Masjid sebagai Sentral Komunikasi Sosial dalam Penyebaran Informasi untuk Mendukung Pembangunan Masyarakat Islam

Authors

  • Awaluddin Hidayat Universitas Muhammadiyah Riau
  • Muhammad Alif Al-Aziz Universitas Muhammadiyah Riau
  • Mega Utami Imyansah Universitas Muhammadiyah Riau
  • Lili Marzila Universitas Muhammadiyah Riau
  • Wismanto Wismanto Universitas Muhammadiyah Riau

DOI:

https://doi.org/10.61132/moral.v1i4.214

Keywords:

Mosque, Information, Communication, Digital Technology, Social Solidarity

Abstract

Mosques play a crucial role in the lives of Muslim communities, not only as places of worship but also as centers for disseminating information and facilitating social communication. This study aims to explore the function of mosques in spreading information and facilitating communication, both through traditional methods and modern digital technology. The research utilizes a qualitative approach, involving field studies and in-depth interviews at several mosques in urban and rural areas. The findings indicate that mosques serve as strategic hubs for conveying religious, social, and cultural information through sermons, religious lectures, and community discussions. Mosques also function as public spaces, enabling communication across different social strata and generations. In the digital era, many mosques have embraced social media to reach a wider congregation, though some rural mosques still face technological limitations. The role of mosques in spreading information and facilitating communication has positive impacts on strengthening social solidarity, enhancing religious literacy, and empowering communities. In conclusion, mosques remain vital institutions for reinforcing social cohesion and communication within Muslim communities, though challenges remain in optimizing their role in the modern era.

References

Afifuddin, M. (2019). Bunga rampai sosiologi perkotaan (Vol. 61).

Agama, I. N., & Sekolah, D. I. (2020). Tesis oleh: Ahmad Budiman.

Amin, A. L., Pengembangan, P., Islam, M., Dakwah, F., Komunikasi, D. A. N., Islam, U., Sultan, N., & Kasim, S. (2024). 6869/pmi-d/sd-s1/2024.

Amir Husin, Asmarika, Aulia Fitri, & Wismanto, S. (2023). Pelatihan penyelenggaraan jenazah di Masjid Nurul Haq Kecamatan Marpoyan Damai Kelurahan Tangkerang Barat Kota Pekanbaru. 4(3), 5656–5660.

Asmarika, S., Syukri, M. F. Azhari, & Mardhiah, W. (2022). Peran ganda guru kelas dalam meningkatkan hasil belajar siswa di SDIT Al-Hasan Kec. Tapung Kab. Kampar. 11, 301–308.

Awaluddin Hidayat, I. M. L. Marzila, Wismanto, & Aliza, H. S. (2024). Analisis model pendidikan induksi pada anak yang mengalami gerakan. 2(1), 135–144.

Fahrudin, F., & Hyangsewu, P. (2022). Manajemen pengelolaan masjid menuju masjid yang bersih, sehat, dan suci berbasis teknologi informasi. Jurnal Abmas, 22(2), 63–70. https://doi.org/10.17509/abmas.v22i2.49601

Fitri, A., Nursikin, M., & Amin, K. W. (2023). Peran ganda guru pendidikan agama Islam dalam membimbing siswa bermasalah di SD Islam Al-Rasyid Pekanbaru. Journal on Education, 5(3), 9710–9717. https://jonedu.org/index.php/joe/article/view/1786

Haq, I. (2023). Seni film sebagai sarana dakwah dalam perspektif Al-Qur’an (Analisis film 5 PM dengan teori semiotika Roland Barthes). Tesis, 1–196.

Ibrahim, M. (n.d.). Dayah, mesjid, meunasah sebagai lembaga pendidikan dan lembaga dakwah di Aceh. 21–34.

Iswandi. (2022). Eksistensi masjid sebagai lembaga pendidikan Islam. Jurnal Menata, 5(1), 94–98.

Jurnal Wismanto. (n.d.). Pendidikan keimanan dalam Al-Qur’an.

Mukhibat Syaufa. (2021). Manajemen kuliah pengabdian masyarakat (KPM) berbasis service learning.

Muslim, Y. Y., Syafaruddin, & Syukri, M. (2023). Manajemen kepala sekolah dasar Islam dalam mengembangkan pendidikan karakter religius di era disrupsi (Studi kasus di SD Islam Al Rasyid Kota Pekanbaru). Journal of Education, 5(3), 10192–10204.

