Kepeminpinan Kristen dalam Masyarakat Majemuk untuk Menjaga Keharmonisan dan Keberagaman
DOI:
https://doi.org/10.61132/anugerah.v1i4.241Keywords:
Leadership, Pluralistic Society, Harmony, Diversity, Multicultural EducationAbstract
This article discusses the role of leadership in pluralistic societies and how leadership can foster harmony in diversity. Leadership in this context goes beyond decision-making; it also involves the ability to unite various elements of society that come from different cultural, social, and religious backgrounds. The research reveals that effective leadership in a pluralistic society requires not only skills in managing conflicts and differences, but also qualities such as integrity, empathy, and the courage to make fair decisions. Furthermore, multicultural education and the implementation of inclusive leadership principles, based on universal values such as tolerance, mutual respect, and cooperation, play a crucial role in creating a harmonious society. Through this approach, societies can more easily overcome the challenges of diversity and build peaceful and prosperous communities.
References
Amtiran, A. A., & Kriswibowo, A. (2024). Kepemimpinan agama dan dialog antaragama. Jurnal Penelitian Agama Hindu, 8(3), 331–348. https://doi.org/10.37329/jpah.v8i3.3165
Andriani, R. D. (2021). Strategi pemimpin dalam digital leadership di era disrupsi digital. Jurnal Pendidikan dan Konseling, 11(1), 58–72. http://jurnal.uinsu.ac.id/index.php/al-irsyad
Azzahra, K. N. (2024). Pengaruh etnosentrisme dalam pemilihan pemimpin pada masyarakat majemuk di Indonesia. De Cive: Jurnal Penelitian Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan, 4(5), 177–181. https://doi.org/10.56393/decive.v4i5.2080
Gea, O., Aritonang, H. D., & Harefa, S. (2022). Peran pemimpin agama berbasis wawasan pluralisme dalam merawat toleransi beragama di Indonesia. Jurnal Teologi Cultivation, 6(2), 47–63. https://doi.org/10.46965/jtc.v6i2.1599
Hakim, A. R., & Darojat, J. (2023). Pendidikan multikultural dalam membentuk karakter dan identitas nasional. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 8(3), 1337–1346. https://doi.org/10.29303/jipp.v8i3.1470
Harahap, H., Nurmaini, E., & Marpaung, S. F. (2023). Etika pemimpin dan kepemimpinan dalam pendidikan Islam. Journal of International Multidisciplinary Research, 1(2), 946–955. https://journal.banjaresepacific.com/index.php/jimr
Kiswahni, A. (2022). Peran masyarakat majemuk dalam melestarikan keanekaragaman budaya di Indonesia. De Cive: Jurnal Penelitian Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan, 2(6), 235–243. https://doi.org/10.56393/decive.v2i6.1670
Laelawati, K. (2024). Keberagaman dan inklusi di tempat kerja digital: Strategi manajemen SDM dalam menghadapi tenaga kerja global yang beragam. 9(1), 1137–1143.
Manullang, M. (2019). Misi dalam masyarakat majemuk. Jurnal Teologi Cultivation, 3(2), 49–57. https://doi.org/10.46965/jtc.v3i2.267
Maulyan, F. F. (2019). Peran pelatihan guna meningkatkan kualitas sumber daya manusia dan pengembangan karir: Theoretical review. Jurnal Sain Manajemen, 1(1), 40–50. http://ejurnal.univbsi.id/index.php/jsm/index
Natalia, L., Saingo, Y. A., & Institut Agama Kristen Negeri Kupang. (2023). Pentingnya pendidikan Pancasila. Jurnal Ilmiah Multidisipline, 1(10), 266–272. https://doi.org/10.5281/zenodo.10109883
Pendidikan, A. (2017). 4081-Article Text-8887-1-10-20180115. I, 20, 23–33.
Rantung, D. A., Zinsky, M., Pang, I., Rondo, P., MorohitoBoiliu, V. S. A., & Boiliu, N. I. (2023). Implementasi model pembelajaran pendidikan agama Kristen dalam masyarakat. Jurnal Teologi dan Pengembangan Pelayanan, 13, 111–130.
Saepudin, S., Kodir, D. A., Fatimatuzzahroh, F., Sukarna, S., & Mashuri, M. (2023). Memahami peran pemimpin sebagai agen perubahan. Jurnal Syntax Admiration, 4(1), 84–98. https://doi.org/10.46799/jsa.v4i1.509
Sakti, F., & Martha, A. (2023). Kepemimpinan berbasis nilai. 7, 30763–30766.
Sartika, C. M. (2016). Pemimpin yang melayani: Membangun kembali esensi kepemimpinan Kristiani di abad modern. Institut Agama Kristen Negeri (IAKN) Toraja, 1–23.
Stai, A. U., Nahdlatul Ulama, & Kotabumi Lampung. (2019). Integrasi sosial dalam membangun keharmonisan masyarakat. Integrasi Sosial dalam Membangun Keharmonisan Masyarakat JAWI, 2(1), 65–86. http://ejournal.radenintan.ac.id/index.php/jawi
W, D. E. M. S., Sulystyaningsih, N. D., Rahmandari, I. A., Pendidikan Pancasila, & Universitas Muhammadiyah Mataram. (2020). Perbandingan sistem sosial budaya Indonesia multikultural. 5(2).
Widiastuti, N. L. G. K. (2019). ISSN No. 2085-0018. Jurnal Kajian Pendidikan Widya Accarya FKIP Universitas Dwijendra, 1–14.