Peran Program Kelas Khusus Keagamaan dalam Membentuk Karakter Religius Peserta Didik di SMPN 2 Mojokerto
DOI:
https://doi.org/10.61132/akhlak.v2i1.305Keywords:
Religious, Character, Educational, QualitativeAbstract
This study aims to determine the role of the special religious class program in shaping the religious character of students at SMPN 2 Mojokerto. The background of this research is driven by the increasing need for character education to answer the challenges of modern times. This research uses a qualitative approach with a case study method with a focus on the implementation of the religious class program at school. Data collection techniques include interviews, observation, and documentation. The research findings show that the religious class program has a positive effect on the development of students' religious character, especially through activities such as memorizing the Quran, regular religious studies, and guidance from religious teachers. The program not only improves students' understanding of Islamic teachings but also fosters discipline, responsibility, and ethical behavior in daily life. In addition, the role of teachers is crucial in ensuring the success of the program by providing direct guidance and serving as role models for students.
References
Ainissyifa, H. (2014). Pendidikan karakter dalam perspektif pendidikan Islam. Jurnal Pendidikan Universitas Garut, 08(01), 81–109. https://doi.org/10.46773/muaddib.v2i2.84
Ainiyah, N. (2013). Pembentukan karakter melalui pendidikan agama Islam. Jurnal Al-Ulum, 13(1), 25–38.
Bukhari. (2019). Teori belajar kognitif dan implementasinya pada pembelajaran PAI. Jurnal Aktualisasi Pendidikan Islam, 14(2), 1–12.
Fifajanti, E. (2024). Program baru MAS PJ: Tambahan pelajaran agama dua kali seminggu bagi pelajar. Disway Mojokerto. Retrieved October 9, 2024, from https://mojokerto.disway.id/read/1870/program-baru-mas-pj-tambahan-pelajaran-agama-dua-kali-seminggu-bagi-pelajar
Hidayat, R. (2023). Pentingnya pendidikan karakter dalam kurikulum pendidikan agama Islam di sekolah dasar. SKULA: Jurnal Pendidikan Profesi Guru Madrasah, 3(3), 74–80.
Huda, S. N., & Afrina, F. (2020). Rasulullah sebagai role model bagi pendidik (Kajian terhadap Al-Qur’an Surah Al-Ahzab Ayat 21). Fitrah: Journal of Islamic Education, 1(1), 72–88. https://doi.org/10.53802/fitrah.v1i1.9
Jamaluddin, D. (2014). Paradigma pendidikan anak dalam Islam. Bandung: Pustaka Setia.
Kamila, A. (2023). Pentingnya pendidikan agama Islam dan pendidikan moral dalam membina karakter anak sekolah dasar. Al-Furqan: Jurnal Agama, Sosial, dan Budaya, 2(5).
Kusumastuti, A. (2019). Metode penelitian kualitatif (Vol. 11). Semarang: Lembaga Pendidikan Sukarno Pressindo.
Lutfiana, N. A. (2024). Pembentukan karakter religius melalui program pembiasaan keagamaan siswa kelas X di MAN 4 Madiun.
Mahbubi, M. (2015). Pendidikan karakter. Yogyakarta: Pustaka Ilmu.
Majid, A. (2017). Pendidikan karakter perspektif Islam. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
Moleong, L. J. (2018). Metodologi penelitian kualitatif. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Nurhidayanti, L. (2023). Pembentukan karakter religius siswa melalui kegiatan keagamaan di MI Ma’arif NU Windunegara Kecamatan Wangon Kabupaten Banyumas.
Prasetya, B. (2021). Metode pendidikan karakter religius paling efektif di sekolah. Lamongan: Academia Publication.
Riani. (2024). Tanamkan pendidikan karakter lewat "MAS PJ, Ali Kuncoro: Anak Kota Mojokerto harus cerdas intelektual dan moral." Gemamedia.Mojokertokota.Go.Id. Retrieved October 21, 2024, from https://gemamedia.mojokertokota.go.id/berita/15176/2024/01/tanamkan-pendidikan-karakter-lewat-mas-pj-ali-kuncoro-anak-kota-mojokerto-harus-cerdas-intelektual-dan-moral
Rianti, E., & Mustika, D. (2023). Peran guru dalam pembinaan karakter disiplin peserta didik. Murhum: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(2), 360–373. https://doi.org/10.37985/murhum.v4i2.325
Sukayat, T. (2017). Nadzom sebagai media. Cendekia, 15(0), 342–355.
Wafi, D. (2022). Upaya guru PAI dalam pembentukan karakter religius siswa melalui program kegiatan keagamaan SMAN 1 Balong, Ponorogo.
Zubaidillah, M. H. (2018). Prinsip dan alat evaluasi dalam pendidikan Islam. OSF Preprints, 1–13.
Zulkarnaen, Z., Wiyono, D. F., & Sa’adah, F. (2023). Penguatan karakter religius siswa dalam mencegah perilaku bullying di SMA Islam Malang. Vicratina: Jurnal Ilmiah Keagamaan, 8(4), 320–329.