Pendidikan Islam sebagai Sarana Pengembangan Masyarakat berdasarkan SDGS ke-4

Authors

  • Aulawia Hidayati Universitas Negeri Jakarta
  • Siti Nurhamidah Auliani Universitas Negeri Jakarta
  • Tion Iswanto Universitas Negeri Jakarta
  • Elsha Nurhikmah Universitas Negeri Jakarta
  • Abdul Fadhil Universitas Negeri Jakarta

DOI:

https://doi.org/10.61132/moral.v2i2.1103

Keywords:

Implementation of the 2013 Curriculum, PAI Learning

Abstract

Islamic education aims to shape individuals who are faithful, possess noble character, and can make positive contributions to society. Besides transferring knowledge, Islamic education also instills spiritual, social, and intellectual values, in line with the goals of the SDGs, particularly quality and sustainable education. Its implementation involves synergy among schools, pesantren (Islamic boarding schools), and social-religious institutions. Even though it faces challenges such as resource limitations and the influences of globalization, Islamic education has significant opportunities through digital technology and government policy support. By integrating Islamic values into an adaptive and inclusive education system and strengthening collaboration among institutions, Islamic education can become a key pillar in building a civil society with global competitiveness.

References

Dewanti, A. H., Nisa, K., Warsah, I., & Amrullah, A. (2025). Religius Pragmatisme Dalam Filsafat Pendidikan Islam: Relevansi Bagi Kurikulum Merdeka Di Sdn 91 Rejang Lebong. Jurnal Literasiologi, 13(2).

Fahimah, I. Pembimbing Disertasi an Bujang Ruslan.

Alamsyah, M. N., & Ningsih, N. W. (2025). Strategi Integratif Pendekatan Psikologis dan Pendidikan Islam dalam Membentuk Karakter Generasi Alpha. QOSIM: Jurnal Pendidikan Sosial & Humaniora, 3(2), 626-643.

Fa’idah, M. L. (2025). Integrasi Pendidikan Agama Islam dan Kearifan Lokal: Upaya Membentuk Karakter Bangsa yang Berakhlak Mulia. AT-TAKILLAH: Jurnal Pendidikan dan Keislaman, 3(1), 21-27.

Achmadin, B. Z. (2025). Integrasi pendidikan pesantren dan madrasah: Reaksentuasi nilai-nilai pesantren dalam mewujudkan Profil Pelajar Pancasila dan Rahmatan Lil Alamin di MAN 2 Tulungagung (Doctoral dissertation, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim).

Sirojuddin, A., & Hairunnisa, H. (2025). Integrasi Nilai Moderasi Beragama Dalam Pengembangan Kurikulum Pendidikan Agama Islam. TAJDID: Jurnal Pemikiran Keislaman dan Kemanusiaan, 9(1), 288-303.

Yusuf, M. (2025). Konsepsi Indikator Dan Rumusan Redaksi Operasional Tantangan Dan Sasaran Standar Operasional Pendidikan Islam (SOPI). QOSIM: Jurnal Pendidikan Sosial & Humaniora, 3(2), 897-908.

Fuadiyah, F. Q., & Muhid, A. (2025). Nilai-Nilai Pendidikan Islam dalam Ajaran Saminisme. Jurnal Pendidikan Islam Al-IlmI, 8(1), 101-109.

Towaka, S., Damopolii, M., & Husain, N. (2025). Prospek Pendidikan Islam Di Indonesia:(Tantangan dan Peluang). Al-Minhaj: Jurnal Pendidikan Islam, 7(2), 17-30.

Medias, F. (2010). Wakaf produktif dalam perspektif ekonomi islam. La_Riba, 4(1), 71-86.

Rezka, A. G., & Hasanah, I. F. (2025). Studi Komparasi Terhadap Sistem Pendidikan Islam di Negara Indonesia dan Singapura: Tinjauan Historis, Kurikulum, dan Implementasi Kebijakan Pendidikan. Journal of Educational Research and Community Service, 1(2), 176-189.

Widodo, F. R. (2025). Memakmurkan Masjid Mensejahterakan Masyarakat: Pembelajaran Masjid Jogokaryan.

Ariansyah, M. R. (2024). Implementasi manajemen berbasis sekolah dalam meningkatkan prestasi belajar siswa: Studi kasus di Madrasah Tsanawiyah Negeri 2 Kota Malang (Doctoral dissertation, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim).

Masni, Masni, & Tang, Muhammad (2024). Analisis Determinan Pengembangan Kurikulum Pendidikan Agama Islam Dalam Konteks Multikultural. Fitrah: Jurnal Studi Pendidikan, 15(2), 135-162, ISSN 2722-3027, STIT Sunan Giri Bima, https://doi.org/10.47625/fitrah.v15i2.664

Nurhayati, E. (2023). Pengembangan masyarakat perspektif Islam dan Barat. Academia.edu. https://www.academia.edu/98347080/Pengembangan_Masyarakat_Perspektif_Islam_dan_Barat

Roqib, M. (2011). Ilmu pendidikan Islam: Pengembangan pendidikan integratif di sekolah, keluarga, dan masyarakat. Internet Archive. https://archive.org/details/mohammad-roqib-ilmu-pendidikan-islam-pengembangan-pendidikan-integratif-di-sekol

Husen, A., & Sukino. (2021). Pengembangan pendidikan Islam berbasis modal sosial. IAIN Pontianak. https://digilib.iainptk.ac.id/xmlui/bitstream/handle/123456789/2934/Buku%20Pengembangan%20Pendidikan%20Islam%20Berbasis%20Modal%20Sosial.pdf?sequence=1

Downloads

Published

2025-06-25

How to Cite

Aulawia Hidayati, Siti Nurhamidah Auliani, Tion Iswanto, Elsha Nurhikmah, & Abdul Fadhil. (2025). Pendidikan Islam sebagai Sarana Pengembangan Masyarakat berdasarkan SDGS ke-4. Moral : Jurnal Kajian Pendidikan Islam, 2(2), 328–343. https://doi.org/10.61132/moral.v2i2.1103

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 

You may also start an advanced similarity search for this article.