Implementasi Model Pembelajaran PAKEM dalam Meningkatkan Pemahaman Nilai-Nilai Kristiani di Sekolah Dasar

Authors

  • Nofita R. Asbanu Institut Agama Kristen Negeri Kupang
  • Harun Natonis Institut Agama Kristen Negeri Kupang

DOI:

https://doi.org/10.61132/nubuat.v2i2.986

Keywords:

PAKEM-Model, Christian-Religious, Education, Christian-values, Character

Abstract

The implementation of the PAKEM (Active, Creative, Effective, and Enjoyable Learning) model in Christian Religious Education (PAK) has shown significant potential in improving students’ understanding of Christian values ​​in elementary schools. This qualitative descriptive study analyzes the implementation of the PAKEM model and its effectiveness in fostering a deeper understanding of values ​​such as compassion, honesty, and forgiveness among students. Although conventional teaching methods are often used in PAK, the PAKEM model encourages active participation, creativity, and a fun learning atmosphere. Research shows that the model has a positive impact on students’ motivation and academic achievement. However, challenges such as limited teacher training and inadequate facilities hinder its optimal implementation. Solutions include ongoing professional development for teachers and adaptation of the curriculum to the local context. The study emphasizes the need for collaboration between educators, parents, and the community to support the effective implementation of the PAKEM model. Ultimately, the PAKEM approach not only improves cognitive outcomes but also contributes to students’ moral and spiritual development, preparing them to embody Christian values ​​in their daily lives.  By cultivating an engaging and supportive learning environment, the PAKEM model aims to create a generation of morally resilient individuals who integrate their faith into their actions.

References

Asbanu, N. R., & Belo, C. M. F. (2025). Pendidikan Agama Kristen sebagai upaya pencegahan perilaku menyimpang pada remaja.

Benyamin. (2019). Penerapan model pembelajaran PAKEM untuk meningkatkan hasil belajar Pendidikan Agama Kristen di SMP Kristen Palangkaraya.

Hasugian, E. L., Pardede, B. P., Naibaho, F. R., Agama, I., Negeri, K., Tarutung, I., Jl, A., Tarutung, R., Silangkitang, K., Sipahutar, D., & Sipoholon, K. (2024). Pengaruh model pembelajaran PAIKEM terhadap motivasi belajar Pendidikan Agama Kristen dan Budi Pekerti siswa kelas XI SMA N 1 Parlilitan Tahun Ajaran 2023/2024, 4.

Healitik. (2024). Penerapan model pembelajaran aktif dalam Pendidikan Agama Kristen: Suatu kajian terhadap efektivitas dalam meningkatkan pemahaman spiritualitas siswa. Healitik, 3(2).

Hidayat, U. F., Pasaribu, M. M., Rantung, D. A., & Boiliu, N. I. (2023). Penerapan pembelajaran Pendidikan Agama Kristen adaptif dalam menghadapi tantangan teknologi pendidikan. Journal on Education, 5(2), 3492–3506. https://doi.org/10.31004/joe.v5i2.1032

Hutagalung. (2024). Desain dan pengembangan kurikulum Pendidikan Agama Kristen dalam meningkatkan minat ibadah remaja GKPI Resort Khusus Hutagalung Tahun 2024. Αγαη, 15(1), 37–48.

Inrani, R., Lubis, R., Purba, N. A., & Siregar, J. (2023). Pengaruh model pembelajaran PAKEM berbasis multimedia terhadap hasil belajar tematik subtema pekerjaan di sekitarku siswa kelas IV SD Negeri 122371 Pematangsiantar, 3, 417–430.

Limbong, F., & Arifianto, Y. A. (2022). Strategi guru Pendidikan Agama Kristen dalam menerapkan model pembelajaran PAKEM. TELEIOS: Jurnal Teologi dan Pendidikan Agama Kristen, 2(1), 41–51. https://doi.org/10.53674/teleios.v2i1.41

Martinus. (2022). Penerapan metode pembelajaran PAKEM dalam meningkatkan motivasi belajar siswa pada mapel PAK kelas V. 13(April), 75–88.

Nainggolan. (2025). Model pembelajaran aktif dalam meningkatkan pemahaman PAK di sekolah. 4(1), 1–23.

Prang. (2025). Pendidikan Agama Kristen dalam masyarakat majemuk: Prinsip-prinsip untuk mewujudkan harmoni dan toleransi. 0135, 32–46.

Purba, R., Simatupang, J., Sitorus, M., Manalu, H., & Nababan, T. (2024). Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar pada pembelajaran Pendidikan Agama Kristen kelas XI di SMK St. Nahanson Sipoholon Tahun 2023. Jurnal Arjuna: Publikasi Ilmu Pendidikan, Bahasa dan Matematika, 2(3), 110–122. https://doi.org/10.61132/arjuna.v2i3.815

Runesi, A., Yohanes, C., & Juliana, P. M. (2021). Penerapan strategi pembelajaran berbasis masalah dalam Pendidikan Agama Kristen di era disrupsi. SIKIP: Jurnal Pendidikan Agama Kristen, 2(2), 83–92. https://doi.org/10.52220/sikip.v2i2.100

Sianipar, R., & Bernadus, H. (2024). Problematika pengajaran Pendidikan Agama Kristen di Indonesia: Perspektif regulasi, kurikulum, dan sarana prasarana. 1(2), 157–170.

Sidabutar, J. L. (2020). Pengaruh model PAKEM terhadap hasil belajar siswa Pendidikan Agama Kristen. Jurnal Teologi dan Pendidikan Agama Kristen, 2(1), 15–31.

Suka, P. (2022). Upaya meningkatkan prestasi belajar Pendidikan Agama Kristen dengan menerapkan model pembelajaran PAKEM pada siswa kelas XII SMA Negeri 1 Serawai Tahun Pelajaran 2018/2019. Jurnal Penelitian Inovatif, 2(1), 115–132. https://doi.org/10.54082/jupin.51

Wasilah. (2023). Penerapan metode PAKEM (pembelajaran aktif, kreatif, efektif, menyenangkan) di madrasah Khairul. 1(1), 29–40.

Downloads

Published

2025-06-05

How to Cite

Nofita R. Asbanu, & Harun Natonis. (2025). Implementasi Model Pembelajaran PAKEM dalam Meningkatkan Pemahaman Nilai-Nilai Kristiani di Sekolah Dasar. Nubuat : Jurnal Pendidikan Agama Kristen Dan Katolik, 2(2), 58–68. https://doi.org/10.61132/nubuat.v2i2.986

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.