Nilai-Nilai Pendidikan Akhlak Dalam Kitab Al-Usfuriyyah Karya Syaikh Muhammad Bin Abu Bakar Al-Usfuri

Authors

  • Haikal Ihza Nur Muhammad Universitas Sains Al-Qur’an Wonosobo
  • Ngarifin Shidiq Universitas Sains Al-Qur’an Wonosobo
  • Salis Irvan Fuadi Universitas Sains Al-Qur’an Wonosobo

DOI:

https://doi.org/10.61132/reflection.v2i1.385

Keywords:

Morals, Al-usfuriyyah, Values, Education

Abstract

The writing of this thesis is motivated by the many problems that occur to the younger generation that show moral degradation. This thesis aims to find out the concept of moral education values in the book Al-Usfuriyyah by Shaykh Muhammad bin Abu Bakar Al-Ushfuri and its relevance to modern Islamic education. This research uses descriptive qualitative methods with library research data collection techniques and data analysis using content analysis. The results of the study that 1) The values of moral education are an effort to form a noble person through teaching about manners, morals and ethics. 2) The content of the book of Al-Usfuriyyah covers three aspects, namely spiritual aspects (creed), moral aspects (morals), and legal aspects (sharia). 3) The values of moral education in the book of Al-Ushfuriyyah inclaud morals to Allah SWT, morals to oneself, morals to others, morals to nature. 4) The values of moral education in the book of Al-Usfuriyyah are relevant to be implemented to overcome the moral degradation that occurs, because it emphasizes the importance of fostering faith and morals as the basis for good character building.

References

Al-Islam. (1987). Al-Islam. Muamalah Dan Akhlak. Jakarta: PT. Rineka Cipta.

Al-Zuhayli, W. (2014). Tafsir Al Munir. Beirut: Dar Al Fikr.

Bafadhol, I. (2017). Pendidikan Akhlak Dalam Perspektif Islam. Jurnal: Pendidikan Islam, 6(12).

Casmini, T. N., & Kusumaningrum, P. (2021). Penanaman Khauf Dan Raja’ Dalam Pendidikan Karakter Remaja. Jurnal Syifa al-Qulub, 5(2).

Farmawati, C. (2020). Al-Haya’ Dalam Perspektif Psikologi Islam: Kajian Konsep Dan Empiris. Jurnal Studia Insania, 8(2).

Fathani, A. H. (2008). Ensiklopedia Hikmah. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media Group.

Fodhil, M., & Widyawati, N. (2022). ANALISIS NILAI PENDIDIKAN AKHLAK DALAM KITAB MAWA’IDZ ‘USFURIYYAH KARYA SYEKH MUHAMMAD BIN ABU BAKAR DAN RELEVANSINYA PADA KONTEKS PENDIDIKAN ISLAM MODERN. Al Qalam: Jurnal Ilmiah Keagamaan dan Kemasyarakatan, 16(6).

Ghazali, I. A. (1995). Muhtasat Ihya Ulumuddin (Terj. Zaid Husain Al Hamid). Jakarta: Pustaka Amani.

Ghofur, W. A. (2005). Tafsir Sosial (Ed. ELSAQ Press). Slemsn.

Gulena, M. F. (2013). Tasawuf Untuk Kita Semua. Jakarta: Republika.

Hambal, I. A. b. (2000). Zuhud. Jakarta: Darul Falah.

Jazairi, S. A. B. J. (2006). Minhajul Muslim, Terj. Dalam Bahasa Indonesia Konsep Hidup Ideal Dalam Islam. Jakarta: Darul Haq.

Jempa, N. (2018). Nilai-Nilai Agama Islam. Jurnal: Pedagogik, 1(2).

Kencana, M. R. B. (2024, Agustus 30). Generasi Alpha, Gen Z Dan Milenial Kuasai Kelompok Kelas Menengah. https://www.liputan6.com/bisnis/read/5689013/generasi-alpha-gen-z-dan-milenial-kuasai-kelompok-kelas-menengah

Kesuma, D. (2012). Pendidikan Karakter: Kajian, Teori Dan Praktik Di Sekolah. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Khoiron, M. (2005). Terjemahan Bebas Kitab A-Mawa’idz Al-Ushfuriyyah. Surabaya: Apolo.

