Kebijakan pendidikan di SMA Al-Hidayah Medan

Authors

  • Ocha Febriyanti
  • Wahyu imellya pratiwi

DOI:

https://doi.org/10.61132/reflection.v1i3.21

Keywords:

education policy, Medan

Abstract

Education policy is a policy related to the field of education in the process of building an educational vision and mission to achieve educational goals through strategic stages of education implementation. This research aims to describe educational policies regarding the policies for using different programs at Al-Hidayah High School in classes X, XI and XII. However, researchers here focus more on discussing independent learning programs. Class curriculum This research uses qualitative methods, descriptive research type. Data was collected through observation, interviews and note-taking techniques with a focus on data related to the use of the independent program and Al-Hidayah High School as a driving school. The research results show that when a school is selected as a driving school, the school will implement an independent learning program. As a driving school, all learning activity policies utilize P5 (Increasing the Profile of Pancasila Students) which uses a student-based learning approach. Thus, all regulations related to the independent program implemented at Al-Hidayah High School are in accordance with the school culture and the current personality conditions of students.

References

Armadani, P., Kartika Sari, P., Abdullah, F. A., & Setiawan, M. (2023). Analysis of the Implementation of Merdeka Belajar Curriculum in Students of SMA Negeri 1 Junjung Sirih. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, Januari, 2023(1), 341–347. https://doi.org/10.5281/zenodo.7527654.

Farkhan, A., Rahmah, A., Alwatasi, U., & Setiawan, F. (2022). Konsep Dasar Kebijakan Pendidikan. Al Qalam: Jurnal Ilmiah Keagamaan Dan Kemasyarakatan, 16(5), 1921. https://doi.org/10.35931/aq.v16i5.1354

Faiz, A., & Faridah, F. (2022). Program Guru Penggerak Sebagai Sumber Belajar. Konstruktivisme : Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 14(1), 82–88. https://doi.org/10.35457/konstruk.v14i1.1876

Fuad Ihsan. (2010). Dasar Dasar Kependidikan. Jakarta: Rineka Cipta.

Hamidah, D. (2020). Kebijakan Pendidikan Dalam Kebijakan Publik. Jurnal Serunai Administrasi Pendidikan, 9(1), 34–44.

Hartono, Y. (2016). Pendidikan Dan Kebijakan Politik (Kajian Reformasi Pendidikan Di Indonesia Masa Orde Lama Hingga Reformasi). Agastya: Jurnal Sejarah Dan Pembelajarannya, 6(01), 35-45.

Hastuti, T. P., & Soehartono, S. (2018). Kebijakan Pendidikan Di Tinjau Dari Segi Hukum Kebijakan Publik. Jurnal Jurisprudence, 8(1), 34–41. https://doi.org/10.23917/jurisprudence.v8i1.6293

Irwan, I., Ichsan, F. N., Gistituati, N., & Marsidin, S. (2021). Analisis Kebijakan Pendidikan Terkait Implementasi Pembelajaran Pada Masa Darurat Covid 19. Jurnal Manajemen Pendidikan, 9(2), 89–95. https://doi.org/10.33751/jmp.v9i2.4238

Indriyani, I., & Jannah, R. (2023). Persiapan Implementasi Kurikulum Merdeka. Prospek, 2(2), 98–103. https://ojs.mahadewa.ac.id/index.php/prospek/article/view/2624

Khofifah, B., & Syaifudin, M. (2023). Analisis Kebijakan Pemerintah Mengenai Sekolah Penggerak. JIP (Jurnal Inovasi Penelitian), 3(8), 7405–7410.

Patabang, A., & Murniarti, E. (2021). Analisis Kompetensi Pedagogik Guru pada Pembelajaran Daring dimasa Pandemi Covid-19. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(4), 1418–1427. https://doi.org/10.31004/edukatif.v3i4.584

Risnawan, W. (2017). Peran dan Fungsi Infrastruktur Politik dalam Pembentukan Kebijakan Publik. Dinamika: Jurnal Ilmiah Ilmu Administrasi Negara, 4(3), 511-518

Suyahman, S.(2016). Analisis Kebijakan Pendidikan Gratis Di Sekolah Menengah Atas Dalam Kaitannya Dengan Kualitas Pendidikan Menengah Atas. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan, 6(2), 1047-1054.

Sibagariang, D., Sihotang, H., Murniarti, E., & Indonesia, U. K. (2021). PERAN GURU PENGGERAK DALAM PENDIDIKAN. 14(2), 88–99.

Tawa, A. B. (2019). Kebijakan Pendidikan Nasional Dan Implementasinya Pada Sekola Dasar. SAPA - Jurnal Kateketik Dan Pastoral, 4(2), 107–117. https://doi.org/10.53544/sapa.v4i2.82

Ulfah, U. (2018). Peran Trait Mindfulness Terhadap Regulasi Emosi Pada Remaja Panti Asuhan Serta Tinjauan Dalam Islam. 4, 9.

Yamin, M., & Syahrir, S. (2020). Pembangunan Pendidikan Merdeka Belajar (Telaah Metode Pembelajaran). Jurnal Ilmiah Mandala Education, 6(1), 126–136. https://doi.org/10.58258/jime.v6i1.1121

Yuliah, E. (2020). Implementasi Kebijakan Pendidikan. Jurnal At-Tadbir: Media Hukum dan Pendidikan, 30(2), 16-40.

Zamjani, dkk. (2020). Naskah Akademik Program Sekolah Penggerak. Diakses pada 9 November 2023, dari https://penggerak-simpkb.s3.apsoutheast1.amazonaws.com/portalprogramsekolahpenggerak/wpcontent/uploads/2021/02/10114931/Naskah-Akademik-SP.pdf

Published

2024-06-28

How to Cite

Ocha Febriyanti, & Wahyu imellya pratiwi. (2024). Kebijakan pendidikan di SMA Al-Hidayah Medan. Reflection : Islamic Education Journal, 1(3), 08–19. https://doi.org/10.61132/reflection.v1i3.21