Memukul Anak Dan Efeknya Dalam Pembelajaran

Authors

  • Wagiman Manik STAI As-Sunnah Deli Serdang
  • Ahmad Akmal Fauzi STAI As-Sunnah Deli Serdang
  • Ade Surya STAI As-Sunnah Deli Serdang
  • Muhammad Habib Hanzhalah STAI As-Sunnah Deli Serdang
  • Al Kautsar Amin STAI As-Sunnah Deli Serdang
  • Okta Marlianda STAI As-Sunnah Deli Serdang

DOI:

https://doi.org/10.61132/akhlak.v2i2.696

Keywords:

physical punishment, learning effectiveness, psychological impact, academic performance, positive discipline

Abstract

Physical punishment of children, such as hitting, remains a common practice in education. This study examines the negative impact of physical punishment on learning effectiveness, psychological aspects, and students' academic performance. Research indicates that children who experience physical violence tend to suffer from anxiety, stress, and low motivation to learn, resulting in lower academic achievement. Additionally, physical punishment can lead to emotional disturbances, the development of aggressive behavior, and a decline in social skills. To reduce the practice of physical violence in schools, strategies such as implementing positive discipline, strengthening character education, and increasing awareness among educators and parents about the harmful effects of physical punishment are necessary.

References

Abdussama, Zuchri. 2021. Metode Penelitian Kualitatif. Makassar: Syakir Media Press.

Arikunto, S. (2016). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta. Depatemen Pendidikan Nasional.

Askari, T. S. (2020). EFEKTIVITAS PENEGAKAN HUKUM TERHADAP CORPORAL PUNISHMENT DI SEKOLAH. Jurnal Bina Mulia Hukum(4(2)). Diambil kembali dari https://jurnal.fh.unpad.ac.id/index.php/jbmh/article/view/82

Dwiyanvi, N. M. (2024). Studi Kasus Anak Agresif. Dunia anak: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini(7(1)), 9 - 16.

Erianjoni, I. A. (2023). Peran Guru dalam Mencegah Tindakan Kekerasan Fisik pada Siswa di SMPN 1 Banuhampu. Jurnal Perspektif: Jurnal Kajian Sosiologi dan Pendidikan(6(1)). doi:https://doi.org/10.24036/perspektif.v6i1.733

Fadli, M. (2017). Pengaruh Hukuman (Punishment) terhadap Prestasi Belajar Siswa MAN 1 Jombang. Skripsi, Jurusan Pendidikan Agama Islam, Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan. https://etheses.uin-malang.ac.id/10630/1/13110065

Faisal Anwar, D. A. (2023). THE EFFECT OF PHYSICAL BULLYING BEHAVIOR ON MOTIVATION AND LEARNING OUTCOMES OF ELEMENTARY SCHOOL STUDENTS. Jurnal Edukasi : Jurnal Bimbingan Konseling(9 (1)), 52 - 63. Diambil kembali dari https://jurnal.ar-raniry.ac.id/index.php/cobaBK/article/view/16474

Fernandes, L. M. (2023). Program Sekolah Ramah Anak dalam Mewujudkan Pendidikan Anti Kekerasan di Sekolah (Studi Kasus di SMAN 3 Bukittinggi). Naradidik: Journal of Education and Pedagogy,( 2(1) ), 87 - 94. . doi:https://doi.org/10.24036/nara.v2i1.96

Harnita. (2016). DAMPAK PEMBERIAN HUKUMAN TERHADAP MOTIVASI BELAJAR SISWA (STUDI KASUS DI SMA NEGERI 1 SEGERI KABUPATEN PANGKEP). Jurnal Sosialisasi Pendidikan Sosiologi, 22 - 27. Diambil kembali dari https://ojs.unm.ac.id/sosialisasi/article/download/2314/1177

Kurniati Puji Lestari, T. A. (2011). HUBUNGAN KEKERASAN TERHADAP ANAK DALAM KELUARGA DENGAN PRESTASI BELAJAR DI SEKOLAH. jurnal Kebidanan,(3(2)), 44 - 51. doi:https://doi.org/10.35872/jurkeb.v3i2.94

Laili, W. N. (2022, 27 Desember). 12 Dampak Hukuman Fisik Terhadap Psikologis Anak. DosenPsikologi.com. Diambil kembali dari https://dosenpsikologi.com/dampak-hukuman-fisik-terhadap-psikologis-ana

Miftah. (2024, 28 September). 7 Dampak Kekerasan Verbal dan Fisik pada Perkembangan Otak Anak. Jakarta. Diambil kembali dari https://www.fimela.com/parenting/read/5575896/7-dampak-kekerasan-verbal-dan-fisik-pada-perkembangan-otak-anak

Munjin, A. N. (2022). Kekerasan dalam Pendidikan di Sekolah: Bentuk, Sebab, Dampak, dan Solu. Muaja, Harly Stanly. (2021). Dilema Hukuman fisik oleh guru terhadap murid di sekolah. Lex Et Societatis, 9(2). https://ejournal.unsrat.ac.id/index.php/lexetsocietatis/article/view/35091

Mukti, M. (2020). Dampak Pemberian Hukuman Fisik terhadap Motivasi Belajar Siswa MTs AL. Skripsi, Institut Agama Islam Negeri Palu. https://repository.iainpalu.ac.id/id/eprint/815/1/Mukti%20Mayah.pdf Jurnal Kependidikan(10(2)), 325 - 344. doi:DOI:10.24090/jk.v10i2.8209

Nirwana, S. (2024). Pengaruh Bullying terhadap Motivasi Belajar Peserta Didik di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan, Bahasa Dan Budaya,(3(2)), 130 – 142. doi:https://doi.org/10.55606/jpbb.v3i2.3126

Nugroho, A. (2019). Pengaruh Kekerasan pada Anak terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas X SMA. Jurnal Pendidikan, 7(2), 123 – 135. https://repository.unj.ac.id/47099

Sari, D. P. (2018). Hubungan Kekerasan Orang Tua terhadap Anak dengan Motivasi Belajar Siswa SD Angkasa Lanud Pattimura Desa Tawiri Kota Ambon. Skripsi, Universitas Kristen Satya Wacana. https://repository.uksw.edu/bitstream/123456789/8981/2/T1_802009120

Yulianti, R. (2021). Analisis Tipikal Kekerasan pada Anak dan Faktor yang Melatarbelakanginya. Jurnal Ilmiah Visi, 16(1), 45 – 58. https://journal.unj.ac.id/unj/index.php/jiv/article/download/5956/5245/14035

Downloads

Published

2025-02-04

How to Cite

Wagiman Manik, Ahmad Akmal Fauzi, Ade Surya, Muhammad Habib Hanzhalah, Al Kautsar Amin, & Okta Marlianda. (2025). Memukul Anak Dan Efeknya Dalam Pembelajaran. Akhlak : Jurnal Pendidikan Agama Islam Dan Filsafat, 2(2), 389–401. https://doi.org/10.61132/akhlak.v2i2.696

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.