Menganalisis hubungan dan implikasi nilai-nilai karakteristik dalam kompetensi inti

Authors

  • Warih Zunu Pamungkas
  • Yuliana Dwi Hapsari

DOI:

https://doi.org/10.61132/reflection.v1i3.29

Keywords:

relationships, implications, values, core competition

Abstract

The aim of this research is to analyze the relationship and influence of character values ​​on Main Competencies (KI), Main Competencies (KD), Learning Outcomes (CP), Competency Achievement Indicators (GPA) and Learning Objectives in the Islamic context. Religious education . The literature research method with the topic "Analysis of the relationship and influence of character values ​​on core competencies" includes data collection through library research, a qualitative approach, data analysis and method validation by referring to a pre-existing framework. . study. This research reveals that: 1) CD is a student's learning outcome, KI is the most important skill in social life, KP is what is expected of students, and competency indicators are an assessment of CD, all of which are important for achieving learning. targets, 2) core competencies. and competency foundation as a foundation and teachers who understand well KI, CD and indicators of effective learning planning and in accordance with learning objectives, CD, AP, GPA and learning objectives that focus on positive values ​​such as honesty, discipline, cooperation, responsibility , appreciate diversity, creativity, discipline, appreciate and desire to create individuals who are ethical and competent in facing life's challenges, 4) Exemplary good and correct CD, KI, CP, GPA. The aim of this research is that understanding and applying character values ​​to core competencies can help form more competent and ethical individuals in society.

References

Ahmadi, F. (2022). Merdeka Belajar Vs Literasi Digital. Cahya Ghani Recovery.

Aji, B. S. (2016). Peningkatan Hasil Belajar Ips Kompetensi Dasar Mengenal Makna Peninggalan-Peninggalan Sejarah Yang Berskala Nasional Dari Hindubudha Dan Islam Di Indonesia Menggunakan Model Kooperatif Tipe Make A Match Di Kelas V Mi Muhammadiyah Lamuk Kecamatan Kejobong Kabupaten Purbalingga Tahun Pelajaran 2015/2016. Dissertasi, IAIN Purwokerto.

Ansyar, M. (2017). Kurikulum: Hakikat, Fondasi, Desain dan Pengembangan. Prenada Media.

Halimah, S. (2014). Implementasi Kurikulum 2013 Dalam Pembelajaran Matematika. Jurnal Pendidikan, 1(1), 1-28.

Hartini, S. (2013). Pengembangan Indikator dalam Upaya Mencapai Kompetensi Dasar Bahasa Indonesia di Sekolah Menengah Atas Kabupaten Karanganyar Jawa Tengah.

Hernawan, A. H., Permasih, H., & Dewi, L. (2012). Pengembangan bahan ajar. Direktorat UPI, Bandung, 4(11), 1-13.

Hotimah, H. (2020). Penerapan Metode Pembelajaran Problem Based Learning Dalam Meningkatkan Kemampuan Bercerita Pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Edukasi, 7(2), 5-11.

Ibda, H. (2017). Media Pembelajaran berbasis Wayang: Konsep dan Aplikasi. CV. Pilar Nusantara.

Ilham, D. (2019). Menggagas pendidikan nilai dalam sistem pendidikan nasional. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 8(3), 109-122.

Indonesia, K. K. N. (2015). Paradigma Capaian Pembelajaran. Direktorat Jendral Pembelajaran dan Kemahasiswaan Kementrian Riset, Teknologi, dan Pendidikan Tinggi Republik Indonesia.

Ismail, M. J. (2021). Pendidikan Karakter Peduli Lingkungan dan Menjaga Kebersihan di Sekolah. Guru Tua: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 4(1), 59-68.

Julaeha, S. (2019). Problematika kurikulum dan pembelajaran pendidikan karakter. Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 7(2), 157.

Kurniawan, W. A. (2018). Budaya tertib siswa di sekolah. CV Jejak (Jejak Publisher).

Lestari, E. T. (2020). Cara praktis meningkatkan motivasi siswa sekolah dasar. Deepublish.

Magdalena, I., Elyipuspita, M., & Irmawati, N. (2023). Analisis Proses Pembuatan Tujuan Pembelajaran Berdasarkan Capaian Pembelajaran pada Siswa Kelas IV SDN Pondok Jengkol. MASALIQ, 3(3), 362-369.

Mauliandri, R., Maimunah, M., & Roza, Y. (2021). Kesesuaian alat evaluasi dengan indikator pencapaian kompetensi dan kompetensi dasar pada RPP matematika. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 5(1), 803-811.

Mustadi, A., et al. (2021). Bahasa dan Sastra Indonesia SD berorientasi kurikulum merdeka. UNY Press.

Noval, A., & Nuryani, L. K. (2020). Manajemen pembelajaran berbasis blended learning pada masa pandemi covid-19 (studi kasus di mas ypp jamanis parigi dan man 1 pangandaran). Jurnal Isema: Manajemen Pendidikan Islam, 5(2), 201-220.

Nur, S., Halidjah, S., & Tampubolon, B. (2014). Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Dalam Pembelajaran Pkn Dengan Model Cooperative Learning Tipe Two Staytwo Stray. Dissertasi, Tanjungpura University.

Rachman, M. (2015). 5 Pendekatan Penelitian. Magnum Pustaka.

Triwiyanto, T. (2022). Manajemen kurikulum dan pembelajaran. Bumi Aksara.

Wijaya, H. (2020). Analisis data kualitatif teori konsep dalam penelitian pendidikan. Sekolah Tinggi Theologia Jaffray.

Wijianto, W. (2019). Relevansi Sumber Belajar Ketahanan Nasional Mata Pelajaran Pendidikan Pancasila Dan Kewarganegaraan Dengan Indikator Pencapaian Kompetensi Siswa (Studi Di Sma Negeri 1 Surakarta, Jawa Tengah). Jurnal Ketahanan Nasional, 25(3), 393-408.

Zainiyati, H. S., Rudy al Hana, M. A., & Sari, C. P. (2020). Pendidikan Profetik: Aktualisasi & Internalisasi dalam Pembentukan Karakter. Goresan Pena.

Zakariah, M. A., Afriani, V., & Zakariah, K. M. (2020). Metodologi Penelitian Kualitatif, Kuantitatif, Action Research, Research And Development (R N D). Yayasan Pondok Pesantren Al Mawaddah Warrahmah Kolaka.

Published

2024-06-29

How to Cite

Warih Zunu Pamungkas, & Yuliana Dwi Hapsari. (2024). Menganalisis hubungan dan implikasi nilai-nilai karakteristik dalam kompetensi inti. Reflection : Islamic Education Journal, 1(3), 33–43. https://doi.org/10.61132/reflection.v1i3.29

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.