Implementasi Nilai-Nilai Al-Qur'an Dan Hadits Dalam Kehidupan Sehari-Hari Di SMK Negeri 1 Probolinggo

Studi Tentang Pengembangan Karakter Islami Siswa

Authors

  • Mohammad Nurhamsalim Universitas Islam Zainul Hasan Genggong Probolinggo
  • Ainur Rofiq Sofa Universitas Islam Zainul Hasan Genggong Probolinggo

DOI:

https://doi.org/10.61132/reflection.v2i1.412

Keywords:

Implementation of Al-Qur'an and Hadith values, development of Islamic character in students, SMKN 1 Probolinggo, Islamic education, character building, values education

Abstract

This study aims to identify and analyze the implementation of Al-Qur'an and Hadith messages in daily life at SMKN 1 Probolinggo. Through a qualitative approach with a case study method, this research explores how Islamic values are applied in school routines, including by students, teachers, and educational staff. Data was collected through interviews, observations, and documentation. The results of the study show that the Al-Qur'an and Hadith messages serve as the foundation for shaping students' character, particularly in terms of discipline, hard work, and honesty. Routines such as congregational prayer, weekly religious studies, and the application of noble character values are concrete evidence of the integration of Islamic teachings into the school's education system. This study provides practical and theoretical contributions to the development of an Islamic values-based education model.

References

Al-Ghazali, I. (2008). Ringkasan ihya’ulumuddin. Akbar Media.

Arfa, A. M., & Lasaiba, D. (2024). Penguatan Karakter dalam Manajemen Kelas: Strategi Efektif untuk Meningkatkan Kualitas Pendidikan dan Perkembangan Holistik Siswa. Lani: Jurnal Kajian Ilmu Sejarah Dan Budaya, 5(1), 71–80.

Arifin, M. Z., & Sofa, A. R. (2025). Pengaruh Shalat Lima Waktu terhadap Disiplin dan Kualitas Hidup. Lencana: Jurnal Inovasi Ilmu Pendidikan, 3(1), 70–78.

Assyakurrohim, D., Ikhram, D., Sirodj, R. A., & Afgani, M. W. (2023). Metode studi kasus dalam penelitian kualitatif. Jurnal Pendidikan Sains Dan Komputer, 3(01), 1–9.

Berkowitz, M. W., & Bier, M. C. (2024). PRIMED for Character Education. The Routledge International Handbook of Multidisciplinary Perspectives on Character Development, Volume I: Conceptualizing and Defining Character, 104.

Harifah, N., & Sofa, A. R. (2025). Penguatan Tradisi Keislaman di Ma’had Putri Nurul Hasan MAN 2 Probolinggo: Implementasi Pengajian Kitab, Amalan Harian, dan Ritual Kolektif dalam Pembentukan Karakter Santri. Akhlak: Jurnal Pendidikan Agama Islam Dan Filsafat, 2(1), 218–239.

Hasanah, U., & Sofa, A. R. (2025). Strategi, Implementasi, dan Peran Pengasuh dalam Pengembangan Pendidikan Agama di Pondok Pesantren Zainul Hasan Genggong Probolinggo. Jurnal Manajemen Dan Pendidikan Agama Islam, 3(1), 152–172.

Hildawati, H., Suhirman, L., Prisuna, B. F., Husnita, L., Mardikawati, B., Isnaini, S., Wakhyudin, W., Setiawan, H., Hadiyat, Y., Sroyer, A. M., & others. (2024). Buku Ajar Metodologi Penelitian Kuantitatif & Aplikasi Pengolahan Analisa Data Statistik. PT. Sonpedia Publishing Indonesia.

Jogiyanto Hartono, M., & others. (2018). Metoda pengumpulan dan teknik analisis data. Penerbit Andi.

Maisaroh, A. A., & Untari, S. (2024). Transformasi Pendidikan Karakter Melalui Kebijakan Pemerintah Di Indonesia Menuju Generasi Emas 2045. Jurnal Kebijakan Pemerintahan, 18–30.

Ramadani, S., & Sofa, A. R. (2025). Kejujuran dalam Perspektif Pendidikan Islam: Nilai Fundamental, Strategi Implementasi, dan Dampaknya terhadap Pembentukan Karakter Santri di Pesantren. Jurnal Manajemen Dan Pendidikan Agama Islam, 3(1), 193–210.

Sholeha, S., & Sofa, A. R. (2025). Konsep Etika Keutamaan dalam Tasawuf Abdul Qadir Al-Jailani dan Pengaruhnya terhadap Terbentuknya Akhlak Manusia. Jurnal Manajemen Dan Pendidikan Agama Islam, 3(1), 176–186.

Sina, I., & AL-HUSAYN, A. (2007). Ibn Sina. Classical Arabic Philosophy: An Anthology of Sources, 146–237.

Sofa, A. R., Mundir, H., & Ubaidillah, H. (2024). Learning Islamic Religious Education Based on Spiritual and Emotional Intelligence to Build the Morals of Zainul Hasan Genggong Islamic University Students. International Journal of Educational Narratives, 2(1), 42–47.

Wandira, A., Saleh, M., & Fuadi, A. (2023). Konsep Tazkiyat Al-Nafs Al-Ghazali Sebagai Metode Dalam Pendidikan Akhlak. Khazanah : Journal of Islamic Studies, 2(2), 39–52.

Zahra, A. M., & Sofa, A. R. (2024). Upaya Peningkatan Media Wordwall terhadap Motivasi Belajar pada Pelajaran SKI Materi Kisah Teladan Nabi Muhammad SAW Kelas V MI Islamiyyah Kraksaan. Jurnal Nakula: Pusat Ilmu Pendidikan, Bahasa Dan Ilmu Sosial, 2(6), 360–369.

Downloads

Published

2024-12-13

How to Cite

Mohammad Nurhamsalim, & Ainur Rofiq Sofa. (2024). Implementasi Nilai-Nilai Al-Qur’an Dan Hadits Dalam Kehidupan Sehari-Hari Di SMK Negeri 1 Probolinggo : Studi Tentang Pengembangan Karakter Islami Siswa. Reflection : Islamic Education Journal, 2(1), 127–143. https://doi.org/10.61132/reflection.v2i1.412

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.