 1, 105–128.

Manik, S. (2016). Etika dan permasalahan dalam pendidikan jasmani dan olahraga di Indonesia. Jurnal Ilmu Keolahragaan, 15(2), 71–88. https://doi.org/10.24114/jik.v15i2.6141

Mawidha, R. F., & Fajr Mawidha, R. (2022). Internalisasi nilai-nilai moderasi beragama dalam pelaksanaan pembelajaran Akidah Akhlak kelas X di Madrasah Aliyah Negeri 1 Banyuwangi tahun pelajaran 2021/2022. April, 8.

Muahfudin, R. (2017). Konsep pendidikan holistik dalam perspektif Islam. Jakarta: Jurnal Studi Al-Qur’an Universitas Negeri Jakarta, 13(2), 461–482. http://dx.doi.org/10.30868/ei.v3i05.42

Munawwaroh, E. I. (2021). Media “audio visual” untuk pembelajaran kemahiran menulis (Imla’). Insyirah: Jurnal Ilmu Bahasa Arab dan Studi Islam, 4(1), 1–10. https://doi.org/10.26555/insyirah.v4i1.4182

Musdalifah, M. (2023). Implementasi pembelajaran kooperatif dalam meningkatkan motivasi belajar siswa di madrasah. Al-Miskawaih: Journal of Science Education, 2(1), 47–66. https://doi.org/10.56436/mijose.v2i1.221

Mustofa, B. (2016). Al-Ibris. Maktabah Menara Kudus.

Mutmainah, D., & Kamaluddin, K. (2019). Peran guru pendidikan Pancasila dan kewarganegaraan dalam membentuk sikap dan kepribadian siswa. CIVICUS: Pendidikan-Penelitian-Pengabdian Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan, 6(2), 44. https://doi.org/10.31764/civicus.v6i2.673

Riyadi, S., Nuswantoro, P., Merakati, I., Sihombing, I., Isma, I., & Abidin, D. (2023). Optimalisasi pengelolaan sumber daya manusia dalam konteks pendidikan inklusif di sekolah. Jurnal Review Pendidikan dan Pengajaran (JRPP), 6(2), 270–278.

Susanto, R., Rohmah, W., Hidayanti, S. N., & Sugiyar, S. (2023). Interreligious harmonization (Analytic study of Kalicinta Village, Kotabumi, Lampung). Jurnal Kodifikasia: Jurnal Penelitian Keagamaan dan Sosial-Budaya, 17(1). http://dx.doi.org/10.21154/kodifikasia.v17i1.5729

Wekke, I. S. (2017). Harmoni sosial dalam keberagaman dan keberagamaan masyarakat minoritas Muslim Papua Barat. Kalam, 10(2), 295. https://doi.org/10.24042/klm.v10i2.3

Downloads

Published

2025-04-14

How to Cite

Martoyo Martoyo, Akla Akla, & Zainal Abidin. (2025). Peran Pendidikan Islam dalam Konteks Penanaman Nilai-Nilai Demokrasi . Ikhlas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Islam, 2(2), 229–240. https://doi.org/10.61132/ikhlas.v2i2.772

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.