Mesjid Tempat Ibadah yang Menyucikan Jiwa dan Menguatkan Spiritual
DOI:
https://doi.org/10.61132/moral.v1i4.213Keywords:
Mosque, Spiritual, WorshipAbstract
Mosques have a very important role in the lives of Muslims, not only as places of worship but also as centers of spiritual and social development. This research aims to examine the function of mosques as places that purify the soul and strengthen spirituality. Through a qualitative approach using literature study methods, this research explores the role of mosques as centers of worship, character development, and strengthening social solidarity in the Muslim community. The research results show that mosques not only function as places of prayer, but also play a role in religious education, moral development, and social activities that strengthen relationships between believers. With its calm and peaceful atmosphere, the mosque is a place of reflection and contemplation, helping individuals draw closer to Allah and find inner calm amidst busy modern life.
References
Aini, P. R., Nadira, R., Munte, B. R., & Hasibuan, R. F. (n.d.). Masjid, remaja, spiritual. 107–120. Universitas Islam Negeri Sumatera.
Amanda, A., Bayu, B. T., Wismanto, W., Hamida, A., & Devi, A. (2024a). Implementasi akhlak kepada Allah Swt dalam kehidupan sehari-hari mahasiswa, 2(3).
Amanda, A., Bayu, B. T., Wismanto, W., Hamida, A., & Devi, A. (2024b). Implementasi akhlak kepada Allah Swt dalam kehidupan sehari-hari mahasiswa, 2(3).
Anon. (2024). Penerapan bimbingan agama dalam membentuk akhlak karimah santri di Madrasah Raudlatul Ulum Wonorejo Pasuruan.
Anon. (n.d.-a). 1. Kemunduran peranan masjid dalam pandangan maqashid syariah.
Anon. (n.d.-b). 8. Membangun peran Masjid Raya An-Nur sebagai pusat peradaban dan kebudayaan Islam di Kota Pekanbaru.
Asmarika, S., Azhari, M. F., Mardhiah, & Wismanto. (2022). Peran ganda guru kelas dalam meningkatkan hasil belajar siswa di SDIT Al-HASAN kec. Tapung Kab. Kampar, 11, 301–308.
Ayu, M. R. (2024). Efektivitas kegiatan ekstrakurikuler pramuka terhadap internalisasi nilai-nilai pendidikan karakter religius, moral, dan kinerja siswa MAN 1 Kota Bekasi.
Bila, S., Nada, K., Novita, N., Hafizah, N., Wismanto, W., & Azzahra, N. (2024). Pengaruh penggunaan media sosial terhadap akhlak siswa Madrasah Ibtidayah, (2), 266–275.
Defrinal, M., Harahap, S., & Dahwir. (2024). Penerapan metode dakwah pada kajian subuh dalam meningkatkan jamaah subuh di Masjid Agung Pasaman Islamic Centre. Jurnal Penelitian Ilmu Pendidikan Indonesia, 3(1), 85–93. https://doi.org/10.31004/jpion.v3i1.224.
Dewianti, A. F., Gimri, F. D., & Nandiani, E. M. (2024). Analisis urgensi pendidikan akhlak berkarakter dalam membangun keluarga bahagia, (3), 154–167.
Dinda Setyani, & Masyithoh, S. (2024). Kepatuhan beragama dan interaksi sosial dalam masyarakat Islam. Jurnal IHSAN: Jurnal Pendidikan Islam, 2(2), 60–69. https://doi.org/10.61104/ihsan.v2i2.159.
Falah, M. F., Zainuddin, A., Mashuri, M. M., Ainul, M., Universitas Yudharta Pasuruan, Jawa Timur, Munir, T., & Zuhaili, W. (2024). Prefix DOI: 10.8734/Tashdiq.V1i2.365, 6(2).
Farid, A. S. (2024). Spiritual jamaah dalam mendengarkan khutbah shalat Jumat di masjid dan online. Informasi Artikel, 7, 7–16.
Fitri, A., Nursikin, M., & Amin, W. K. (2023). Peran ganda guru pendidikan agama Islam dalam membimbing siswa bermasalah di SD Islam Al-Rasyid Pekanbaru. Journal on Education, 5(3), 9710–9717.
Harahap, W., & Hayat, N. (2024). Pemanfaatan masjid sebagai sarana pembelajaran pendidikan agama Islam di SMP Ahmad Dahlan Kota Jambi, 2, 11–45.
Hariana, L., Pratama, M., Hanafiah, F., Nurlita, S., Silvana, R. D., Ardila, M., Susanti, M., Riana Sari, E., & Huda, A. K. (2024). Kegiatan program pengabdian masyarakat kelompok 073 berbasis masjid di Kelurahan Jenggalu. MESTAKA: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(4), 442–453. https://doi.org/10.58184/mestaka.v3i4.449.
