Integrasi Keterampilan Hidup dan Kewirausahaan dalam Pendidikan Agama Kristen di Era Digital
DOI:
https://doi.org/10.61132/nubuat.v1i4.357Keywords:
Christian Education, Digital Era, Life Skills, EntrepreneurshipAbstract
The digital era requires Christian education to focus not only on spiritual character formation but also on developing essential life skills and entrepreneurial abilities. These skills enable young generations to adapt to global changes and become independent individuals. This research highlights the urgency of designing a holistic Christian education model that aligns with contemporary challenges. Using qualitative methods based on document and literature analysis, this study identifies strategies to optimize Christian education by integrating life skills and entrepreneurship, fostering independence and adaptability among Christian youth. The integrative approach—combining spirituality, life skills, and entrepreneurship in a digital context—is the novelty of this research. The findings suggest that Christian education emphasizing both practical and spiritual competencies can prepare individuals to face workforce challenges while maintaining spiritual integrity. This holistic conclusion emphasizes the synergy between moral education and practical skills as a response to the needs of the digital era.
References
Alfalisyado, S., Tahir, S., Mahmuddin, M., Syam, A., Fauziridwan, M., Haruna, H., Halim, N., Asmayanti, A., Jufri, M., & Sudarmi. (2024). Membangun jaringan dan kolaborasi dalam kewirausahaan. CV Rey Media Grafika.
Apriyanti, R. S., Rantung, D. A., & Naibaho, L. (2023). Integrasi teknologi dalam pembelajaran pendidikan agama Kristen (PAK) sebagai peluang dan tantangan di era digital. Journal on Education, 06(01), 7607–7613.
Astuti, T. E., Baskoro, P. K., Wahyuni, S., Sahara, S., Mujono, E., Susilo, A., Adiatma, D. L., Sirait, J. R., Kogoya, T., & Wau, H. (2023). Pendidikan Kristen di era society 5.0. Lumina Media.
Chaerudin, A., Hartaningtyas, I., Rani, & Alicia, V. (2020). Sumber daya manusia: Pilar utama kegiatan operasional organisasi. CV Jejak (Jejak Publisher).
Halawa, C., Hestiningrum, P. N., & Iswahyudi, I. (2021). Peran guru pendidikan agama Kristen dalam pembentukan karakter peserta didik di sekolah. Didache: Jurnal Teologi dan Pendidikan Kristiani, 2(2), 133–145.
Hamdan. (2023). Buku ajar kewirausahaan: Teori, praktek, dan kasus kontemporer jilid 1. PT. Rekacipta.
Hananto, D., Makmur, M., Yuliastuti, H., Budiman, B., Meliana, M., Annas, M., Nurdianasari, R., et al. (2024). Etika dan konsep manajemen bisnis. Duta Sains Indonesia.
Judijanto, L., Setiawan, Z., Wiliyanti, V., Gunawan, P. W., Suryawan, I. G. T., Mardiana, S., Ridwan, A., Kusumastuti, S. Y., Pramana Putra, B. P., & Joni, I. D. M. A. B. (2024). Literasi digital di era society 5.0: Panduan cerdas menghadapi transformasi digital. Sonpedia Publishing Indonesia.
Prayogi, R., Bribin, M. L., Permatasari, M., Insani, N. N., Mulyani, H., Vovriyenti, R., Ibnu Adham, M. J., Hubi, Z. B., Suriaman, & Nurgiansah, T. H. (2024). Pendidikan karakter dan budaya bangsa: Konsep dan implementasi di Indonesia. Indonesia Emas Group.
Rahmi, A. N., Buabara, H., Fikriyah, A., & Miyazaki, N. (2024). Tantangan dan solusi dalam menghadapi era digital: Pendidikan anak di zaman teknologi. JUPEIS: Jurnal Pendidikan dan Ilmu Sosial, 3(3), 127–135.
Rismawaty, S. (2022). Pendidikan agama Kristen terhadap terbentuknya nilai-nilai iman Kristiani. AZKA PUSTAKA.
Sidjabat, B. S. (2024). Membesarkan anak dengan kreatif, panduan menanamkan iman dan moral kepada anak sejak dini. ANDI.
Tohani, E. (2020). Hubungan dialektis pendidikan dan pembangunan. UNY Press.
Utaminingsih, A. (2014). Perilaku organisasi kajian teoretik & empirik terhadap budaya organisasi, gaya kepemimpinan, kepercayaan dan komitmen. Universitas Brawijaya Press.
Wahyuni, S. (2021). Peran guru pendidikan agama Kristen dalam membentuk karakter peserta didik. Nasya Expanding Management.
Wiguno, S. (2022). Peran sekolah Kristen dalam pembentukan nasionalisme siswa. LPPM STT Bandung.
Wiranto, W., Sababalat, L., & Tapilaha, S. R. (2024). Guru pendidikan agama Kristen memiliki peran penting dalam menanamkan nilai-nilai moral dan spiritual kepada peserta didik di sekolah. Tri Tunggal: Jurnal Pendidikan Kristen dan Katolik, 2(2), 1–10.
Zed, M. (2008). Metode penelitian kepustakaan. Yayasan Pustaka Obor Indonesia.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Nubuat : Jurnal Pendidikan Agama Kristen dan Katolik

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.