Kepeminpinan Kristen dalam Masyarakat Majemuk untuk Menjaga Keharmonisan dan Keberagaman

Authors

  • Dedi Dedi Sekolah Tinggi Teologi Injili Arastamar (SETIA) Jakarta
  • Ester Novita Desi Sekolah Tinggi Teologi Injili Arastamar (SETIA) Jakarta
  • Asnawati Saogo Sekolah Tinggi Teologi Injili Arastamar (SETIA) Jakarta
  • Semuel Linggi Topayung Sekolah Tinggi Teologi Injili Arastamar (SETIA) Jakarta

DOI:

https://doi.org/10.61132/anugerah.v1i4.241

Keywords:

Leadership, Pluralistic Society, Harmony, Diversity, Multicultural Education

Abstract

This article discusses the role of leadership in pluralistic societies and how leadership can foster harmony in diversity. Leadership in this context goes beyond decision-making; it also involves the ability to unite various elements of society that come from different cultural, social, and religious backgrounds. The research reveals that effective leadership in a pluralistic society requires not only skills in managing conflicts and differences, but also qualities such as integrity, empathy, and the courage to make fair decisions. Furthermore, multicultural education and the implementation of inclusive leadership principles, based on universal values such as tolerance, mutual respect, and cooperation, play a crucial role in creating a harmonious society. Through this approach, societies can more easily overcome the challenges of diversity and build peaceful and prosperous communities.

References

Amtiran, A. A., & Kriswibowo, A. (2024). Kepemimpinan agama dan dialog antaragama. Jurnal Penelitian Agama Hindu, 8(3), 331–348. https://doi.org/10.37329/jpah.v8i3.3165

Andriani, R. D. (2021). Strategi pemimpin dalam digital leadership di era disrupsi digital. Jurnal Pendidikan dan Konseling, 11(1), 58–72. http://jurnal.uinsu.ac.id/index.php/al-irsyad

Azzahra, K. N. (2024). Pengaruh etnosentrisme dalam pemilihan pemimpin pada masyarakat majemuk di Indonesia. De Cive: Jurnal Penelitian Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan, 4(5), 177–181. https://doi.org/10.56393/decive.v4i5.2080

Gea, O., Aritonang, H. D., & Harefa, S. (2022). Peran pemimpin agama berbasis wawasan pluralisme dalam merawat toleransi beragama di Indonesia. Jurnal Teologi Cultivation, 6(2), 47–63. https://doi.org/10.46965/jtc.v6i2.1599

Hakim, A. R., & Darojat, J. (2023). Pendidikan multikultural dalam membentuk karakter dan identitas nasional. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 8(3), 1337–1346. https://doi.org/10.29303/jipp.v8i3.1470

Harahap, H., Nurmaini, E., & Marpaung, S. F. (2023). Etika pemimpin dan kepemimpinan dalam pendidikan Islam. Journal of International Multidisciplinary Research, 1(2), 946–955. https://journal.banjaresepacific.com/index.php/jimr

Kiswahni, A. (2022). Peran masyarakat majemuk dalam melestarikan keanekaragaman budaya di Indonesia. De Cive: Jurnal Penelitian Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan, 2(6), 235–243. https://doi.org/10.56393/decive.v2i6.1670

Laelawati, K. (2024). Keberagaman dan inklusi di tempat kerja digital: Strategi manajemen SDM dalam menghadapi tenaga kerja global yang beragam. 9(1), 1137–1143.

Manullang, M. (2019). Misi dalam masyarakat majemuk. Jurnal Teologi Cultivation, 3(2), 49–57. https://doi.org/10.46965/jtc.v3i2.267

Maulyan, F. F. (2019). Peran pelatihan guna meningkatkan kualitas sumber daya manusia dan pengembangan karir: Theoretical review. Jurnal Sain Manajemen, 1(1), 40–50. http://ejurnal.univbsi.id/index.php/jsm/index

Natalia, L., Saingo, Y. A., & Institut Agama Kristen Negeri Kupang. (2023). Pentingnya pendidikan Pancasila. Jurnal Ilmiah Multidisipline, 1(10), 266–272. https://doi.org/10.5281/zenodo.10109883

Pendidikan, A. (2017). 4081-Article Text-8887-1-10-20180115. I, 20, 23–33.

Rantung, D. A., Zinsky, M., Pang, I., Rondo, P., MorohitoBoiliu, V. S. A., & Boiliu, N. I. (2023). Implementasi model pembelajaran pendidikan agama Kristen dalam masyarakat. Jurnal Teologi dan Pengembangan Pelayanan, 13, 111–130.

Saepudin, S., Kodir, D. A., Fatimatuzzahroh, F., Sukarna, S., & Mashuri, M. (2023). Memahami peran pemimpin sebagai agen perubahan. Jurnal Syntax Admiration, 4(1), 84–98. https://doi.org/10.46799/jsa.v4i1.509

Sakti, F., & Martha, A. (2023). Kepemimpinan berbasis nilai. 7, 30763–30766.

Sartika, C. M. (2016). Pemimpin yang melayani: Membangun kembali esensi kepemimpinan Kristiani di abad modern. Institut Agama Kristen Negeri (IAKN) Toraja, 1–23.

Stai, A. U., Nahdlatul Ulama, & Kotabumi Lampung. (2019). Integrasi sosial dalam membangun keharmonisan masyarakat. Integrasi Sosial dalam Membangun Keharmonisan Masyarakat JAWI, 2(1), 65–86. http://ejournal.radenintan.ac.id/index.php/jawi

W, D. E. M. S., Sulystyaningsih, N. D., Rahmandari, I. A., Pendidikan Pancasila, & Universitas Muhammadiyah Mataram. (2020). Perbandingan sistem sosial budaya Indonesia multikultural. 5(2).

Widiastuti, N. L. G. K. (2019). ISSN No. 2085-0018. Jurnal Kajian Pendidikan Widya Accarya FKIP Universitas Dwijendra, 1–14.

Downloads

Published

2024-11-28

How to Cite

Dedi Dedi, Ester Novita Desi, Asnawati Saogo, & Semuel Linggi Topayung. (2024). Kepeminpinan Kristen dalam Masyarakat Majemuk untuk Menjaga Keharmonisan dan Keberagaman. Anugerah : Jurnal Pendidikan Kristiani Dan Kateketik Katolik, 1(4), 88–99. https://doi.org/10.61132/anugerah.v1i4.241

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.