Nur’ Adilla Asfi, F. R., & M. Iqbal Ramadhan, R. Parifia, W. (2024). Masjid Asy Syakirin sebagai sumber informasi dan pusat komunikasi pendidikan Islam pada masyarakat. 7, 230–239.

Pascasarjana, S. P., & Himsyah, F. A. (2015). Program magister Al-Ahwal Al-Syakhshiyyah Pascasarjana Universitas Islam Negeri (UIN).

Pemikiran, A., Wahid, A., Palawa, A. H., Damai, P., & Wahid, A. (2019). Proses toleransi: Media komunikasi umat beragama. 11(2), 131–155.

Perencanaan, S., Masyarakat, D., Di, U., Al, M., Surabaya, H., Sunan, I., Malang, K., & Alifiyori, D. (2024). Strategi perencanaan dakwah masyarakat urban di Masjid Al Hamidiyah Surabaya. Journal of Islamic Communication Studies, 2(1), 54–65.

Perilaku organisasi. (2022). In Perilaku organisasi. https://doi.org/10.52931/t4b6/2022

Rahmanto, A. (2020). Pemanfaatan media digital untuk dakwah pesantren Tebuireng (Studi pada akun media sosial Tebuireng online). 14(1), 29–45.

Rahminawati, N. (2023). Manajemen pendidikan. In Manajemen pendidikan. https://doi.org/10.29313/up.130

Ramayani, W., & Puspita, S. W. (2024). Penerapan kebijakan pendidikan inklusi. 3(2), 26–34.

Rifa’i, A. (2022). Revitalisasi fungsi masjid sebagai basis perubahan sosial (Sejarah kontinuitas dan perubahannya). Jurnal REVORMA, 2(2), 1–12.

Rusmiati, E. T. (2023). Transformasi peran masjid pada zaman modern: Studi kasus pada Masjid Agung dan Masjid Al-Azhom Kota Tangerang. PETANDA: Jurnal Ilmu Komunikasi Dan Humaniora, 4(2), 54–60. https://doi.org/10.32509/petanda.v4i2.2991

Sari, N. I. (2020). Taaruf digital (Studi etnografi virtual komunikasi termediasi komputer pada Rumah Taaruf myQuran). Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah Jakarta, 4.

Tri, R., Em, A., Khairani, U., & Majri, A. K. W. (2024). Administrasi pelaksanaan pendidikan inklusi pada lembaga pendidikan Islam. 1(2).

Wismanto, A. Salim, Afdal, D. P., & Deprizon, A. F. (n.d.). Peran manajemen teknologi informasi dan komunikasi dalam dunia pendidikan di era disrupsi. 4(3), 1290–1297.

Wismanto, S., Saputra, M. R., Sabila, T. A., & Hakim, A. L. (2024). Membentuk kepribadian Muslim peserta didik melalui pendidikan berbasis akhlak. 3(1).

Wismanto, W., Marni, S., Azhari, M. W., & Sukmawati, E. (2024). Penguatan bahasa cinta dalam proses pendidikan karakter bagi anak usia dini. Mitra Ash-Shibyan: Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 7(01), 1–10.

Wismanto, W., Zuhri Tauhid, A. Z. (2023). Upaya pencegahan budaya syirik di media sosial melalui pendidikan Islam berbasis Al-Islam kemuhammadiyahan. 12, 338–350.

Wismanto. (2021). Pembentukan awal generasi mukmin dalam Al-Qur’an, hadits, dan implikasinya pada siswa sekolah dasar Islam Terpadu Imam Asy-Syafii Pekanbaru. 12(1).

Yogyakarta, D. I. (2023). Di Yogyakarta in Yogyakarta oleh: Dwi Ratnasari Mila Roza, Program Studi Pendidikan Agama Islam Program Magister FITK Real Mosque 2.0 Based Educational Institutions.

Zahara, P., Putri, A. D., Nurkarimah, F., Wismanto, W., & Fadhly, M. (2024). Peran pendidikan inklusi dalam perspektif pendidikan Islam: Pendidikan harus mampu beradaptasi dengan keadaan saat ini. 3(2), 1–12.

Downloads

Published

2024-11-20

How to Cite

Awaluddin Hidayat, Muhammad Alif Al-Aziz, Mega Utami Imyansah, Lili Marzila, & Wismanto Wismanto. (2024). Masjid sebagai Sentral Komunikasi Sosial dalam Penyebaran Informasi untuk Mendukung Pembangunan Masyarakat Islam. Moral : Jurnal Kajian Pendidikan Islam, 1(4), 51–60. https://doi.org/10.61132/moral.v1i4.214

Most read articles by the same author(s)