Pendidikan untuk Kemandirian: Analisis Pemikiran Al-Ghazali dalam Membangun Karakter Siswa

Authors

  • Igo Fadhli Sa’bani Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau
  • Urai Setiawarni Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau
  • Siti Fatimah Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau
  • Herlini Puspika Sari Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau

DOI:

https://doi.org/10.61132/reflection.v1i4.175

Keywords:

Education, Al-Ghazali's Thoughts, Student Character, Islamic Education

Abstract

This research examines Al-Ghazali's thoughts in shaping the character of student independence through an educational approach. As one of the important figures in the world of Islamic education, besides concentrating on academics, Al-Ghazali proposed an educational approach that emphasizes the development of strong character. Finding out how Al-Ghazali's education helps students become independent is the driving force for this research as well as its application to the current educational context. The research method is a literature review by analyzing Al-Ghazali's relevant works, such as Ihya Ulumuddin and Mizan al-'Amal. The findings show that there are four main components of education as proposed by Al-Ghazali: moral development, inculcation of religious values, learning life skills, and individual independence. These findings are relevant to the challenges of modern education, especially in the effort to form independent and moral students. Educators can look to the results of this study as a resource in designing a curriculum that facilitates students' self-reliance in a holistic manner.

References

Abi Iman Tohidi, (2017). Konsep Pendidikan Karakter Menurut Al-Ghazali dalam Kitab Ayyuha Al-Walad, Vol. 2, No. 1, Agustus.

Abidin, Z., Metodologi Pendidikan Islam menurut Al-Ghazali, Jakarta: Kencana, 2017

Adi Fadli, Konsep Pendidikan Imam Al-Ghazali Dan Relevansinya Dalam Sistem Pendidikan Di Indonesia, Volume X, Nomor 2, Juli – Desember 2017

Alfi Azzahra. Arba’iyah Yusuf. DKK. (2023). Pendidikan Holistik Berbasis Islam: Implementasi dalam Membentuk Karakter Siswa Di Era 4.0. Jurnal Penelitian Pendidikan Indonesia. Volume 1. Nomor 1

Al-Ghazali.A.H. (2000), Ilya’ Ulumuddin. Beirut: Dar Al-Kutub Al-Ilmiyyah

Andi. E. H, Rahmawati. R. DKK. (2023). Pembelajaran Holistik dalam Perspektif Al-Qur’andan Hadis. Jurnal Semiotika: Kajian ilmu Al-Qur’an dan Tafsir. Volume 3. Nomor 2

Devi Syukri Azhari & Mustapa, Konsep Pendidikan Islam Menurut Imam Al-Ghazali, Volume 4 Nomor 2, Desember 2021

Elisa Anggraeni. (2024), Peran keselarasan Ilmu dan Amal dalam Terwujudnya karakter Pancasila. Jurnal Holistik Kehidupan. Volume 4, No. 2

Hamdani, A., “Al-Ghazali’s Concept of Education,” dalam Journal of Islamic Studies, vol. 9, no. 2, 2020

Husein Ali Badri, Landasan Teori Pendidikan Karakter, Vol 8 No. 1, November 2023

Indriani. K. Wina. S. & Herlini. P.S, Pemikiran Al-Ghazali Tentang Pendidikan Islam dan pembentukan Karakter: Relevansinya untuk Masyarakat, Vol. 18, No. 2, 2023

Kartini, D., Teknologi dan Pengaruhnya terhadap Kemandirian Anak, Jakarta: Prenadamedia, 2020,.

Mahmud, Pemikiran Pendidikan Islam, (Bandung: CV Pustaka Setia, 2011)

Messy, Darul. I & Firani. P. (2023). Implementasi Strategi Pembelajaran Holistik. Jurnal El-Rusyd. Vol. 8. No. 1

Milya Sari. Asmendri Asmendri, Penelitian Kepustakaan (Library Research) dalam Penelitian Pendidikan IPA, Vol. 6, No. 1, 2020

Mudzakkir, M.N. (2019). Pemnikiran Pendidikan Islam: Kontribusi Pemikiran Al-Ghazali Terhadap Pembentukan Karakter. Yogyakarta:Deepublish

Muh Khusnul. K.U, A. Octamaya Tenri. A. (2022). Pengaruh pendekatan Pembelajaran Holistik dalam Meningkatkan Minat Belajar Siswa pada Mata Pelajaran IPS di SMA Kabupaten Sinjai. Jurnal Of Sociology Education Review. Vol. 2. No. 2

Muhammad. E. F & Fathi. H, Transformasi Pemikiran Al-Ghazali dari Kecenderungan Rasional ke Sufistik (Telaah Kritis Epistemologi Sejarah Pemikiran), Volumme 18, Nomor 2, Tahun 2020

Nasution, H. (2019). Filsafat Pendidikan Islam Membangun Karakter Berbasis Pemikiran Ulama Klasik. Jakarta: Kencana

Riyadi, M. “Pengaruh Pola Asuh terhadap Kemandirian Anak,” dalam Jurnal Pendidikan Karakter, vol. 10, no. 3, 2022

Santoso, B., “Peran Keteladanan Orang Dewasa dalam Pendidikan Kemandirian,” Jurnal Pendidikan Islam, vol. 7, no. 1, 2020

Setiawan, Y. (2019). Pendidikan Karakter untuk siswa dalam Perspektif Islam. Jakarta: Rajawali Press

Subakri. (2020). Peran Guru dalam pandangan Al-Ghazali. Jurnal Pendidikan Guru. Vol. 1. No. 2

Suryadi, A, Pendidikan Keterampilan Hidup di Sekolah, Bandung: Alfabeta, 2019

Zinatul. W. & Muhammad. S. (2023). Konsep Guru Ideal perspektif Al-Ghazali dalam Kitab Hiya’ Ulumuddin. Jurnal Islaamic Studies. Volume 4. Nomor 2

Downloads

Published

2024-11-05

How to Cite

Igo Fadhli Sa’bani, Urai Setiawarni, Siti Fatimah, & Herlini Puspika Sari. (2024). Pendidikan untuk Kemandirian: Analisis Pemikiran Al-Ghazali dalam Membangun Karakter Siswa. Reflection : Islamic Education Journal, 1(4), 113–129. https://doi.org/10.61132/reflection.v1i4.175

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.