Optimalisasi Kecerdasan Buatan untuk Pendidikan Islam Berkarakter : Model Implementasi dan Dampaknya pada Generasi Muda
DOI:
https://doi.org/10.61132/reflection.v1i3.648Keywords:
Artificial Intelligence, Character-Based Islamic Education, AIAbstract
This study aims to explore the use of artificial intelligence (AI) in Islamic character education, focusing on the implementation of the model and its impact on the younger generation. The background of this study is based on the increasing need to present innovative solutions in education that not only meet academic aspects but also develop students' characters in accordance with Islamic values. The research method used is a qualitative approach with in-depth interview techniques and participatory observation in several Islamic educational institutions. The results of the study indicate that the application of AI in learning increases student engagement and personalizes the learning experience, thereby helping to develop better character. In addition, this study found that despite challenges in presenting content that is in accordance with Islamic principles and infrastructure limitations, the effective application of AI can create a learning environment that supports educational characters that are relevant to the challenges of the 21st century.
References
Amir Husen, Umar Natuna, M. Ridho Hidayat, & Zalisman, W. (2023). Upaya pemerintah dalam meningkatkan kualitas “guru profesional” dalam menghadapi pendidikan di era disrupsi. 12, 241–251.
Arinta Lailatul M., Khoirunisa, A., Rohman, F., Azizah, H. A., Ardianti, D., & Noor, A. M. (2023). Islam in the middle of AI (Artificial Intelligence) struggle: Between opportunities and threats. At-Tuhfah, 12(1), 19–27. https://doi.org/10.32665/attuhfah.v12i1.1599
Asror, F. M., Janah, F., & Nafi’ah, E. C. (2021). Kewajiban dan karakteristik belajar mengajar ala Rasulullah (perspektif hadis). Tawazun: Jurnal Pendidikan Islam, 14(2), 187. https://doi.org/10.32832/tawazun.v14i2.4982
B, I., Thamrin, A. N., & Milani, A. (2024). Implementasi etika penggunaan kecerdasan buatan (AI) dalam sistem pendidikan dan analisis pembelajaran di Indonesia. Digital Transformation Technology, 4(1), 714–723. https://doi.org/10.47709/digitech.v4i1.4512
Bila, S., Nada, K., Novita, N., Hafizah, N., Wismanto, W., & Azzahra, N. (2024). Pengaruh penggunaan media sosial terhadap akhlak siswa madrasah ibtidayah. 2, 266–275.
Dewianti, A. F., Gimri, F. D., & Nandiani, E. M. (2024). Analisis urgensi pendidikan akhlak berkarakter dalam membangun keluarga bahagia. 3, 154–167.
Fadhly, M., Alif, M., Aziz, A., & Sagara, B. W. (2024). Implementasi media pembelajaran sederhana berbasis digital pada mata pelajaran bahasa Arab. 1(3).
Hafizah, N., Artika, W. Y., Ulfani, S. M., Sari, R. K., & W. (2024). Peran pendidikan Islam dalam membentuk karakter religius peserta didik. Repository.Uinsaizu.Ac.Id, 5(2), 29–42. http://repository.uinsaizu.ac.id/3872/2/COVER_BAB%20I_BABV_DAFTAR%20PUSTAKA.pdf
Hudi, I. (2021). Pengaruh pengetahuan moral (moral knowing) terhadap perilaku/perbuatan moral (moral action) pada siswa SMP Kota Pekanbaru berdasarkan pekerjaan orang tua. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(3), 6671–6674. https://www.jptam.org/index.php/jptam/article/view/2029 https://www.jptam.org/index.php/jptam/article/download/2029/1788
Indriyani, S., Dzakirah, N., & Wulan Sari, M. (2023). Korelasi kedudukan dan fungsi sunnah sebagai sumber hukum dengan pembentukan karakter religius peserta didik. 1(2), 123–135.
Manan, A., Islam, U., Sunan, N., & Surabaya, A. (2023). Pendidikan Islam dan perkembangan teknologi: Menggagas harmoni dalam era digital. SCHOLASTICA: Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 5(1).
Manongga, D., Rahardja, U., Sembiring, I., Lutfiani, N., & Yadila, A. B. (2022). Dampak kecerdasan buatan bagi pendidikan. ADI Bisnis Digital Interdisiplin Jurnal, 3(2), 110–124. https://doi.org/10.34306/abdi.v3i2.792
Marronis, R. P., Arifin, I. M., Ananda, E. F., & Sartika, D. G. (2024). Analisis kesempurnaan akhlak Nabi Muhammad Saw ditinjau dari Al-Qur'an. 2(3).
Mualif, A., Fitri, A., Tauhid, Z., & Wismanto, W. (2024). Pengembangan masyarakat Muslim yang harmonis melalui pendidikan berbasis sunnah di era disrupsi. Journal of Education Research, 5(2), 2450–2457. https://doi.org/10.37985/jer.v5i2.1260
Mustafa, P. S., & Suryadi, M. (2022). Landasan teknologis sebagai peningkatan mutu dalam pendidikan dan pembelajaran: Kajian pustaka. Fondatia, 6(3), 767–793. https://doi.org/10.36088/fondatia.v6i3.2130
Raihan, Z., Hasanah, D. P., Kartika, W. Y., & Lidyazanti, W. (2024). Dampak media sosial terhadap akhlak di era globalisasi. 2, 301–315.
Ramadhani, W. A., Aini, N., Tulhusni, Z., & Fakhlef, S. (2024). Dampak perhatian orang tua terhadap perkembangan akhlak anak. 2, 276–289.
Shadiqin, S. I., Fuadi, T. M., & Ikramatoun, S. (2023). AI dan agama: Tantangan dan peluang dalam era digital. Jurnal Ilmu Sosial Dan Ilmu Politik Malikussaleh (JSPM), 4(2), 319. https://doi.org/10.29103/jspm.v4i2.12408
Syukri, A. R., Wismanto, K. A. R. Q. (2023). Manajemen kepala madrasah ibtidaiyah dalam menumbuhkan pendidikan karakter religius pada era digital. Jurnal on Education, 6(1), 13. https://doi.org/10.29210/146300
Wismanto, W., Marni, S., Azhari, M. W., & Sukmawati, E. (2024). Penguatan bahasa cinta dalam proses pendidikan karakter bagi anak usia dini. Mitra Ash-Shibyan: Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 7(01), 1–10.
Wismanto, W., Salim, A., Afdal, A. F., & Deprizon, A. F. (n.d.). Peran manajemen teknologi informasi dan komunikasi dalam dunia pendidikan di era disrupsi. 4(3), 1290–1297.