Pembiasaan Shalat Tepat Waktu untuk Mengembangkan Karakter Disiplin Anak

Authors

  • Mauizah Hanifah Universitas Muhammadiyah Riau
  • Silvi Novtrianti Universitas Muhammadiyah Riau
  • Zahrah Nabila Universitas Muhammadiyah Riau
  • Firman Syaputra Universitas Muhammadiyah Riau
  • Wismanto Wismanto Universitas Muhammadiyah Riau

DOI:

https://doi.org/10.61132/akhlak.v2i1.286

Keywords:

Religion, Management, Discipline, Prayer

Abstract

This research was motivated by the problem of children's lack of religious ability in time management, especially in terms of not wasting time, making good use of time, and providing an example to their children. The aim of this research is to find out whether forming a disciplined character by praying on time has an effect or not. The research methods used in this article are qualitative and quantitative research methods. In this research, we will use several steps to obtain relevant data. First, determining the research location will be carried out in several schools in representative areas. This location selection aims to obtain diverse data and reflect different conditions. The research concludes that the result of this article is to form a disciplined character in children through the habit of praying on time, which is very effective and efficient. And in fact, when children manage their own time, they show signs of discipline. This is proof that praying on time is related to a person's quality.

References

Amir Husin, Asmarika, Mardhiah, & Syukri, W. (2023). Pendampingan bimbingan sholat kepada anak-anak TPQ Mukhlisin di RT 01 RW 22 Kelurahan Sidomulyo Barat Kecamatan Tuah. Journal, 7, 207–212.

Ardiansyah, A. C. (2023). Pengaruh komunikasi efektif dalam era teknologi konteks pendidikan. Journal, 704–720.

Arya, A., Polem, A., Yunus, M., Nugraha, B. S., Angel, A., & Mutiara, W. A. (2024). Analisis pembinaan karakter siswa melalui pembiasaan sholat dhuha di SDN 159 Payung Sekaki. Journal, 742–748.

Ayni, N., Azizah, R. N., & Pribadi, R. A. (2022). Pengaruh kegiatan pembiasaan terhadap pembentukan karakter disiplin. Jurnal Pendidikan dan Kewirausahaan, 10(1), 267–277. https://doi.org/10.47668/pkwu.v10i1.353

Azima, N., Dewi, G. K., Amalia, S., Cornellya, I., & Wismanto, W. (2024). Kemampuan guru dalam pemanfaatan media pembelajaran sederhana sebagai sumber belajar. Journal, 1(2).

Efendi, A., Septiani, C., Syakira, S., & Dalvinova, W. Z. (2024). Kebutuhan pendidikan anak usia dini menurut hadits di masa pandemi virus corona. Journal.

Fitria, S. A. N. (2022). Peran pembelajaran PPKn dalam upaya membentuk karakter disiplin pada peserta didik (Analisis deskriptif kelas XI di SMA Negeri 2 Padalarang). Journal, 12(1), 13–36.

Franciscus Xaverius Wartoyo. (2022). Measuring Merdeka Belajar correlativity with the National Education System Act No. 20 of 2003 and Pancasila. Widya Pranata Hukum: Jurnal Kajian dan Penelitian Hukum, 4(2), 115–126. https://doi.org/10.37631/widyapranata.v4i2.682

Junaidi, A. P., Asmarika, & Wismanto, R. S. (n.d.). Pola komunikasi guru dengan peserta didik. Journal, 4(3), 1162–1168.

Jurnal Wismanto. (n.d.). Dinamika kelembagaan pendidikan Islam. Journal.

Jurnal Wismanto. (n.d.). Pendidikan keimanan dalam Al-Qur’an. Journal.

Kasus, S., Ibnu, M. I., Pekanbaru, A., Almahda, S., Wismanto, W., & Fithri, R. (2024). Penerapan konsep guru profesional dalam penanaman akhlak siswa pada surat Ali Imran ayat 159. Journal, 2(5).

Kumaidi, M., Febriani, E., & Dwiputri, A. S. (2024). Pengaruh pola asuh orang tua terhadap kedisiplinan pelaksanaan sholat pada anak. Jurnal Syntax Admiration, 5(4), 1054–1065. https://doi.org/10.46799/jsa.v5i4.1073

Loheni, R., Trisiana, R., Soraya, M., Natalia, V., & Sariani, R. (2023). Kontribusi guru dalam pembentukan subjek disiplin siswa/i: Narasi deskriptif SMP di Kabupaten Barito Timur. Education: Scientific Journal of Education, 1(1), 10–28.

Mahmud Hadi, A. (2021). Peran guru mata pelajaran fiqih dalam pembinaan ibadah sholat peserta didik di MTs Negeri 1 Bandar Lampung. Journal, 6.

Mardianto, K., Yuliandari, S., Rahmawati, L., & Lestari, I. W. (2024). Implementasi metode pendidikan akhlak anak dalam lingkungan keluarga untuk menciptakan karakter dan membentuk generasi yang berkualitas. Journal, 749–757.

Marsya Alfarin, R. S., Wan Elnayla, A. R., & Wismanto, L. S. (2024). Analisis bentuk akhlak siswa yang mulia kepada guru dalam perspektif hadits. Journal, 2(3).

Maryam, S., Imam, I., Ayyubi, A., Martini, S., Fitriyah, D., Sa’, S., & Masfuroh, A. S. (2024). Peran orang tua pada anak usia dini berdasarkan Al-Qur’an. Banun: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 2(1), 1.

Downloads

Published

2024-12-02

How to Cite

Mauizah Hanifah, Silvi Novtrianti, Zahrah Nabila, Firman Syaputra, & Wismanto Wismanto. (2024). Pembiasaan Shalat Tepat Waktu untuk Mengembangkan Karakter Disiplin Anak. Akhlak : Jurnal Pendidikan Agama Islam Dan Filsafat, 2(1), 122–133. https://doi.org/10.61132/akhlak.v2i1.286

Similar Articles

<< < 1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>