Peran Ekstrakurikuler Pencak Silat dalam Menumbuhkan Karakter Religius pada Siswa SMP Negeri 4 Kaliwiro Wonosobo

Authors

  • Rofiyanti Rofiyanti Universitas Sains Al-Qur’an
  • Sri Haryanto Universitas Sains Al-Qur’an
  • Salis Irvan Fuadi Universitas Sains Al-Qur’an

DOI:

https://doi.org/10.61132/reflection.v2i3.1122

Keywords:

religious character, extracurricular, pencak silat, Islamic education

Abstract

The purpose of this study is to foster religious character through extracurricular activities of pencak silat at SMP Negeri 4 Kaliwiro Wonosobo. This study uses a descriptive qualitative field research method, with the background at SMP Negeri 4 Kaliwiro Wonosobo, data collection is carried out using observation, interview, and documentation methods. The object of research in this study is to foster religious character through extracurricular activities of pencak silat. The results of the study indicate that extracurricular activities of pencak silat at SMP Negeri 4 Kaliwiro play a positive role in instilling religious values ​​such as discipline, responsibility, honesty, and self-control. These values ​​are in line with Islamic teachings and are instilled through routine training, religious advice, and the habituation of attitudes and behaviors that are in accordance with religious values.

References

Abdurrahman, A. (2020). Integrasi nilai-nilai agama dalam pendidikan. Jakarta: Pustaka Insani.

Amsyari, F. (1995). Islam kaffah: Tantangan sosial dan aplikasinya di Indonesia. Jakarta: Gema Insan Press.

Arifin, Z. (2014). Penelitian pendidikan. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Arikunto, S. (1988). Pengelolaan kelas dan siswa. Jakarta: CV Rajawali.

Budi, P. (2019). Peran ekstrakurikuler dalam membangun karakter siswa. Jurnal Pendidikan Karakter, (2), 12–20.

Departemen Agama Republik Indonesia. (n.d.). Kegiatan ekstrakurikuler pendidikan agama Islam pada sekolah umum dan madrasah: Panduan untuk guru dan siswa. Jakarta: Depag RI.

Emzir. (2010). Metodologi penelitian kualitatif: Analisis data. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Lubis, J. (2004). Panduan praktis pencak silat. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Lubis, J., & Wardoyo, H. (2014). Pencak silat. Jakarta.

Maryono, O. (1998). Pencak silat in the Indonesian archipelago. Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama.

Maslich, M. (2011). Pendidikan karakter: Menjawab tantangan krisis multidimensional. Jakarta: Bumi Aksara.

Mustari, M. (2014). Nilai karakter: Refleksi untuk pendidikan. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Republik Indonesia. (2003). Undang-undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional.

Sugiyono. (2019). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Suyadi, D. (2020). Pengaruh kegiatan ekstrakurikuler terhadap pembentukan karakter siswa di sekolah menengah pertama. Jakarta: Pustaka Pendidikan.

Syah, M. (2010). Psikologi pendidikan dengan pendekatan baru. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Wibowo, A. (2012). Pendidikan karakter. Jakarta: Pustaka Pelajar.

Zuchri, A. (2021). Metode penelitian kualitatif. Makassar: CV Syakir Media Press.

(Wawancara dengan Kepala Sekolah, 16 Juni 2025)

(Dokumentasi SMP Negeri 4 Kaliwiro, 16 Juni 2025)

Downloads

Published

2025-06-30

How to Cite

Rofiyanti Rofiyanti, Sri Haryanto, & Salis Irvan Fuadi. (2025). Peran Ekstrakurikuler Pencak Silat dalam Menumbuhkan Karakter Religius pada Siswa SMP Negeri 4 Kaliwiro Wonosobo . Reflection : Islamic Education Journal, 2(3), 129–140. https://doi.org/10.61132/reflection.v2i3.1122

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.