Pendekatan Multidisipliner dalam Pendidikan Islam untuk Menghadapi Dinamika Hukum Syariah Modern
DOI:
https://doi.org/10.61132/hidayah.v1i2.707Keywords:
Islamic Education, Modern Sharia Law, Multidisciplinary, Context, InnovationAbstract
The development of modern sharia law requires a multidisciplinary approach to education. This article examines how Islamic education can utilize various disciplines, such as technology, economics, and social sciences, to support a contextual understanding of sharia law. This study also highlights the challenges and opportunities in developing an Islamic education model that is able to face the changing times.
References
Abdullah, M. (2018). Pendidikan Islam Multidisipliner. Jakarta: PT Gramedia.
Al-Attas, S. M. N. (1999). The Concept of Education in Islam. Kuala Lumpur: ISTAC.
Alwi, S., & Hanafi, A. (2020). "Integrasi Teknologi dalam Pendidikan Islam." Jurnal Pendidikan Islam, 12(1), 45-60.
Asadullah, M. N. (2018). "Pendidikan Karakter dalam Islam." Journal of Islamic Education, 10(3), 234-250.
Azra, A. (2003). Paradigma Baru Pendidikan Nasional. Jakarta: Kompas.
Baharuddin, E. (2017). Filsafat Pendidikan Islam. Yogyakarta: UIN Press.
Hasan, M. (2020). "Pendekatan Multidisipliner dalam Hukum Syariah." Islamic Law Review, 9(2), 123-135.
Hidayat, A. (2020). Pendidikan Islam: Teori dan Aplikasi. Malang: UMM Press.
Kamali, M. H. (2008). Principles of Islamic Jurisprudence. Cambridge: Islamic Texts Society.
Kurniawan, R. (2021). "Pendidikan Islam di Era Digital." Jurnal Tarbiyah, 15(1), 89-101.
Nasution, H. (2010). Pembaharuan dalam Islam. Jakarta: Bulan Bintang.
Rahmat, I. (2019). "Model Pembelajaran Berbasis Syariah di Era Modern." Al-Tahrir Journal, 19(2), 321-340.
Rofiq, A. (2015). Pendidikan Akhlak. Bandung: Rosda.
Wahid, Z. (2020). "Peran Teknologi dalam Pendidikan Syariah." Islamic Educational Review, 8(3), 205-220.
Yusuf, M. (2021). Pendidikan Islam Holistik. Jakarta: PT Gramedia.