Pembelajaran Al Islam ( Akhlak ) dengan Menggunakan Media Canva di SMA Muhammadiyah 3 Jember
DOI:
https://doi.org/10.61132/moral.v2i1.546Keywords:
Islamic Learning, Canva Media, SMA MuhammadiyahAbstract
, This research aims to describe the development of Al-Islam (Akhlak) learning using Canva media at SMA Muhammadiyah 3 Jember. This research approach uses qualitative case study type, located at SMA Muhammadiyah 3 Jember, with informants consisting of Al Islam teachers and class X students. Data collection techniques use observation, interviews and documentation. Meanwhile, the validity of the data uses data source triangulation techniques and for data analysis in this research several techniques are used, including observation, interviews and documentation using Miller Hubman and Saldana theories. Steps for collecting data through surveys to draw valid conclusions. The results of this research show that Al-Islam (Akhlak) learning using Canva media is very good to be implemented at SMA Muhammadiyah 3 Jember
References
Al-Abrasyi, Muhammad „Athiyyah. 2003. Prinsip-Prinsip Dasar Pendidikan. Bandung : Pustaka Setia
Amin, Ahmad. 1975. Etika (Ilmu Akhlak). Jakarta : Bulan Bintang
Andi Arif Pemessangi, Indri Hardiyanti, M. I. H. (2022). Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Tulisan Pegon Untuk Santri Pondok Pesantren Riyadhul Badi ’ Ah Sumber Baru Kec . Sukamaju Selatan. Journal of Arabic Language Education, 5(1), 14. https://ejournal.iainpalopo.ac.id/index.php/ibrah/article/view/2912
Arief Sadirman. (2018). Media Pendidikan Pengertian, Pengembangan, dan Pemanfaatannya. Jakarta: Rajagrafindo Persada.
Aristia, K., Nasryah, C. E., & Rahman, A. A. (2020). Efektifitas Penggunaan Media Pembelajaran Celengan Gambar Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Tema Peduli Terhadap Makhluk Hidup Kelas IVSDA.JurnalilmiahPendidikan,1(2), 16–25. https://doi.org/https://doi.org/10.51276/edu.v1i2.33
Azhar Arsyad, Media Pembelajaran (Jakarta: Raja Grafindo Persada, 2005), 91
Djatnika, Rahmat. 1994. Sistem Ethika Islami (Akhlak Mulia). Jakarta: Balai Pustaka
Fajri, Z., Yasin, M., Masykur, M., & Adi Putra, M. W. (2021). PKM Penyuluhan Peningkatan Profesionalisme Guru PAUD pada Masa Pendemi Covid-19. GUYUB: Journal of Community Engagement, 2(3), 493–508. https://doi.org/10.33650/guyub.v2i3.2756
Hidayat, C., & Juniar, D. T. (2020). Strategi Pembelajaran Pendidikan Jasmani.Yogyakarta: Deepulish
Iswantir. (2019). Paradigma Pendidikan Islam.Bandar lampung: CV Anugrah Utama Raharja
Miles, Huberman, Saldana, 2014. Qualitative data analysis: a methods source book Arizona State University. Third edition. Copyright SAGE Publications, Inc
Musa Asy’arie, NKRI, Budaya Politik dan Pendidikan (Yogyakarta: LESFI, 2005),. 190.
Nata, Abuddin. 1997. Akhlak Tasawuf. Jakarta : PT. Raja Grafindo Persada
Pelangi, G. (2020). Desain Pembelajaran IPS dan PKn Berbasis Teknologi Informasi di Tingkat Sekolah Dasar serta Penggunaan Media Teknologi Informasi dalam Proses Pembelajaran. Sasindo Unpam.
Raharjo, dkk., 1999. Pemikiran Pendidikan Islam, Kajian Tokoh Klasik dan Kontemporer. Yogyakarta: Pustaka Pelajar
Rahma Elvira Tanjung, Delvina Faiza. (2019). Canva sebagai Media Pembelajaran Pada Mata Pelajaran Dasar Listrik dan Elektronika. Voteknika
Rahmawati, D. (2022). Pemanfaatan Teknologi dalam Pengembangan Media Pembelajaran. Jurnal Pendidikan Modern, 15(3), 45-56. https://jurnalpendidikanmodern.com
Siswanjaya. (2021). PENGGUNAAN CANVA PADA PEMBELAJARAN BERBASIS PROYEK UNTUK MENINGKATKAN KETERAMPILAN. Jurnal Didaktika Pendidikan Dasar, 421-442.
Triningsih, D. E., Karangploso, S. M. P. N., & Malang, K. (2021). Penerapan Aplikasi Canva Untuk Meningkatkan Kemampuan Menyajikan Teks Tanggapan Kritis Melalui Pembelajaran Berbasis Proyek. 15(1), 128–144. Cendekia :Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 15(1), 128-144 https://cendekia.soloclcs.org/index.php/cendekia/citationstylelanguage/get/apa?submissionId=667
Wahid, A. (2015). Konsep Dan Tujuan Pendidikan Islam. ISTIQRA, III(1), 18-23
Wikipedia, Canva (online) (https://id.wikipedia.org/wiki/Canva)
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Moral : Jurnal kajian Pendidikan Islam

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.