Landasan Keimanan dan Keyakinan Muslim
DOI:
https://doi.org/10.61132/reflection.v2i2.644Keywords:
Belief, Faith, IslamAbstract
The background of this study, belief in Islam is the foundation that determines a Muslim's beliefs and direction in life. Belief includes faith in Allah SWT, angels, His books, His messengers, the Day of Judgment, and destiny. This article aims to explain the concept of belief comprehensively, including its central role in shaping a Muslim's beliefs and obedience. This research method uses a basic theory method that uses data from materials that are library research, where the author reads and studies books or literature related to the problem being studied. Aqidah functions not only as a basis for theological beliefs, but also as a moral and ethical guide in everyday life. The resuly show that belief functions not only as a basis for theological belief, but also as a moral and ethical guide in daily life. A correct understanding of belief will lead a person to sincere obedience, devotion to Allah, and harmonious relationships with fellow human beings. This article also discusses how a strong belief becomes a driving force in living a meaningful spiritual life, and strengthens faith as a foundation in facing life's challenges.
References
Aisyah, R. D., et al. (2024). Keyakinan terhadap malaikat dalam sudut pandang pendidikan Islam. Jurnal Ilmu Pendidikan Islam, 2(3).
Anshari, S., et al. (2024). Pentingnya menanamkan landasan keimanan dengan memahami esensi tauhid. Jurnal Pendidikan Islam, (June), 0-7.
Dacholfany, M. I. (n.d.). Reformasi pendidikan Islam dalam menghadapi era globalisasi: Sebuah tantangan dan harapan.
Dewanda, A. A., et al. (2024). Orientasi pendidikan Islam dalam hadits-hadits populer pada kitab Shahihain. Jurnal Studi Hadits, 1, 666-676.
Effendi, M. N. (2021). Konsep pendidikan akidah dan akhlak menurut Gusti Haji Abdul Muis. An-Nahdhah: Jurnal Ilmiah Pendidikan Islam, 14(1), 64-124.
Fikri, S., Izul Haq, A., & Aiman, U. (2024). Perspektif beberapa aliran Islam tentang dasar keyakinan dalam Islam. Jurnal Ilmiah Spiritualis: Jurnal Pemikiran Islam dan Tasawuf, 10(1), 75-88. https://doi.org/10.53429/spiritualis.v10i1.766
Kurniawan, A. (2019). Pandangan Hamka terhadap urgensi pendidikan Islam dalam kehidupan manusia. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 1689-1699.
Mahmud, A. (2019). Ciri dan keistimewaan akhlak dalam Islam. Sulesana Jurnal Wawasan Keislaman, 13(1), 39.
Mizani, H., & Mahani, M. A. (2023). Memelihara fitrah manusia melalui pendidikan Islam dalam keluarga. Al-Falah: Jurnal Ilmiah Keislaman dan Kemasyarakatan, 22(2). https://doi.org/10.47732/alfalahjikk.v22i2.206
Mualif, A., et al. (2024). Pengembangan masyarakat Muslim yang harmonis melalui pendidikan berbasis sunnah di era disrupsi. Journal of Education Research, 5(2), 2450-2457. https://doi.org/10.37985/jer.v5i2.1260
Putra, P. H. (2019). Tantangan pendidikan Islam dalam menghadapi society 5.0. Jurnal Islamika: Jurnal Ilmu-Ilmu Keislaman, 19(02), 107-109.
Shafik, S. S., & Abu Bakar, N. S. (2009). Tauhid membina keutuhan akidah Islam. Jurnal Islam dan Masyarakat Kontemporari, 2, 81-101.
Subhi, D. (2020). Iman dalam perspektif Islam. Jurnal Studi Islam, 1, 1-13.
Suryani, I., et al. (2021). Studi akidah akhlak tentang nilai baik dan buruk. Islam & Contemporary Issues, 1(1), 39-44. https://doi.org/10.57251/ici.v1i1.6
Trinurmi, S. (2015). Hubungannya dengan tujuan pendidikan Islam. Al-Irsyad Al-Nafs, Jurnal Bimbingan Penyuluhan Islam, 2(1), 57-68.
Usman, M., Wasik, A., & Zainuddin, A. (2022). Fitrah manusia dalam pandangan Islam (sebuah kajian konseptual berbasis al-Qur'an dan al-Hadits). Ulumana: Jurnal Kajian Islam, 8(2), 284-298.
Vianto, R. (2019). Konsep pendidikan akidah Islamiyah menurut Abdullah Nashih Ulwan (Proposal). Fakultas Agama Islam, Universitas Muhammadiyah Ponorogo.
Wismanto, A. H. (2016). Kitabut Tauhid: Esa-kanlah Aku. Pemalang: Nasya Expanding Manajemen.
Wismanto, A. H. (2017). Berkenalan dengan Malaikat (1st ed.). Pekanbaru: Kreasi Edukasi.
Wismanto, A. H. (2018). Syarah Kitab Empat Kaidah Dasar Memahami Tauhid dan Syirik (1st ed.). Pekanbaru: Cahaya Firdaus.
Wismanto, A., Alhairi, M., Lasmiadi, A., & Mualif, A. (2023). Aktualisasi peran guru aqidah akhlak dalam mengembangkan karakter toleransi peserta didik pada Sekolah Dasar Islam Ar-Rasyid Pekanbaru. Jurnal Pendidikan Islam, 4(4), 1625-1633.
Wismanto, N. Y., Yapidus, M., & Pranata, H. (2022). Pengembangan bahan ajar mata kuliah aqidah untuk mahasiswa pendidikan guru madrasah ibtidaiyah Universitas Muhammadiyah Riau. Mitra PGMI: Jurnal Kependidikan MI, 8, 50-59.
Wismanto, W., et al. (2023). Pengembangan bahan ajar mata kuliah aqidah untuk mahasiswa pendidikan guru madrasah ibtidaiyah Universitas Muhammadiyah Riau. Mitra PGMI: Jurnal Kependidikan MI, 9(1), 16-27. https://doi.org/10.46963/mpgmi.v9i1.820
Wismanto, Z. T., & A. Z. (2023). Upaya pencegahan budaya syirik di media sosial melalui pendidikan Islam berbasis Al-Islam Kemuhammadiyahan. Jurnal Pendidikan Islam, 12, 338-350.
Yuhana, Y., & Tarlam, A. (2023). Memahami tugas manusia dari segi agama Islam. KAMALIYAH: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 1(1), 34-44. https://doi.org/10.69698/jpai.v1i1.421