Pendidikan Akhlak di Pendidikan Dasar MI/SD

Authors

  • Muhammad Ikrar Maulana Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah Jakarta

DOI:

https://doi.org/10.61132/reflection.v2i3.1126

Keywords:

basic education, morals, character, morality, moral education

Abstract

This Moral education in basic education has an important role in shaping the character and morals of children from an early age. This research aims to highlight the importance of moral education in the basic education curriculum. This research method includes analysis of literature and secondary data related to the effectiveness of moral education in early childhood. The research results show that the integration of moral education in the basic education curriculum can increase moral awareness, empathy and positive behavior in students. The implications of this research indicate the need for greater emphasis on moral education at the basic education level to form a generation with noble morals.

 

References

Agustina, R., & Suryadi. (2023). Implementasi dan teknik mengajarkan kejujuran pada anak usia dini. BUNAYYA: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 2(2).

Amiruddin. (2021). Amanah dalam perspektif Al-Qur'an. Jurnal Mudarrisuna: Media Kajian Pendidikan Agama Islam, 11(4).

Ardiyanti, S. (2022). Pentingnya pendidikan akhlak pada anak usia dini. Edu-Riligia: Jurnal Kajian Pendidikan Islam dan Keagamaan, 6(2).

Aunillah, N. I. (2015). Membentuk karakter anak sejak janin. Yogyakarta: FlashBooks.

Bafadhol, I. (2017). Pendidikan akhlak dalam perspektif Islam. Jurnal Edukasi Islam: Jurnal Pendidikan Islam, 6(12), 45–61.

Djollong, A. F., dkk. (2023). Buku ajar pendidikan agama Islam (pp. 101–102). PT. Sonpedia Publishing Indonesia.

Hamdun, D. (2016). Pembelajaran bahasa Arab berbasis karakter di sekolah dasar. Fenomena, 8(1), 39–54.

Kamila, A. (2023). Pentingnya pendidikan agama Islam dan pendidikan moral dalam membina karakter anak sekolah dasar. Al-Furqan: Jurnal Agama, Sosial, dan Budaya, 2(5).

Maulida, A. (2017). [Informasi judul tidak lengkap]. Jurnal Pendidikan Islam, 2(4).

Muhammad, A. (2018). Konsep pendidikan akhlak dalam kitab Ahlakul Lil Banin karya Umar Ibnu Ahmad Barjah. Tajdid: Jurnal Pemikiran Keislaman dan Kemanusiaan, 2(2), 401–413. https://doi.org/10.52266/tadjid.v2i2.170

Sābiq, A.-S. (n.d.). Fiqh al-Sunnah (Jilid I). Beirut: Dār al-Fikr.

Siregar, M. (2022). Penanaman sikap amanah terhadap siswa pada lembaga pendidikan. Journal of Islamic Education El Madani, 2(1).

Tafsir, A. (2006). Filsafat pendidikan Islam. Bandung: Rosda Karya.

Tsalitsah, I. M. (2020). Akhlak dalam perspektif Islam. Al-Hikmah: Jurnal Studi Agama-Agama, 6(2).

Weni, W., Muspiarman, M., Fadriati, F., & Suryana, E. (2024). Hakikat manusia dan daya-daya ruhani. Jurnal Pengabdian Masyarakat dan Riset Pendidikan, 3(2), 45–55.

Yusra, N. (2016). Media pembelajaran implementasi pendidikan akhlak di Sekolah Dasar Islam Terpadu (SDIT) Al-Badr Kecamatan Bangkinang Kabupaten Kampar. Potensia: Jurnal Kependidikan Islam, 2(1).

Downloads

Published

2025-07-02

How to Cite

Muhammad Ikrar Maulana. (2025). Pendidikan Akhlak di Pendidikan Dasar MI/SD. Reflection : Islamic Education Journal, 2(3), 154–160. https://doi.org/10.61132/reflection.v2i3.1126