Peran Guru PAK dalam Pengembangan Materi Pembelajaran Nilai-Nilai Kristiani Pada Peserta Didik di SD Negeri 076067 Orahili, Nias Utara

Authors

  • Riahati Gea Institut Agama Kristen Negeri Tarutung

DOI:

https://doi.org/10.61132/sabar.v2i2.752

Keywords:

Teaching Materials, Christian Religious Education Teachers, Christian Values, Students

Abstract

This study aims to examine the role of Christian Religious Education (PAK) teachers in developing Christian values ​​learning materials for students at SD Negeri 076067 Orahili, North Nias. Christian values ​​are an integral part of character education taught in schools, which function to shape students' moral and ethical attitudes in everyday life. This study uses a qualitative literature approach to collect data on how PAK teachers develop learning materials that focus on Christian values. The results of the study indicate that PAK teachers have an important role in compiling learning materials that not only cover aspects of integrating Christian values ​​that are applied in learning activities and everyday life. The development of teaching materials has the opportunity from the resources and time available to explore Christian values ​​comprehensively. The conclusion in this paper shows that teachers in pedagogical competence can utilize human resources to develop more creative teaching materials based on Christian values, and are supported by adequate educational facilities.

References

Anarasian, A. R., & Bilo, D. T. (2024). Peran guru Pendidikan Agama Kristen (PAK) dalam implementasi pembelajaran interaktif berbasis teknologi untuk meningkatkan motivasi belajar siswa. Tri Tunggal: Jurnal Pendidikan Kristen dan Katolik, 2(3), 220–231. https://doi.org/10.61132/tritunggal.v2i3.525

Damanik, C. Y. O., & Saragih, O. (2024). Peran Pendidikan Agama Kristen dalam membentuk nilai-nilai spiritual siswa di Indonesia. Trust Pentakosta: Jurnal Teologi dan Pendidikan Agama Kristen, 1(1), 3047–2121.

Darmawan, I. P. A., Simamora, E. S. B., & Purnamawati, Y. (2023). Peran guru Pendidikan Agama Kristen dalam penguatan profil pelajar Pancasila dalam konteks Kurikulum Merdeka. Proceeding National Conference of Christian Education and Theology, 1(1), 31–38. https://doi.org/10.46445/nccet.v1i1.697

Eki, K. A. O., Lestari, N., Topayung, S. L., & Manilang, E. (2024). Integrasi nilai-nilai PAK (Pendidikan Agama Kristen) dalam kehidupan masyarakat beragama. Berkat: Jurnal Pendidikan Agama dan Katolik, 1(4), 14–24.

Gaungu, Y. R. M. (2022). Peran guru Kristen dalam menolong murid belajar pada kelas 2 Sekolah Dasar di Lubuklinggau. Aletheia Christian Educators Journal, 3(2), 96–107.

Gea, A., Gea, W. R. A., & Marampa, E. (2023). Implementasi nilai-nilai pendidikan Kristen terhadap pembentukan moral anak sejak dini. Metanoia, 5(2), 102–109. https://doi.org/10.55962/metanoia.v5i2.113

Groome, T. H. (2010). Christian religious education. BPK Gunung Mulia.

Gunawan, R. (2022). Modul pelatihan pengembangan bahan ajar/modul pembelajaran. Feniks Muda Sejahtera.

Hayati, R., Ersani, E., Darwiyanti, A., Akbar, S., Hadikusumo, R. A., Hamda, E. F., Simanungkalit, L. N., Missouri, R., Winarsih, S., Priyanti, N. Y., Syarifah, T., Suyitno, M., Wardoyo, T. H., Hatiningsih, N., Ariantara, R. G., Nurdini, I., Isminarti, A., Talindong, A., & Azizah, H. N. (2025). Pengembangan bahan ajar. Sada Kurnia Pustaka.

Kosasih, E. (2021). Pengembangan bahan ajar. Bumi Aksara.

Mesah, W. (2024). Peran guru PAK dalam perencanaan pembelajaran untuk meningkatkan karakter siswa. Jurnal Pendidikan Agama dan Teologi, 2(4), 33–43.

Nababan, A. (2020). Pemahaman guru Pendidikan Agama Kristen tentang mempersembahkan tubuh Roma 12:1-3. Jurnal Teologi Cultivation, 4(1), 1–12. https://doi.org/10.46965/jtc.v4i1.213

Nababan, D., Sibuea, G., & Hutasoit, N. (2023). Strategi pengembangan materi ajar Pendidikan Agama Kristen. Jurnal Pendidikan Sosial dan Humaniora, 2(4), 12637–12644.

