Integrasi Nilai-Nilai Pendidikan Islam dalam Kurikulum Sekolah untuk Membentuk Karakter Islami
DOI:
https://doi.org/10.61132/hidayah.v1i1.700Keywords:
Islamic education, school curriculum, Islamic character, morals, moral valuesAbstract
This study aims to analyze the integration of Islamic education values in the school curriculum as an effort to form Islamic character in students. By using descriptive qualitative method, this research examines how spiritual, moral, and social aspects in Islam can be applied in various subjects. The results show that the integration of Islamic values in the curriculum has a positive impact on the formation of students' morals, discipline, and responsibility in everyday life.
References
Abdullah, M. (2018). Pendidikan Islam dan Pembentukan Karakter. Jakarta: Pustaka Islam.
Ahmad, R. (2019). Integrasi Nilai Islam dalam Kurikulum Sekolah. Bandung: Al-Bayan Press.
Alwi, Z. (2020). Pendidikan Karakter Berbasis Nilai Islam. Yogyakarta: Cahaya Ilmu.
Anwar, S. (2021). Implementasi Kurikulum Islam di Sekolah. Surabaya: Penerbit Madani.
Burhanuddin, M. (2020). Peran Guru dalam Pendidikan Karakter Islami. Jakarta: Lentera Ilmu.
Fadli, H. (2019). Pendidikan Moral dalam Perspektif Islam. Malang: Pustaka Nurani.
Hamzah, Y. (2021). Strategi Integrasi Nilai Islam dalam Kurikulum Sekolah. Bandung: Insan Cendekia.
Hidayat, A. (2020). Pendidikan Islam di Era Modern. Jakarta: Pustaka Hikmah.
Ismail, R. (2018). Konsep Pendidikan Islam dan Implementasinya. Yogyakarta: Penerbit Amanah.
Malik, A. (2021). Pembentukan Karakter Islami melalui Kurikulum Sekolah. Semarang: Nurul Huda Press.
Munir, M. (2019). Pendidikan Islam dan Pembangunan Moral. Surabaya: Lentera Pendidikan.
Rahman, T. (2020). Pendidikan Karakter dalam Perspektif Islam. Jakarta: Pustaka Ulama.
Ramli, S. (2021). Implementasi Kurikulum Pendidikan Islam. Malang: Madani Press.
Syafii, A. (2019). Kurikulum Islam dan Pembentukan Akhlak. Bandung: Pustaka Darul Ilmi.
Yusuf, H. (2020). Pendidikan Islam Berbasis Nilai Moral. Jakarta: Lentera Hidayah.