Tantangan Muhammadiyah dalam Inovasi Pendidikan Islam : Menyongsong Era Digitalisasi dengan Pengetahuan yang Berkualitas
DOI:
https://doi.org/10.61132/moral.v2i1.572Keywords:
Muhammadiyah, Challenges, Technology, EducationAbstract
Muhammadiyah is an Islamic movement with the preaching of Amar Makruf Nahi Munkar which is based on Islamic faith and is based on the Qur'an and As-Sunnah. Many things drive the progress of this Muhammadiyah organization, such as the vision-mission, educational concept, goals, and curriculum that are mutually continuous so that Muhammadiyah can process well in the life of society. In Islamic education there are challenges that must be faced by Muhammadiyah because considering the development of Islam is very fast and also flexible and always relevant from time to time. One of the challenges to the development of Islamic education is the advancement of technology. The advancement of science and technology (iptek) requires all parties to be competent so as not to be eroded and crushed by the times. The negative and positive impacts of technological progress must be addressed with the right innovation. Innovation that can be applied by the Muhammadiyah organization is through the field of education. Education is a process that can shape human beings such as potential, personality, intelligence, noble morals, self-control, religion and skills needed in oneself and society.
References
Abbas, E. (2020). Pembaharuan pendidikan perspektif Ahmad Dahlan. Ri'ayah: Jurnal Sosial dan Keagamaan, 5(02), 223.
Abzar, M. (2024). Pendidikan Islam multikultural perguruan Muhammadiyah: Studi tinjauan literatur. Iqra: Jurnal Ilmu Kependidikan dan Keislaman, 19(1).
Akbar, A., Nurhidaya, A. R., Ali, A. M., & Ondeng, S. (2022). Muhammadiyah dalam perkembangan pendidikan Islam di Indonesia. AL-URWATUL WUTSQA: Kajian Pendidikan Islam, 2(1), 38.
Akbar, M. A., & Mirsal, I. (2023). Modernisasi pendidikan Islam pada organisasi Muhammadiyah di Indonesia. Sasana: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 1(2), 74.
Al Faruq, U. (2020). Peluang dan tantangan pendidikan Muhammadiyah di era 4.0. Jurnal Ilmiah Ar-Risalah: Media Ke-Islaman, Pendidikan Dan Hukum Islam, 18(1), 13.
Daulai, A. F. (2020). Modernisasi pendidikan pada Muhammadiyah. Tazkiya: Jurnal Pendidikan Islam, 8(2).
Daulay, S., & Dalimunthe, R. A. (2021). Modernisasi pendidikan Islam di Indonesia (Komparasi pengalaman organisasi Muhammadiyah dan Nahdlatul Ulama). Fitrah: Journal of Islamic Education, 2(2), 126.
Falahuddin, F. (2017). Gerakan reformasi pendidikan Islam di Indonesia awal abad ke-20: Studi kasus Muhammadiyah. Schemata: Jurnal Pasca Sarjana IAIN Mataram, 6(1), 103.
Gunadi, B. H., & Kurniawan, P. S. (2020). Penerapan prinsip hablumminallah dan hablumminannas sebagai konsep pengendalian internal pada pengelolaan keuangan masjid. JIMAT (Jurnal Ilmiah Mahasiswa Akuntansi) Undiksha, 11(1), 91.
Hamid, H. D. (2003). Undang-undang No. 20 tahun 2003, sistem pendidikan nasional. Asokadikta Daruru Bahagia.
Harahap, M. (2016). Esensi peserta didik dalam perspektif pendidikan Islam. Jurnal Pendidikan Agama Islam Al-Thariqah, 1(2), 141.
Hartono, H. (2019). Menuju modernisasi pendidikan Islam. Tadarus Tarbawy: Jurnal Kajian Islam dan Pendidikan, 1(1).
Hatija, M. (2023). Tantangan dan pembaharuan Muhammadiyah dalam dunia pendidikan Islam. TA'LIM: Jurnal Studi Pendidikan Islam, 6(2), 216.
Hidayat, S., Wulandari, R., & Matondang, S. (2022). Analisis materi pembelajaran aqidah dalam penguatan aqidah anak pada anak usia SD. AL-URWATUL WUTSQA: Kajian Pendidikan Islam, 2(2), 114.
Irawan, D., & Febrian, M. R. (2020). Konsep pemahaman agama Islam terhadap kecerdasan emosional anak. Al-Majaalis, 7(2).
Khoirunnini'mah Al Mufarriju, A. (2024). Sejarah dan peran Muhammadiyah untuk kemajuan Indonesia. Jurnal Budi Pekerti Agama Islam, 2(4), 126.
Latifah, N., Cahyaningtyas, N. R., Widyaningrum, A., Damayanti, P., & Indahsari, H. (2023, July). Tantangan dakwah Muhammadiyah di era sekarang. In Prosiding Seminar Nasional dan Call for Paper Pengembangan Dakwah, Pondok Al Islam dan Kemuhammadiyahan (pp. 101).
Maharani, D., Sari, F. A., & Setiawan, H. R. (2023). Konsep pendidikan berkemajuan (Analisis metode pembelajaran di SMP Muhammadiyah 57 Medan). IHSANIKA: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 1(4), 115.
Maidar, M. (2015). Pembaruan pendidikan Islam: Telaah retrospektif dan prospektif. Jurnal Ilmiah Islam Futura, 15(1), 63.
Rohani, I. (2021). Gerakan sosial Muhammadiyah. Tarbawi Ngabar: Jurnal of Education, 2(1), 45-49.
Rusydi, R. (2016). Peran Muhammadiyah (Konsep pendidikan, usaha-usaha di bidang pendidikan, dan tokoh). TARBAWI: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 1(2), 140.
Salmin, S., Ismail, I., Ali, M., Asbah, A., Rahmi, S. A., & Jafar, M. U. A. (2024). Peluang dan tantangan pembaharuan pendidikan Muhammadiyah. PANDAWA, 6(2), 152.
Sani, M. A. H. (2021). Globalisasi pemikiran keagamaan Muhammadiyah. Ibtida'iy: Jurnal Prodi PGMI, 6(1), 58.
Subandi, Y. (2018). Gerakan pembaharuan keagamaan reformis-modernis. Resolusi: Jurnal Sosial Politik, 1(1), 57.
Widayanti, F. E. (2019). Implementasi kurikulum Ismuba di MI Unggulan Muhammadiyah Lemah Dadi. Al-Tadzkiyyah: Jurnal Pendidikan Islam, 10(1), 71.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Moral : Jurnal kajian Pendidikan Islam

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.