Peran Pendidikan Islam Dalam Mengatasi Krisis Moral Generasi Z Di Era Globalisasi Digital

Authors

  • Cantri Maesak Universitas Islam Negeri Sunan Gunung Djati Bandung
  • Opik Taupik Kurahman Universitas Islam Negeri Sunan Gunung Djati Bandung
  • Dadan Rusmana Universitas Islam Negeri Sunan Gunung Djati Bandung

DOI:

https://doi.org/10.61132/reflection.v2i1.344

Keywords:

education, Islamic education, moral crisis

Abstract

The moral crisis experienced by Generation Z in the digital era is a major challenge triggered by globalization and rapid technological developments. This generation is often influenced by digital culture which can shift important moral values. Education, especially Islamic education, plays a key role in overcoming this problem by instilling moral values, digital ethics and social responsibility. Islamic education can help shape the character of the younger generation by equipping them with strong morality, critical thinking, and the ability to navigate the digital world wisely. Therefore, it is important to integrate moral and spiritual education so that generation Z can face it with integrity and wisdom. Islamic education that prioritizes faith and ethical values ​​has the potential to be the main solution in facing this moral crisis

References

Alamin, N. S., Sari, I. L., Hidayahsyah, N., & Gontor, U. D. (2023). Implementasi nilai-nilai religiusitas dalam pendidikan. Jurnal Pendidikan Dasar, 6(1), 139–148.

Anjelita, K., Persada, Y. I., Pendidikan, F. I., Malang, U. N., & Karakter, P. (2024). Implementasi pendidikan karakter dalam pendidikan dasar. ABUYA: Jurnal Pendidikan Dasar, 2(November).

Hadi, I., Purwanto, H., Miftahurrahmi, A., Marsyanda, F., & Rahma, G. (2019). Krisis moral dan etika pada generasi muda Indonesia. Angewandte Chemie International Edition, 6(11), 951–952.

Harahap, M. N. (2024). Penyesuaian pola pendidikan agama dan dampak globalisasi dalam menghadapi tantangan pendidikan di era digital. MANHAJ: Jurnal Ilmu Pengetahuan, Sosial Budaya dan Kemasyarakatan, 3(1), 188–195. https://jurnal.staiuisu.ac.id/index.php/manhaj/article/view/42

Hasan, S. (2024). Integrasi pendidikan karakter dalam manajemen pendidikan Islam untuk menghadapi krisis moral generasi Z. Jurnal Pendidikan Islam, 4, 4949–4958.

Mahmud, A. (2024). Krisis identitas di kalangan generasi Z dalam perspektif patologi sosial pada era media sosial. Jurnal Ushuluddin, 26(2), 279–311.

Megarani, R. O., Monika, T., Putra, S. D., & Ariq, M. A. (2024). Membangun generasi digital: Peran penting pendidikan kewarganegaraan dalam menghadapi tantangan abad ke-21. Jurnal Hukum dan Kewarganegaraan, 4(6), 1–7.

Mulyadi, Alhadjrath, E. R., Hutami, P. W., & P, M. A. (2023). Peran pendidikan agama Islam dalam membangun karakter mahasiswa di STEBI Tanggamus. Jurnal Pembelajaran dan Pendidikan, 7, 30380–30384. https://indopediajurnal.my.id/index.php/jurnal/article/view/187

Nugraha, Y., Sofyan, F. S., & Repelita, T. (2024). Pembentukan karakter generasi Z melalui lembaga pusat karakter sebagai implementasi profil pelajar Pancasila. Jurnal Moral Kemasyarakatan, 9(1), 73–81. https://doi.org/10.21067/jmk.v9i1.10231

Parhan, M., Elvina, S. P., Rachmawati, D. S., & Rachmadiani, A. (2022). Tantangan mendidik generasi Muslim milenial di era revolusi industri 4.0 untuk menciptakan lingkungan pendidikan Islam modern. Belajea: Jurnal Pendidikan Islam, 7(2), 171. https://doi.org/10.29240/belajea.v7i2.4294

Raya, I. P., & Raya, I. P. (2021). Identifikasi pendidikan moral generasi Z di masa pandemi. Jurnal Pendidikan, 1, 115–130.

Salsabila, S. S., Rohmadani, A. I., Mahmudah, S. R., Fauziyah, N., & Sholihatien, R. A. N. (2022). Tantangan pendidikan multikultural di Indonesia di zaman serba digital. Anwarul, 2(1), 99–110. https://doi.org/10.58578/anwarul.v2i1.309

Siahaan, A. (2016). Strategi pendidikan Islam dalam meningkatkan kualitas sumber daya manusia Indonesia. Al-Mufida, 1(1), 1–20.

Sudarto. (2020). Dasar-dasar pendidikan Islam. Jurnal Penelitian Pendidikan dan Keagamaan Islam, 6(1), 56–66.

Zain, A., & Mustain, Z. (2024). Penguatan nilai-nilai spiritual dan moralitas di era digital melalui pendidikan agama Islam. JEMARI: Jurnal Edukasi Madrasah Ibtidaiyah, 6(2), 94–103.

Downloads

Published

2024-12-09

How to Cite

Cantri Maesak, Opik Taupik Kurahman, & Dadan Rusmana. (2024). Peran Pendidikan Islam Dalam Mengatasi Krisis Moral Generasi Z Di Era Globalisasi Digital. Reflection : Islamic Education Journal, 2(1), 01–09. https://doi.org/10.61132/reflection.v2i1.344

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 

You may also start an advanced similarity search for this article.