Pendekatan Strategis dalam Pembelajaran PAI Berbasis Nilai-Nilai Al-Qur’an dan Hadis

Authors

  • Sarah Adila Jamal Universitas Islam Negeri Imam Bonjol Padang
  • Miftahul Jannah Universitas Islam Negeri Imam Bonjol Padang
  • Gusmaneli Gusmaneli Universitas Islam Negeri Imam Bonjol Padang

DOI:

https://doi.org/10.61132/akhlak.v2i3.1059

Keywords:

Islamic Religious Education, Learning strategie, Qur’anic and Prophetic values

Abstract

This article explores strategic approaches in Islamic Religious Education (IRE) based on the values of the Qur'an and Hadith as a transformative effort to shape students’ character and personality grounded in divine principles. Using the library research method, this study identifies key components in IRE learning, such as the integration of values into learning objectives and materials, the exemplary role of teachers, the development of a spiritually conducive learning environment, and value-oriented evaluation methods. The findings indicate that the effectiveness of IRE learning is highly influenced by the alignment of value content, pedagogical strategies, and educational climate that supports the holistic internalization of Islamic values. By prioritizing humanistic, contextual, and spiritual approaches, Islamic education serves as a vital instrument in forming ideal individuals prepared to face modern challenges with moral integrity and religious commitment.

References

Akhyar, M., Iswantir, M., & Wati, S. (2024). Implementation of active learning methods in increasing student involvement in Islamic religious education subjects. Al-Afkar: Journal for Islamic Studies, 7(4), 1191–1202.

Akhyar, M., Sesmiarni, Z., Gusli, R. A., & Al Faruq, M. A. (2025). Pendekatan inovatif dalam meningkatkan manajemen mutu berbasis sekolah. Tadbir: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 13(1), 133–153.

Akhyar, M., Zukdi, I., & Deliani, N. (2024). Value-based leadership of Islamic education teachers and its role in disciplinary religious practice formation: A qualitative case study in an Indonesian public school. Jurnal Pendidikan Islam, 13(2), 97–105.

Carmidin, C., & Sukron, M. (2025). Implementasi nilai-nilai Al-Qur’an dalam pembelajaran PAI di era Merdeka Belajar. UNISAN Jurnal, 4(4), 47–55.

Fahmi, K., Priatma, A., & Wahyudi, M. (2024). Peran pendidikan Islam dalam membentuk karakter berbasis Al-Qur’an di era digital. At-Tarbiyah: Jurnal Penelitian dan Pendidikan Agama Islam, 2(1), 590–595.

Habibah, W., Sofa, A. R., Aziz, A., Bukhori, I., & Islam, M. H. (2025). Integrasi nilai-nilai Al-Qur’an dan Hadits dalam pendidikan untuk membangun tanggung jawab konservasi alam di Madrasah Ibtidaiyah Ihyaul Islam Pakuniran. Jurnal Budi Pekerti Agama Islam, 3(1), 36–52.

Hadiyanto, A., Kubro, R., & Samitri, C. (2023). Internalisasi nilai-nilai moderasi beragama dalam pembelajaran Al-Qur’an–Hadits di pesantren. Satwika: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(2), 131–141.

Hanabilah, A. Z., & Maula, R. (2025). Strategi menerapkan nilai-nilai Al-Qur’an dan Hadis dalam kehidupan siswa SMP kelas VIII untuk pengembangan karakter. SUKIJO CiRCLE: Journal of Contemporary Islamic Education Studies, 1(1), 21–32.

Kurnia, A., Syafruddin, H., Effendi, H., & Ihsan, S. F. (2024). Pendidikan anak usia dini dalam perspektif Al-Qur’an dan Hadis: Kajian literatur dan implementasi dalam keluarga. Al-Athfal: Jurnal Pendidikan Anak, 5, 314–324.

Ma’rifah, F. (2023). Strategi guru dalam meningkatkan nilai-nilai pendidikan agama Islam pada peserta didik. Jurnal Impresi Indonesia, 2(7), 701–707.

Nurhamsalim, M., & Sofa, A. R. (2025). Implementasi nilai-nilai Al-Qur’an dan Hadits dalam kehidupan sehari-hari di SMK Negeri 1 Probolinggo: Studi tentang pengembangan karakter Islami siswa. Reflection: Islamic Education Journal, 2(1), 127–143.

Ritonga, S., Asroni, M., Juliana, V., Sari, Z., & Suhaila, P. (2025). Strategi pembelajaran pendidikan agama Islam: Telaah dalam perspektif Al-Qur’an. Jurnal Inovasi, Evaluasi dan Pengembangan Pembelajaran (JIEPP), 5(1), 143–151.

Rohidin, R. Z., Aulia, R. N., & Fadhil, A. (2015). Model pembelajaran PAI berbasis e-learning (Studi kasus di SMAN 13 Jakarta). Jurnal Studi Al-Qur’an, 11(2).

Siregar, Y., Hayati, L., & Umayyah, S. (2025). Implementasi model pembelajaran aktif oleh guru dalam meningkatkan hasil belajar Al-Qur’an Hadis di Madrasah Ibtidaiyah. Bunayya: Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 4(2), 76–90.

Syahrizal, S. (2024). Integrasi nilai-nilai Al-Qur’an dan Hadits dalam Kurikulum Merdeka pada lembaga pendidikan Islam. Jurnal Review Pendidikan dan Pengajaran (JRPP), 7(4), 15535–15542.

Yunus, M. (2017). Implementasi nilai-nilai toleransi beragama pada pembelajaran pendidikan agama Islam.

Zaleha, S. (2024). Pembelajaran pendidikan agama Islam ramah lingkungan. Komprehensif, 2(1), 96–104.

Zulfirman, R., Andika, R. R., & Arief, A. (2024). Analisis materi Al-Qur’an dan Hadis dalam pembelajaran PAI di MAN 1 Medan. EDU SOCIETY: Jurnal Pendidikan, Ilmu Sosial dan Pengabdian kepada Masyarakat, 4(3), 1846–1852.

Downloads

Published

2025-06-16

How to Cite

Sarah Adila Jamal, Miftahul Jannah, & Gusmaneli Gusmaneli. (2025). Pendekatan Strategis dalam Pembelajaran PAI Berbasis Nilai-Nilai Al-Qur’an dan Hadis. Akhlak : Jurnal Pendidikan Agama Islam Dan Filsafat, 2(3), 333–346. https://doi.org/10.61132/akhlak.v2i3.1059

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.