Refleksitas Iman dan Ilmu Serta Apresiasinya Berdasarkan Studi Al-Qur’an dan Al-Hadits

Authors

  • Hanafi Hanafi Universitas Islam Zainul Hasan Genggong Probolinggo
  • Ainur Rofiq Sofa Universitas Islam Zainul Hasan Genggong Probolinggo

DOI:

https://doi.org/10.61132/moral.v1i4.376

Keywords:

Faith, Knowledge, Tafassuh fil Majlis, Social context, Positive Impact

Abstract

This research investigates the connection between faith and knowledge as outlined in Surah Al-Mujadalah, particularly focusing on the two key conditions for attaining higher ranks in the sight of Allah SWT: tafassuh fil majlis (creating space in gatherings) and bersegera dalam melakukan kebaikan (rushing to do good deeds). These principles emphasize that faith and knowledge should not be mere theoretical concepts but must be reflected in practical actions that benefit society and align with Islamic values. The analysis uses a tafsir approach and social context to elucidate how these conditions serve as indicators of true faith and knowledge. By examining relevant scholarly opinions and historical contexts, this paper explains the significance of these conditions in fostering social harmony and personal development, ultimately leading to spiritual elevation. The application of these principles in daily life results in a positive societal impact and the elevation of one's status in the eyes of Allah SWT. Thus, the study reinforces that faith and knowledge, when paired with humble  

References

Adha, S. N. (2024). Masjid Ramah Perempuan Dalam Al-Qur’ân Perspektif Maqâshid Al-Syar’ah Jasser Auda. Institut PTIQ Jakarta.

Afifullah, H. M., Anis Fitria, S. E., Subita, A., Afrilia, D., Sholihah, M., Siti Ma’rufah, S. H. I., Rohman, A. T. H., Qomaruzzaman, M. I., Dhuha, M. S., Robby, M. F., & others. (2024). Bingkai Pendidikan Islam dalam Perspektif Studi Al-Qur’an dan Hadits Tarbawy. Deepublish.

Ariani, W., & Muchtar, N. E. P. (2024). INTERPRETASI ILMU DAN IMAN PERSPEKTIF PENDIDIKAN ISLAM IBNU SINA. Attaqwa: Jurnal Ilmu Pendidikan Islam, 20(1), 25–36.

Ghozy, A., & Akbar, M. (2024). Pengaruh kontribusi pajak reklame dan pajak restoran terhadap pendapatan asli daerah di Kota Pangkalpinang tahun 2019-2022. Institut Agama Islam Negeri Syaikh Abdurrahman Siddik.

Harifah, N., & Sofa, A. R. (2025). Penguatan Tradisi Keislaman di Ma’had Putri Nurul Hasan MAN 2 Probolinggo: Implementasi Pengajian Kitab, Amalan Harian, dan Ritual Kolektif dalam Pembentukan Karakter Santri. Akhlak: Jurnal Pendidikan Agama Islam Dan Filsafat, 2(1), 218–239.

Hasanah, U., & others. (2024). Konsep Zikir dalam Al-Quran dan Implementasinya di Majelis Zikir Zawiyah Nurun Nabi. Universitas Islam Negeri Ar-Raniry.

Hasanah, U., & Sofa, A. R. (2025). Strategi, Implementasi, dan Peran Pengasuh dalam Pengembangan Pendidikan Agama di Pondok Pesantren Zainul Hasan Genggong Probolinggo. Jurnal Manajemen Dan Pendidikan Agama Islam, 3(1), 152–172.

Hermawan, R., & Surbiantoro, E. (2024). Implikasi Pendidikan dari QS Ali-Imran 133-135 tentang Ciri-Ciri Orang Yang Bertaqwa. Jurnal Riset Pendidikan Agama Islam, 43–48.

Khoiriyah, S. A., Musthofa, Q., & Ikhsanuddin, M. (2024). ANALISIS WACANA KRITIS ATAS DAKWAH GUS BAHA’TENTANG AGAMA NABI IBRAHIM DI QS. AL-BAQARAH [2]: 130-141 PADA KANAL YOUTUBE NGAJI GUS BAHA’JOGJA. Bayan Lin-Naas: Jurnal Dakwah Islam, 8(2), 1–20.

Maryam, M. (2024). METODE PENANAMAN IMAN KEPADA ALLAH PADA ANAK USIA DINI (0-4 TAHUN) DALAM PRESPEKTIF ISLAM. Aisyah Journal of Intellectual Research in Islamic Studies, 2(1), 9–18.

Mohammed, S. (2024). أحكام ابن المنذر النيسابوري النقدية (جهالة النساء نموذجا). The Journal of Academic Social Science, 119(119), 388–401.

Nurachman, A., Ikhsanuddin, M., Kurniyadi, M. D., Hasan, I., & Baidan, N. (2024). Aqidah Tauhid sebagai Dasar Pendidikan Anak dalam Perspektif Al Qur’an. TSAQOFAH, 4(1), 730–741.

Ramadani, S., & Sofa, A. R. (2025). Kejujuran dalam Perspektif Pendidikan Islam: Nilai Fundamental, Strategi Implementasi, dan Dampaknya terhadap Pembentukan Karakter Santri di Pesantren. Jurnal Manajemen Dan Pendidikan Agama Islam, 3(1), 193–210.

Sholeha, S., & Sofa, A. R. (2025). Konsep Etika Keutamaan dalam Tasawuf Abdul Qadir Al-Jailani dan Pengaruhnya terhadap Terbentuknya Akhlak Manusia. Jurnal Manajemen Dan Pendidikan Agama Islam, 3(1), 176–186.

Sofa, A. R., Mundir, H., & Ubaidillah, H. (2024). Learning Islamic Religious Education Based on Spiritual and Emotional Intelligence to Build the Morals of Zainul Hasan Genggong Islamic University Students. International Journal of Educational Narratives, 2(1), 42–47.

Syahran, N. Z. (2024). Konsep Pendidikan Karakter di MTS Yapi Pakem Sleman dalam Perspektif KH Hasyim Asy’ari. Universitas Islam Indonesia.

WANDIRAH, P. A. Y. U., & others. (2024). PERAN GURU DALAM MENINGKATKAN KEMAMPUAN MENGHAFAL AL-QUR’AN DENGAN METODE WAFA PADA SANTRI DI RUMAH TAHFIDZ UMAR BIN KHATTAB BATAM. INSTITUT AGAMA ISLAM PEMALANG (INSIP) JAWA TENGAH.

Wijaya, C. (2024). Moderasi Beragama: Konsep, Strategi dan Implikasinya dalam Pendidikan Agama Islam. umsu press.

Downloads

Published

2024-12-11

How to Cite

Hanafi Hanafi, & Ainur Rofiq Sofa. (2024). Refleksitas Iman dan Ilmu Serta Apresiasinya Berdasarkan Studi Al-Qur’an dan Al-Hadits. Moral : Jurnal Kajian Pendidikan Islam, 1(4), 278–294. https://doi.org/10.61132/moral.v1i4.376

Similar Articles

1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.