Konsep Pendidikan Dalam Perspektif Filsafat Islam Menurut Pemikiran Al-Farabi dan Relevansinya di Era Moderen

Authors

  • M. Rafi Alfazri Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau
  • Intan Probowati Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau
  • Herlini Puspika Sari Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau

DOI:

https://doi.org/10.61132/reflection.v1i4.186

Keywords:

Islamic education, Al-Farabi, Morality, Character, Globalization

Abstract

This study aims to explore the relevance of Al-Farabi's thought in the context of modern education, with an emphasis on the integration of moral and spiritual values in the curriculum. The method used in this research is descriptive qualitative analysis with a library research approach. The results show that Al-Farabi's educational thought is still very relevant in creating individuals who are noble and active in society, especially amid the negative impact of globalization. It is emphasized that education should focus on character development, spirituality, and ethical understanding, in line with the goals of Islamic education. This research recommends that educators incorporate moral and spiritual values in the contemporary curriculum to produce intellectual and moral individuals, and face the challenges of an increasingly complex age.

References

Abdul, M., & Mudzakki, J. (2010). Ilmu Pendidikan Islam.

Afria Nursa, R., & Suyadi, S. (2020). Konsep akal bertingkat al-Farabi dalam teori neurosains dan relevansinya dengan pendidikan Islam. Tawazun: Jurnal Pendidikan Islam, 13(1), 1. https://doi.org/10.32832/tawazun.v13i1.2757

Ahmad, G. (2020). Pemikiran pendidikan Islam menurut al-Farabi. JIEBAR: Journal of Islamic Education: Basic and Applied Research, 1(1), 48–64. https://doi.org/10.33853/jiebar.v1i1.60

Ardiansyah Andri. (2020). Pemikiran filsafat al-Farabi dan Ibnu Sina. Tajdid: Jurnal Pemikiran Keislaman Dan Kemanusiaan, 4(2), 168–183.

Arifuddin, A., & Karim, A. R. (2021). Konsep pendidikan Islam: Ragam metode PAI dalam meraih prestasi. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 10(1), 13–22. https://www.jurnaldidaktika.org/contents/article/view/76

Elen Safitri, Lesma Yoana, Rahmah Yani, & Rika Nanda Hayani. (2022). Pengertian, objek dan ruang lingkup filsafat, filsafat pendidikan dan filsafat pendidikan Islam. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 04(06), 5398–5404. https://journal.universitaspahlawan.ac.id/index.php/jpdk/article/view/9136/6906

Fikri, M. (2017). Konsep pendidikan Islam: Pendekatan metode pengajaran. Jurnal Ilmiah Islam Futura, 11(1), 116. https://doi.org/10.22373/jiif.v11i1.66

Gholib, A. (2009). Isi menjadi tanggung jawab penulis hak cipta dilindungi undang-undang (all right reserved) (Issue 1).

Hakim Maulana, R. Y. A. H. (2023). Konsep kebahagiaan perspektif filsuf Muslim (al-Farabi dan al-Kindi). Gunung Djati Conference Series, 19, 828–839. https://conferences.uinsgd.ac.id/gdcs

Hakim, L. (2021). Pemikiran filosofis al-Farabi tentang pendidikan Islam dan relevansinya dengan pendidikan pesantren. Jurnal Ilmu Pendidikan Islam, 19(2), 198–218. http://ejournal.kopertais4.or.id/pantura/index.php/jipi/article/view/3750

Haryanto, S. (2022). Filsafat al-Farabi dalam praktek pendidikan Islam. Manarul Qur'an: Jurnal Ilmiah Studi Islam, 21(2), 165–183. https://doi.org/10.32699/mq.v21i2.808

Hilmansah, D. H. (2023). Kajian pemikiran pendidikan al-Farabi dalam pendidikan Islam kontemporer. Jazirah: Jurnal Peradaban Dan Kebudayaan, 4(2), 136–161. https://doi.org/10.51190/jazirah.v4i2.121

Ismail. (n.d.). *lsmail, M,Ag Glrl 4^Prr,*il,r^y) s.

Majid, A. (2019). Filsafat al-Farabi dalam praktek pendidikan Islam. Manarul Qur'an: Jurnal Ilmiah Studi Islam, 19(1), 1–13. https://doi.org/10.32699/mq.v19i1.1597

Musfioh, I. A. (2014). Pemikiran pendidikan Islam perspektif al-Ghazali. SYAMIL: Jurnal Pendidikan Agama Islam (Journal of Islamic Education), 2(1), 14. https://doi.org/10.21093/sy.v2i1.493

Patoni, A. H. (2022). Ilmu Pendidikan Islam. Eureka Media Aksara.

Rusman, A. (2020). Penulis: Asrori.

Santosa, S., & Abdillah, K. (2021). Pemikiran Muhammad Athiya al-Abrasyi tentang pendidikan dan relevansinya dengan dunia modern. Jurnal Pendidikan Islam Al-Ilmi, 4(2), 156. https://doi.org/10.32529/al-ilmi.v4i2.982

Waris. (2014). Pengantar filsafat. STAIN Press Ponorogo.

Wiyono, M. (2016). Pemikiran filsafat al-Farabi. Substantia: Jurnal Ilmu-Ilmu Ushuluddin, 18(1), 71.

Downloads

Published

2024-11-07

How to Cite

M. Rafi Alfazri, Intan Probowati, & Herlini Puspika Sari. (2024). Konsep Pendidikan Dalam Perspektif Filsafat Islam Menurut Pemikiran Al-Farabi dan Relevansinya di Era Moderen. Reflection : Islamic Education Journal, 1(4), 140–153. https://doi.org/10.61132/reflection.v1i4.186

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.