Strategi Pembelajaran Pendidikan Islam Melalui Pendekatan Storytelling untuk Membentuk Akhlak Mulia Anak Usia Dini
DOI:
https://doi.org/10.61132/reflection.v2i2.793Keywords:
Ethics, Islamic Education, StorytellingAbstract
This study aims to analyze the application of storytelling in Islamic education as a method to cultivate noble character in early childhood. Storytelling is an effective approach to convey moral values and Islamic ethics through stories that touch children's emotions and imagination. The research method used is a literature review, which involves collecting, analyzing, and studying various literature related to Islamic education, children's character, and the application of storytelling in the context of religious education. The findings indicate that storytelling not only helps children understand moral values but also enhances empathy, religious awareness, and the formation of positive habits that are sustainable. This study also emphasizes the importance of the role of teachers and the environment in supporting the internalization of moral values in children. Overall, storytelling can be an effective method in early childhood moral education, with significant contributions to the formation of Islamic character.
References
Afiana, J. (2024). Implementasi Nilai-Nilai Islam Pada Kegiatan Imtaq Dalam Meningkatkan Kecerdasan Spiritual Peserta Didik Di Smp Negeri 21 Bandar Lampung. UIN RADEN INTAN LAMPUNG.
Akhyar, M., Sesmiarni, Z., Gusli, R. A., & Al Faruq, M. A. (2025). PENDEKATAN INOVATIF DALAM MENINGKATKAN MANAJEMEN MUTU BERBASIS SEKOLAH. Tadbir: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 13(1), 133–153.
Akhyar, M., & Zalnur, M. (2024). Pembentukan Kepribadian Muslim Anak di Masa Golden Age Melalui Pendidikan Profetik Keluarga di Era Digital. Al-Fikra: Jurnal Ilmiah Keislaman, 23(1), 130–140.
Akhyar, M., & Zukdi, I. (2025). Ahmad Dahlan’s Thoughts on Education as a Means of Empowering the People. World Journal of Islamic Learning and Teaching, 2(1), 1–12.
Asnah, A. (2016). Strategi Reflektif Dan Transinternal Sebagai Upaya Menumbuhkan Penghayatan Siswa Dalam Pembelajaran PAI. Tazkir: Jurnal Penelitian Ilmu-Ilmu Sosial Dan Keislaman, 2(2), 89–106.
Azizah, S. N., & Astutik, A. P. (2025). Diferensiasi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam dalam Meningkatkan Literasi di Era Digital. JIIP-Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 8(3), 2905–2915.
Chairunnisa, N. A. J., Fitri, D. A., Tanjung, H. K., & Amin, S. (2023). Peranan Media Pembelajaran Dalam Pendidikan Islam. GURUKU: Jurnal Pendidikan Dan Sosial Humaniora, 1(3).
DN, N. A., Yumarni, V., & Marwah, S. (2021). Tumbuh Kembang Anak Dan Pola Pengasuhan Orang Tua Pada Masa Golden Age. Smart Kids: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 3(1), 53–63. https://doi.org/10.30631/smartkids.v3i1.74
Fardah, F. A., Ikhrom, I., & Sutiyono, A. (2023). Penanaman Nilai-Nilai Agama Islam Anak Prasekolah oleh Ibu Millennial yang Kecanduan Internet. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(6), 6787–6797. https://doi.org/10.31004/obsesi.v7i6.4119
Firman, F. (2024). Inovasi dalam manajemen pendidikan Islam untuk meningkatkan kualitas pembelajaran di era pendidikan digital. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran (JRPP), 7(3), 9035–9044.
Harahap, E. (2023). Menggali Prinsip-Prinsip dan Model Pembelajaran Pendidikan Agama Islam yang Transformatif: Membangun Kesadaran Spiritual dan Kemandirian Berpikir. Al-Murabbi Jurnal Pendidikan Islam, 1(1), 113–127.
Junaidah, J. (2015). Strategi pembelajaran dalam perspektif Islam. Al-Tadzkiyyah: Jurnal Pendidikan Islam, 6(1), 118–133.
Kasman, H., & Novebri, S. P. (2021). Manajemen dan supervisi pendidikan Islam. madina publisher.
Khadafie, M. (2023). Pendidikan Agama Islam Dalam Sistem Pendidikan Merdeka Belajar. TAJDID: Jurnal Pemikiran Keislaman Dan Kemanusiaan, 7(1), 72–83.
Rahma, F., Zain, A., Mustain, Z., & Rokim, R. (2024). Penguatan Nilai-Nilai Spiritual dan Moralitas di Era Digital melalui Pendidikan Agama Islam. JEMARI (Jurnal Edukasi Madrasah Ibtidaiyah), 6(2), 94–103.
Wahyudi, T. (2023). Membangun strategi pembelajaran pendidikan agama islam era revolusi industri 4.0 dan society 5.0. Al-Mutharahah: Jurnal Penelitian Dan Kajian Sosial Keagamaan, 20(1), 148–159.
Zubairi, M. P. I. (2023). Strategi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Penerbit Adab.