Memukul Anak Dan Efeknya Dalam Pembelajaran
DOI:
https://doi.org/10.61132/akhlak.v2i2.696Keywords:
physical punishment, learning effectiveness, psychological impact, academic performance, positive disciplineAbstract
Physical punishment of children, such as hitting, remains a common practice in education. This study examines the negative impact of physical punishment on learning effectiveness, psychological aspects, and students' academic performance. Research indicates that children who experience physical violence tend to suffer from anxiety, stress, and low motivation to learn, resulting in lower academic achievement. Additionally, physical punishment can lead to emotional disturbances, the development of aggressive behavior, and a decline in social skills. To reduce the practice of physical violence in schools, strategies such as implementing positive discipline, strengthening character education, and increasing awareness among educators and parents about the harmful effects of physical punishment are necessary.
References
Abdussama, Zuchri. 2021. Metode Penelitian Kualitatif. Makassar: Syakir Media Press.
Arikunto, S. (2016). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta. Depatemen Pendidikan Nasional.
Askari, T. S. (2020). EFEKTIVITAS PENEGAKAN HUKUM TERHADAP CORPORAL PUNISHMENT DI SEKOLAH. Jurnal Bina Mulia Hukum(4(2)). Diambil kembali dari https://jurnal.fh.unpad.ac.id/index.php/jbmh/article/view/82
Dwiyanvi, N. M. (2024). Studi Kasus Anak Agresif. Dunia anak: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini(7(1)), 9 - 16.
Erianjoni, I. A. (2023). Peran Guru dalam Mencegah Tindakan Kekerasan Fisik pada Siswa di SMPN 1 Banuhampu. Jurnal Perspektif: Jurnal Kajian Sosiologi dan Pendidikan(6(1)). doi:https://doi.org/10.24036/perspektif.v6i1.733
Fadli, M. (2017). Pengaruh Hukuman (Punishment) terhadap Prestasi Belajar Siswa MAN 1 Jombang. Skripsi, Jurusan Pendidikan Agama Islam, Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan. https://etheses.uin-malang.ac.id/10630/1/13110065
Faisal Anwar, D. A. (2023). THE EFFECT OF PHYSICAL BULLYING BEHAVIOR ON MOTIVATION AND LEARNING OUTCOMES OF ELEMENTARY SCHOOL STUDENTS. Jurnal Edukasi : Jurnal Bimbingan Konseling(9 (1)), 52 - 63. Diambil kembali dari https://jurnal.ar-raniry.ac.id/index.php/cobaBK/article/view/16474
Fernandes, L. M. (2023). Program Sekolah Ramah Anak dalam Mewujudkan Pendidikan Anti Kekerasan di Sekolah (Studi Kasus di SMAN 3 Bukittinggi). Naradidik: Journal of Education and Pedagogy,( 2(1) ), 87 - 94. . doi:https://doi.org/10.24036/nara.v2i1.96
Harnita. (2016). DAMPAK PEMBERIAN HUKUMAN TERHADAP MOTIVASI BELAJAR SISWA (STUDI KASUS DI SMA NEGERI 1 SEGERI KABUPATEN PANGKEP). Jurnal Sosialisasi Pendidikan Sosiologi, 22 - 27. Diambil kembali dari https://ojs.unm.ac.id/sosialisasi/article/download/2314/1177
Kurniati Puji Lestari, T. A. (2011). HUBUNGAN KEKERASAN TERHADAP ANAK DALAM KELUARGA DENGAN PRESTASI BELAJAR DI SEKOLAH. jurnal Kebidanan,(3(2)), 44 - 51. doi:https://doi.org/10.35872/jurkeb.v3i2.94
Laili, W. N. (2022, 27 Desember). 12 Dampak Hukuman Fisik Terhadap Psikologis Anak. DosenPsikologi.com. Diambil kembali dari https://dosenpsikologi.com/dampak-hukuman-fisik-terhadap-psikologis-ana
Miftah. (2024, 28 September). 7 Dampak Kekerasan Verbal dan Fisik pada Perkembangan Otak Anak. Jakarta. Diambil kembali dari https://www.fimela.com/parenting/read/5575896/7-dampak-kekerasan-verbal-dan-fisik-pada-perkembangan-otak-anak
Munjin, A. N. (2022). Kekerasan dalam Pendidikan di Sekolah: Bentuk, Sebab, Dampak, dan Solu. Muaja, Harly Stanly. (2021). Dilema Hukuman fisik oleh guru terhadap murid di sekolah. Lex Et Societatis, 9(2). https://ejournal.unsrat.ac.id/index.php/lexetsocietatis/article/view/35091
Mukti, M. (2020). Dampak Pemberian Hukuman Fisik terhadap Motivasi Belajar Siswa MTs AL. Skripsi, Institut Agama Islam Negeri Palu. https://repository.iainpalu.ac.id/id/eprint/815/1/Mukti%20Mayah.pdf Jurnal Kependidikan(10(2)), 325 - 344. doi:DOI:10.24090/jk.v10i2.8209
Nirwana, S. (2024). Pengaruh Bullying terhadap Motivasi Belajar Peserta Didik di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan, Bahasa Dan Budaya,(3(2)), 130 – 142. doi:https://doi.org/10.55606/jpbb.v3i2.3126
Nugroho, A. (2019). Pengaruh Kekerasan pada Anak terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas X SMA. Jurnal Pendidikan, 7(2), 123 – 135. https://repository.unj.ac.id/47099
Sari, D. P. (2018). Hubungan Kekerasan Orang Tua terhadap Anak dengan Motivasi Belajar Siswa SD Angkasa Lanud Pattimura Desa Tawiri Kota Ambon. Skripsi, Universitas Kristen Satya Wacana. https://repository.uksw.edu/bitstream/123456789/8981/2/T1_802009120
Yulianti, R. (2021). Analisis Tipikal Kekerasan pada Anak dan Faktor yang Melatarbelakanginya. Jurnal Ilmiah Visi, 16(1), 45 – 58. https://journal.unj.ac.id/unj/index.php/jiv/article/download/5956/5245/14035