Ndraha, N. A., & Tangkin, W. P. (2021). Guru sebagai inovator dalam penanaman nilai moral siswa berdasarkan pandangan Kristiani di era digital. Excelsis Deo: Jurnal Teologi, Misiologi, dan Pendidikan, 5(1), 71–86. https://doi.org/10.51730/ed.v5i1.67

Panggabean, J. Z. Z. (2018a). Pendekatan praksis-teologis dalam fondasi pendidikan Kristiani. KURIOS, 4(2), 167–181. https://doi.org/10.30995/kur.v9i3.551

Panggabean, J. Z. Z. (2018b). Profesionalitas guru Pendidikan Agama Kristen pada sikap mengimplementasikan kurikulum. Jurnal Christian Humaniora, 2(2), 99–113.

Panggabean, J. Z. Z. (2022). Pendidikan Kristiani transformatif: Kritik terhadap kurikulum katekisasi gereja berdasarkan filsafat pedagogi Paulo Freire. DUNAMIS: Jurnal Teologi dan Pendidikan Kristiani, 7(1), 330–348. https://doi.org/10.30648/dun.v7i1.726

Panggabean, J. Z. Z., Januaripin, M., Husnita, L., Wulandari, T., Pureka, M. N. Y., Arsyati, A. M., Mardiawati, M., Kmurawak, R. M. B., Supriatna, A., Dharmayanti, P. A., Mesalina, J. T., & Judijanto, L. (2024). Teknologi media pembelajaran: Penerapan teknologi media pembelajaran di era digital. PT. Green Pustaka Indonesia.

Purba, N. P. (2023). Peran guru Kristen sebagai inovator dalam merancang inovasi pembelajaran abad ke-21 [Bachelor’s thesis, Universitas Pelita Harapan].

Rendi, R., Sinaga, G. M., & Tapilaha, S. R. (2024). Peran Pendidikan Agama Kristen dalam pembentukan karakter dan etika berbasis nilai-nilai Kristen. Jurnal Budi Pekerti Agama Kristen dan Katolik, 2(1), 134–144. https://doi.org/10.61132/jbpakk.v2i1.204

Riu, A. S., & Marbun, R. (2023). Alkitab sebagai dasar utama guru PAK dalam mengajar. Sepakat: Jurnal Pastoral Kateketik, 9(1), 61–72. https://doi.org/10.58374/sepakat.v9i1.134

Sapan, N. (2024). Pengembangan strategi pembelajaran berbasis nilai Kristen untuk menanggapi tantangan budaya kontemporer. Educational Journal: General and Specific Research, 4(1), 196–205.

Saragih, D. R. P., Simatupang, J. D., & Siagian, H. (2023). Pendidikan nilai-nilai Kristen dalam membangun budaya yang menghormati keberagaman bagi masyarakat plural. Discreet: Journal Didache of Christian Education, 3(1), 1–16.

Simamora, E. P., Siringo-Ringo, N. D., Hutasoit, T. M., Lingga, Y. E., Sirait, G. A., & Panjaitan, I. A. (2024). Riset pengembangan pembelajaran Bahasa Indonesia berbasis nilai Kristiani di SMP Methodis 8 Medan. Jurnal Budi Pekerti Agama Kristen dan Katolik, 2(4), 145–157.

Siregar, N., Lumban Raja, A., Nainggolan, G., Nababan, J., & Purba, A. (2024). Peranan guru PAK dalam membina spiritualitas dan karakter anak sekolah minggu GPDI Tongkoh. Jurnal Pendidikan Tambusai, 8(2), 33824–33830.

Tenouye, D. (2021). Profesionalisme guru Pendidikan Agama Kristen (PAK) dalam belajar dan mengajar di sekolah. AMERTA MEDIA.

Tobe, Y., Tafuli, J., & Topayung, S. L. (2024). Pendidikan Agama Kristen sebagai sarana pembentukan karakter dalam konteks multikulturalisme. Berkat: Jurnal Pendidikan Agama Katolik, 1(4), 25–36.

Downloads

Published

2025-03-26

How to Cite

Riahati Gea. (2025). Peran Guru PAK dalam Pengembangan Materi Pembelajaran Nilai-Nilai Kristiani Pada Peserta Didik di SD Negeri 076067 Orahili, Nias Utara. Sabar : Jurnal Pendidikan Agama Kristen Dan Katolik, 2(2), 58–72. https://doi.org/10.61132/sabar.v2i2.752

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.