Islam Nusantara dan Pendidikan Agama

Studi Peran Pondok Pesantren dalam Pembentukan Karakter Generasi

Authors

  • Rizki Amanda Harahap Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Mara Halim Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Almadani Almadani Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Fitria Sari Harahap Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Alwi Murad Sofi Hasibuan Universitas Islam Negeri Sumatera Utara

DOI:

https://doi.org/10.61132/reflection.v2i2.657

Keywords:

Islam Nusantara, Islamic boarding schools, religious education, character, moderation

Abstract

ThisThis research employs a quantitative method by analyzing data from 15 journals related to Islam Nusantara and religious education. The study aims to examine the role of Islamic boarding schools (pondok pesantren) as educational institutions based on Islam Nusantara in shaping the character of the younger generation. Pondok pesantren serves not only as a religious education institution but also as a center for preserving local cultural values that align with Islamic teachings. Through the Islam Nusantara approach, pesantren instill values of moderation, tolerance, and diversity in students, fostering noble character and adaptability in facing global challenges. Data were processed using descriptive statistics and correlation analysis to identify the relationship between pesantren education based on Islam Nusantara and the strengthening of students’ character. The findings reveal that pesantren education significantly contributes to the formation of a high-quality young generation. These findings affirm the relevance of Islam Nusantara in building a religious and culturally rooted generation.

References

Ahmad, R., & Rahmah, S. (2023). Sinergi Agama dan Budaya dalam Pendidikan di Pesantren. Jurnal Pembangunan Sosial, 14(3), 78-92.

Faridah, S., & Syamsul, M. (2021). Moderasi Beragama dalam Islam Nusantara: Peran Pondok Pesantren. Jurnal Ilmu Agama dan Budaya, 14(3), 112-126.

Fauzi, A., & Rahman, F. (2022). Moderasi Beragama dalam Pendidikan Pesantren: Perspektif Islam Nusantara. Jurnal Pendidikan dan Pengajaran, 20(1), 45-60.

Hakim, M., & Azzahra, N. (2023). Globalisasi dan Pelestarian Tradisi Melalui Pendidikan di Pesantren. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan Islam, 21(2), 145-160.

Hasanah, N., & Mulyadi, Y. (2021). Karakter Santri dalam Pendidikan Islam Nusantara: Studi Kasus di Pondok Pesantren. Jurnal Ilmu Agama dan Budaya, 18(2), 34-49.

Husna, F., & Fatimah, R. (2022). Pelestarian Budaya melalui Pendidikan di Pesantren. Jurnal Budaya dan Pendidikan Islam, 11(2), 200-215.

Irfan, M., & Rahmi, A. (2020). Pondok Pesantren dan Peranannya dalam Islam Nusantara. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 15(1), 78-92.

Mustafa, R., & Aziz, H. (2022). Pengembangan Masyarakat Melalui Pendidikan di Pesantren Berbasis Islam Nusantara. Jurnal Pembangunan Sosial, 13(2), 89-104.

Nafisa, L., & Fadlan, M. (2023). Peran Kyai dalam Mengembangkan Islam Nusantara di Pesantren. Jurnal Ilmu Agama dan Masyarakat, 19(3), 78-92.

Rahman, F., & Lestari, N. (2021). Pendidikan Karakter di Pondok Pesantren Islam Nusantara. Jurnal Pendidikan Karakter, 12(4), 34-49.

Rahmawati, L., & Arifin, M. (2019). Implementasi Nilai-nilai Islam Nusantara dalam Pendidikan Pesantren. Jurnal Pendidikan Islam, 14(1), 67-81.

Samsudin, H., & Wijaya, T. (2020). Dialog Antarbudaya di Pesantren Berbasis Islam Nusantara. Jurnal Ilmu Sosial dan Humaniora, 19(4), 89-104.

Sukmawati, D., & Nizar, A. (2021). Inovasi Pendidikan di Pesantren dalam Era Digital: Studi Kasus Islam Nusantara. Jurnal Teknologi Pendidikan Islam, 16(1), 145-160.

Wahyu, A., & Nurul, S. (2019). Islam Nusantara: Konsep dan Implementasi dalam Pendidikan. Jurnal Pendidikan Islam, 10(2), 145-160.

Zuhairi, M., & Mahfud, A. (2020). Pendidikan Berbasis Kearifan Lokal dalam Konteks Islam Nusantara. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 15(3), 112-126.

Downloads

Published

2025-01-20

How to Cite

Rizki Amanda Harahap, Mara Halim, Almadani Almadani, Fitria Sari Harahap, & Alwi Murad Sofi Hasibuan. (2025). Islam Nusantara dan Pendidikan Agama: Studi Peran Pondok Pesantren dalam Pembentukan Karakter Generasi. Reflection : Islamic Education Journal, 2(2), 91–102. https://doi.org/10.61132/reflection.v2i2.657

Similar Articles

<< < 2 3 4 5 6 7 

You may also start an advanced similarity search for this article.