Konsep Pemikiran Pendidikan Islam Imam Al-Ghazali
DOI:
https://doi.org/10.61132/moral.v2i2.956Keywords:
Thought, Islamic Education, Imam Al-GhazaliAbstract
When Islamic philosophy is discussed, it is imagined that there are several figures who are called Muslim philosophers such as Al-Kindi, Ibn Sina, Al-Farabi, Ibn Rushd, Al-Ghazali, and so on. The presence of these figures is indeed unavoidable, because from them we can get to know Islamic philosophy, but also because in them the seeds of Islamic philosophy were developed. (Daulay & Dahlan, 2021) Sufism in Islam goes through various phases and conditions. In each phase and condition that it goes through, only some aspects are contained. Regarding the moral aspect, in the Qur'an there are many verses that encourage asceticism, patience, surrender to Allah, willingness, love, faith, simple living, and everything that is required of every Muslim as the perfection of faith. The Qur'an itself states that the Messenger of Allah is the best role model for those who want to perfect themselves with these virtues in their most noble form (alTaftazani, 2003, pp. 10-11). The thoughts of Sufi figures in the study of Sufism are very diverse in form and each Sufi has different characteristics even though the estuary is the same, namely towards al-Haq (Allah swt.). For example, Ibn Arabi with his concept of wahdat al-wujud, al-Halaj with the concept of hulul, Rabiah al-Adawiyah with the concept of mahabbah and many more.
References
Abdullah, M. A. (2002). Antara al-Ghazali dan Kant: Filsafat Etika Islam, (Terj) (Cet.I). Bandung: Mizan.
Abdullah, M. Amin. (1996). Studi Agama. Yogyakarta: Pustaka Pelajar
Akhyar dasoeki, Thawil. (1993). Sebuah Kompilasi Filsafat Islam. Semarang: CV Toha Putra
Ambarwati, R. (2018). Konsep Pendidikan Islam Perspektif Al-Ghazali dan Syed Muhammad Naquib Al-Attas (Studi Komparasi). Institut Agama Islam Negeri Ponorogo.
Arifin, H. M. (1991). Filsafat Pendidikan Islam (Cet.I). Jakarta: Bumi Aksara.
Arista, R. N. (2019). Konsep Pendidikan Menurut Al-Ghazali dan Relevansinya dalam Pendidikan di Indonesia. Jurnal Tawadhu, 3(2), 883-892.
Atabik, A. (2014). Telah Pemikiran Al-Ghazali Tentang Filsafat. 2(1), 19–40.
Badrudin. (2015). Pengantar Ilmu Tasawuf. In A. A. Dzawafi (Ed.), Buku. Penerbit AEmpat. Daulay, H. P., & Dahlan, Z. (2021). Pemikiran Al-Ghazali Dalam Konsep Pendidikan Tasawuf. 9–15.
Ghazali, M. Bahri. (1991). Konsep Ilmu Menurut Al-Ghazali: Suatu Tinjauan Psikologik Pedagogik. Yogyakarta: Pedoman Ilmu Jaya
Hamim, N. (2014). Pendidikan Akhlak: Komparasi Konsep Pendidikan Ibnu Miskawaih dan Al-Ghazali. Jurnal Studi Keislaman, 18(1), 21-40.
Hanafi, Ahmad.(1996). Pengantar Filsafat Islam. Jakarta: Bulan Bintang
Hasbullah. 1997. Dasar-Dasar Ilmu Pendidikan. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.
Ibnu Rusn, Abidin. (1998). Pemikiran Al-Ghazali Tentang Pendidikan. Yogyakarta: Pustaka Pelajar
Iqbal, Abu Muhammad. (2015). Pemikiran Pendidikan Islam. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Khan, Shafique Ali. (2005) “Filsafat Pendidikan Al-Ghazali” : 365
M. Fadhlulloh Mubarok. (2020). ILMU DALAM PERSPEKTIF IMAM AL GHAZALI Muhammad Fadhlulloh Mubarok Institut Agama Islam Negeri Purwokerto. Ilmu Dalam Perspektif Imam Al-Ghazali, 08(01). 23
Munir, G. (2016). Kritik Al-Ghazālī Terhadap Para Filosof. Jurnal THEOLOGIA, 25(1), 143–158. https://doi.org/10.21580/teo.2014.25.1.341
Nasution, Harun. (1995). Filsafat dan Mistisisme dalam Islam. Jakarta: Bulan Bintang.
Nata, A. (2003). Pemikiran Para Tokoh Pendidikan Islam Seri Kajia Filsafat Pendidikan Islam. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.
Nawawi, N. (2017). Tokoh Filsuf dan Era Keemasan Filsafat. In Pusaka Almaida Makassar.
Nisa’, K. (2016). Al-ghazali: ihya’ ulum al-din dan pembacanya. Jurnal Ummul Qura, VIII(2), 1–15.
Poerwantana, dkk. (1988). Seluk Beluk Filsafat Islam. Bandung: CV ROSDA
Putra, A. A. (2016). Konsep Pendidikan Agama Islam Perspektif Al-Ghazali. Jurnal AlThariqah, 1(1), 41-54.
Rachma, A., & Siti, M. (2024). Adab Dalam Belajar Dan Pembelajaran; Strategi Untuk Meningkatkan Kesadaran Dan Keterampilan Siswa. QOUBA : Jurnal Pendidikan, 1(1), 8–15.
Rusn, Abidin Ibnu. (1998). Pemikiran al-Ghazali Tentang Pendidikan (Cet.I). Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
S. Ibnu Pakar. (2013). Tokoh-tokoh Tasawuf dan Ajarannya (H. Rahmadhani (ed.); ISBN 978-6, Vol. 1). Grup Penerbitan CV BUDI UTAMA.
Sholeh, A. N. (2006). Reorientasi Pendidikan Islam: Mengurai Relevansi Konsep Imam Al-Ghazali dalam Konteks Kekinian. Jakarta: Alsas.
Suryadarma, Y., & Haq, A. H. (2015). Pendidikan Akhlak Menurut Imam Al-Ghazali. Jurnal At-Ta'dib, 10 (2).
Thahir, Abdullah. (2013). Analisa Konsep Pendidikan Menurut Al-Ghazali. Al-Ishlah : Jurnal Studi Pendidikan. Volume 11, No. 20.
Try Subakti. (2019). FILSAFAT ISLAM (Sebuah Studi Kajian Islam Melalui Pendekatan Filsafat Al-Ghazali dan Al-Farabi). Αγαη, 8(5), 55.
Wahyudi, I., & Rouf, A. (2012). Konsep Pendidikan Manajemen dalam Perspektif AlGhazali. Yogyakarta: Leutikaprio.
Zaini, A. (2017). Pemikiran Tasawuf Imam Al-Ghazali. Esoterik, 2(1), 146–159. https://doi.org/10.21043/esoterik.v2i1.1902
Zar, Sirajuddin. 2004. Filsafat Islam: Filosof dan Filsafatnya. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Moral : Jurnal kajian Pendidikan Islam

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.