Hasan, W. A., Fiqih Ibadah, & Akhlak Muamalah. (n.d.). AL-ISLAM.
Hizbullah, M., Yeltriana, Y., Haidir, H., & Saragih, A. (2022). Peran dewan kemakmuran masjid dalam membangun solidaritas umat. Titian: Jurnal Ilmu Humaniora, 6(2), 255–263. https://doi.org/10.22437/titian.v6i2.21885.
Husin, A., Fitri, A., Wismanto, & Syukri. (2023). Pelatihan penyelenggaraan jenazah di Masjid Nurul Haq Kecamatan Marpoyan Damai Kelurahan Tangkerang Barat Kota Pekanbaru, 4(3), 5656–5660.
Jannah, M., & Aini, N. (2023). Hakikat dan fungsi masjid sebagai fasilitas ibadah dalam pembinaan akhlak. 6(3), 1092–1100.
Jurnal, Jicn, Cendikiawan Nusantara, Penelitian Di, M. T. S. Al-musaddadiyah Garut, Iman Saifullah, Deviani Suryana, M., Munawaroh, N., & Rahmat, A. (2024). Untuk membentuk karakter Islami system for developing and empowering religious culture (research at MTS Al-Musaddadiyah Garut), (September), 5741–5765.
Kasus, Studi, M. I. Ibnu, Aqil Pekanbaru, Salsabila Almahda, Wismanto W., & Fithri, R. (2024). Penerapan konsep guru profesional dalam penanaman akhlak siswa pada Surat Ali Imran Ayat 159 pendidikan guru madrasah ibtidaiyyah, Universitas Muhammadiyah Riau, Indonesia, 2(5).
Kesadaran, Kurangnya, Dukungan Tokoh Masyarakat, & Semangat Bersedekah. (2024). Teknik komunikasi komunitas sedekah Jum'at (KSJ) Masjid Nur 'Saadah dalam meningkatkan semangat bersedekah masyarakat, 1, 11–20.
Khaerani, S. (2024). Metode pendidikan tradisional pesantren dalam membina akhlak santri (Studi Pesantren Nahdlatul Ulum Kabupaten Maros), 1, 424–437.
Mardianto, K., Yuliandari, S., Rahmawati, L., & Wismanto L. (2024). Implementasi metode pendidikan akhlak anak dalam lingkungan keluarga untuk menciptakan karakter dan membentuk generasi yang berkualitas, 749–757.
Marlinda, E. (2024). NPM: 1931090285.
Marsya Alfarin, R. S., Azzahra, W. E., Sartika, L., & Wismanto. (2024). Analisis bentuk akhlak siswa yang mulia kepada guru dalam perspektif hadits, 2(3).
Marzuenda, A., Asmarika, D., Suryani, F., & Wismanto. (2024). STRATEGI GURU PAI DALAM MENGATASI PERILAKU BULLYING DI MI AL – BAROKAH PEKANBARU, 11, 204–226.
Muhamad, A. M., Lesmana, D. A., Humaid, F. D., Fendy, M. F., & Wildani, S. M. (2024). Pengaruh kebersihan tempat ibadah sebagai sarana penunjang kekhusyukan dan kenyamanan. IJM: Indonesian Journal of Multidisciplinary, 2(4), 388–397.
Muslim, Y. Y., Syafaruddin, & Syukri, M. (2023). Manajemen kepala sekolah dasar Islam dalam mengembangkan pendidikan karakter religius di era disrupsi. Journal of Education, 5(3), 10192–10204.
Nata, A. (2021). Peran dan fungsi masjid di Indonesia dalam perspektif pendidikan Islam. Ta’dibuna: Jurnal Pendidikan Islam, 10(3), 414. https://doi.org/10.32832/tadibuna.v10i3.520.
Salsabila, D., & Sinaga, P. (2024). Peningkatan karakter akhlak santri melalui program asrama. Jurnal Dakwah, 16(1), 53–63.
Syah, N., & Selamet, H. (2024). Pengaruh pendidikan agama Islam terhadap pembentukan karakter generasi muda, 8(2), 134–140.
Yunita, A., Jannah, M., Rahmasari, R., Rahmasari, R., & Wismanto. (2021). Perspektif Al-Qur’an tentang pembebasan manusia melalui pendidikan akhlak. Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 9(1), 51. https://doi.org/10.36667/jppi.v9i1.670.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Moral : Jurnal kajian Pendidikan Islam

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.