Lisfianti, W. (2024, Februari 6). Kronologi Siswa SMK Di PPU Kaltim Bunuh Satu Keluarga Pacarnya Dengan Sajam. https://www.tribunnews.com/regional/2024/02/06/kronologi-siswa-smk-di-ppu-kaltim-bunuh-satu-keluarga-pacarnya-dengan-sajam

M.Y. Harun. (2000). Kitab Tauhid (3rd ed.). Jakarta: Al-Sofwa.

Maisaroh Setia Hendriani, S. Haryanto, & Salis Irvan Fuadi. (2024). Penguatan Karakter Siswa Melalui Mata Pelajaran Sejarah Kebudayaan Islam Kelas IV MI Ma’arif Gondang Watumalang Tahun Pelajaran 2023/2024. Intellektika : Jurnal Ilmiah Mahasiswa, 2(4), 196–208. https://doi.org/10.59841/intellektika.v2i4.1363

Munawwir, A. W. A. (1997). Kamus Al Munawwir Arab-Indonesia Terlengkap. Yogyakarta: Pustaka Progessif.

Nisa Utami, A. G., & Rasyid, M. (2023). Nilai-Nilai Pendidikan Akhlak Dalam Konsep Khouf Dan Raja’. Jurnal Riset Pendidikan Agama Islam, 3(1).

Noveli, Y. (2024, Oktober 20). Kasus Tawuran Pelajar Di Kabupaten Tegal, 6 Pelajar Meninggal Dunia. https://jateng.disway.id/read/701504/kasus-tawuran-pelajar-di-kabupaten-tegal-6-anak-meninggal-dunia

Pink, D. H. (2007). A Whole You Mind (Alih Bahasa Rusli). Yogyakarta: Think.

Pratiwi, D. A. (2019). Nilai-Nilai Pendidikan Akhlak Pada Kehidupan Nabi Muhammad SAW Dalam Kitab Ar-Rahiq Al-Makhtum Karya Syaikh Syafiyur Rahman Al-MubarakFuri. UIN Sumatera Utara.

Rachmawati. (2022, Juli 24). Kasus ‘Bullying’ Yang Tewaskan Siswa SD Di Tasikmalaya, KPAI Menduga Pelaku Terpapar Konten Pornografi. https://regional.kompas.com/read/2022/07/24/060600878/kasus-bullying-yang-tewaskan-siswa-sd-di-tasikmalaya-kpai-menduga-pelaku?page=all#page2

Rizal Baetulloh, S. Haryanto, & Salis Irvan Fuadi. (2024). Peran Guru Pai Dalam Meningkatkan Akhlakul Karimah Siswa Kelas VIII SMP Negeri 5 Satu Atap Kalibening Banjarnegara. Journal of Student Research, 2(4), 56–61. https://doi.org/10.55606/jsr.v2i4.3137

Susiba. (2014). Akidah Akhlak. Pekanbaru: CV. Mutiara Pesisir Sumatra.

Syukur, A. (2006). Tasawuf Bagi Orang Awam (Menjawab Problematika Kehidupan). Yogyakarta: LPK-2, Suara Merdeka.

Triani, R. A. (2021). Urgensi Sikap Dermawan Menurut Hadis. Jurnal Riset Agama, 1(1).

Widayanti, I. S. (2012). Mendidik Karakter Dengan Karakter. Jakarta: PT. Arga Tilanta.

Downloads

Published

2024-12-12

How to Cite

Haikal Ihza Nur Muhammad, Ngarifin Shidiq, & Salis Irvan Fuadi. (2024). Nilai-Nilai Pendidikan Akhlak Dalam Kitab Al-Usfuriyyah Karya Syaikh Muhammad Bin Abu Bakar Al-Usfuri. Reflection : Islamic Education Journal, 2(1), 58–67. https://doi.org/10.61132/reflection.v2i1.385

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.